Rebarbora patrí k zeleninovým druhom, avšak svojou kuchynskou úpravou sa podobá skôr ovociu.SNÍMKA: Shutterstock
StoryEditor

REBARBORA – zdravý druh zeleniny

18.07.2022, 10:03

Vynikajúco vplýva na zdravý vývoj kostí, chráni srdce, detoxikuje črevá, upravuje trávenie...

Prvá rebarbora pravdepodobne rástla na území severného Mongolska a za Bajkalom, pre domácich to bola bežná zelenina. Po prenesení do Európy sa používala ako špenát a na prípravu kompótov. Zo začiatku sa viac využíval koreň ako liečivá rastlina, dnes je rebarbora pestovaná hlavne pre jej dužinaté stopky.

Kvalitnejšie sú s červeným zafarbením

Rebarbora je trváca rastlina. Nie je náročná na teplo, preto sa jej dobre darí aj vo vyšších polohách, ak má priaznivé vlhkostné pomery. Na jar rastú mladé listy s dlhými stopkami, ktoré majú zelené alebo červené sfarbenie. Uvádza sa, že kvalitnejšie sú s červeným zafarbením. Stopky zberáme od apríla do konca júna, najvhodnejšie v ranných hodinách. Po tomto termíne obsahuje väčšie množstvo kyseliny šťaveľovej a stráca dobrú chuť.

Nie je vhodná na častú konzumáciu

Rebarbora patrí k zeleninovým druhom, avšak svojou kuchynskou úpravou sa podobá skôr ovociu. Výživná hodnota rebarbory nie je zatiaľ objasnená. Významný je vyšší obsah draslíka a prítomnosť organických kyselín (jablčná, citrónová), ktoré dodávajú rebarbore príjemnú chuť. Rebarborové stopky obsahujú aj karotín, vitamín C, ďalšie organické kyseliny, minerálne látky a šťaveľany.

V jarnom období obsah kyseliny šťaveľovej je minimálny, ale v letných mesiacoch sa rebarbora neodporúča pre detskú výživu a nie je vhodná pre tehotné a dojčiace ženy, pre deti do 10 rokov ani pre ľudí, ktorí majú sklon k tvorbe žlčových, obličkových a močových kameňov. Tiež nie je vhodná na každodennú konzumáciu.

Podporuje zdravie

Upravuje trávenie, pomáha pri kŕčoch v žalúdku, pri nafukovaní. Tiež zlepšuje krvný obeh, a to vďaka množstvám medi a železa, ktoré obsahuje. Pomáha s produkciou červených krviniek a tým prispieva k lepšiemu okysličovanie jednotlivých orgánov. Vynikajúco vplýva na zdravý vývoj kostí. Obsahuje totiž veľa vitamínu K, ktorý ich robí pevnejšie. Zároveň je tak prevenciou pred osteoporózou.

Dokáže podporiť a naštartovať imunitu. Má priaznivý vplyv na pokožku, podporuje rast vlasov a viaže na seba tuk, takže by mala byť účinná aj v boji proti nadváhe. Pomáha tiež pri rôznych ženských ťažkostiach, napríklad pri problémoch s menštruáciou. Okrem toho posilňuje svaly aj nervy.

01 - Modified: 2022-07-12 11:59:50 - Feat.: 0 - Title: Stravovanie v lete treba prispôsobiť horúčavám 02 - Modified: 2022-06-20 13:00:00 - Feat.: 0 - Title: Energiu môžeme doplniť jedlom, pohybom aj pitným režimom 03 - Modified: 2022-07-13 05:00:00 - Feat.: 0 - Title: Stravovací program, ktorý zlepší glykémie
01 - Modified: 2022-07-13 05:00:00 - Feat.: - Title: Stravovací program, ktorý zlepší glykémie 02 - Modified: 2022-07-18 07:55:47 - Feat.: - Title: Očistné kúry z bylín 03 - Modified: 2018-05-17 09:32:52 - Feat.: - Title: Šesť vecí, ktoré sa vám stanú, keď prestanete jesť cukor 04 - Modified: 2015-12-13 22:45:01 - Feat.: - Title: Hrozí riziko diabetu 2. typu v detskom veku 05 - Modified: 2015-11-15 22:32:01 - Feat.: - Title: Pri nesprávnej tepelnej úprave jedál vzniká nebezpečný akrylamid
menuLevel = 2, menuRoute = dia/co-na-tanier, menuAlias = co-na-tanier, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
26. júl 2022 16:00