Kapusta, kaleráb, artičoky, karfiol, brokolica či fenikel sú zvlášť vhodné pri problémoch so žalúdkom: pre svoje ochranné protizápalové zložky. „Podobné účinky má aj naturálna ryža, mrkva, ovsené vločky či čučoriedky, ale vhodný je aj banán či batáty,“ hovorí pre HN magazín Alexandra Frolkovičová, praktická lekárka a internistka so zameraním na výživu.Pixabay
StoryEditor

KEL – ideálny proti prechladnutiu

26.03.2022, 07:00
Autor:
(dia)(dia)
Je super zeleninou na zimu, pretože pomáha nášmu organizmu úspešne predchádzať infekciám a chorobám z prechladnutia.

Dnešný kel hlávkový je jedným z najskromnejších druhov zeleniny a pritom je v čerstvom stave dostupný takmer po celý rok. Hlavnými rozlišovacími znakmi hlávkovej kapusty a hlávkového kelu sú charakteristické listové čepele a odlišná chuť. Kel vytvára na skrátenej stonke hlávku s bublinato-kučeravými listami.

Hlávkový kel je biologicky hodnotná zelenina, listy kelu majú vysoký obsah vitamínov C, PP, B1 a K. Obsahujú draslík, síru, železo, vápnik a v menšom množstve aj iné minerálne látky.

Populárny je v Škandinávii

I keď dnes už budeme ťažko hľadať prvenstvo, isté je, že kel kučeravý sa zaraďuje k najstarším zeleninám. Už v staroveku ho opisujú vo svojich spisoch grécki a rímski autori a v herbároch z 15. a 16. stor. nachádzame dokonca vyobrazenie rastlín, veľmi podobných súčasným odrodám. V súčasnosti získal popularitu najmä v západnej Európe a v Škandinávii, zatiaľ čo u nás je stále popoluškou, hoci okrem dietetickej hodnoty môže byť aj dekoratívnou rastlinou.

Niektoré druhy pestované v Dánsku, Holandsku a Anglicku, ale aj divé formy rastúce na západnom pobreží Európy dorastajú až do výšky 3 metrov. Aj ich tamojší názov – kel palmový alebo stromčekový – napovedá, že sa dá pestovať ako stromček pripomínajúci palmu. Listy kelu kučeravého netvoria hlávku.

Bojovník aj proti rakovine pľúc

Z najnovších výskumov sa dozvedáme, že kel kučeravý má zo všetkých hlúbovín najvyšší obsah vitamínu C a má vysokú nutričnú hodnotu. Pozoruhodný je neobyčajne vysoký obsah tohto vitamínu aj v hlúbe rastliny.

Okrem toho obsahuje aj vitamíny PP, B1, K, karotín, fosfor, železo, vápnik, draslík a iné minerálne látky. Vhodné zloženie minerálnych látok predurčuje jeho konzumáciu predovšetkým pri prevencii a liečbe rakoviny, dokonca sa odporúča hlavne bývalým fajčiarom ako prevencia pred vznikom rakoviny pľúc.

Má priaznivé účinky na zdravie

Vysoký obsah vlákniny priaznivo ovplyvňuje trávenie a vylučovanie, pomáha pri znižovaní cholesterolu a posilňuje imunitný systém. Je významným zdrojom kyseliny listovej, ktorá je dôležitá pre zdravý vývoj plodu a pre krvotvorbu. Chráni tiež pred rakovinou prsníka a prostaty.

Veľmi dobre ovplyvňuje krvný obeh, je vhodný pri liečbe osteoporózy, pri rôznych anémiách, pri celkovom oslabení organizmu, ale aj pri ochorení slizníc a kože. Lekári oceňujú aj schopnosť kučeravého kelu odoberať telu vodu.

Najmladším druhom je ružičkový

Najmladším a azda aj najchutnejším druhom kelu je kel ružičkový. Podľa dostupných záznamov sa dá zistiť aj miesto a rok jeho zrodu: Belgicko, 1785.

Kel ružičkový tvorí na jeseň v pazuchách stonkových listov púčiky v podobe miniatúrnych hlávok, ktoré dookola husto pokrývajú byľ až po vrcholové voľné listy.

Ružičkový kel chuťovo predstihuje kapustu. Ako iné odrody, aj ten obsahuje veľa vitamínu C, ktorý je v rastline pomerne stabilný. Obsah minerálnych látok oproti iným druhom je nadpriemerný. Zaraďujeme ho medzi ľahko stráviteľné druhy zeleniny, podobne ako karfiol. Jeho konzumácia vo väčšom množstve sa odporúča pri zápche, dne, hypovitaminóze A a B, tiež pri redukčných diétach.

 

Listy sa pripravujú rôznymi spôsobmi

Konzumovanou časťou kučeravého kelu sú kučeravé listy. Ich využitie v kuchyni je veľmi široké. Upravujú sa rôznymi spôsobmi, od priameho spracovania listov na šaláty, polievky cez kel zapekaný či dusený až po prívarky. Väčšie listy sa môžu plniť a možno ich aj vysmážať obalené v cestíčku, alebo sa používajú ako ozdoba iných jedál. V zime a po nej nám dodajú chýbajúce vitamíny.

Kelová polievka

1 ks kel, 3 zemiaky, cibuľa, 2 strúčiky cesnaku, mrkva, 1-2 ks pikantnej klobásky, soľ, mleté čierne korenie, rasca, olej. Na rozpálenom oleji opečieme cibuľku, cesnak, pridáme pokrájanú klobásku a premiešame. Keď sa trocha orestuje, pridáme aj pokrájaný kel. Ochutíme soľou, rascou a korením, premiešame a zalejeme vodou. Varíme, kým nie sú kel a zemiaky mäkké. Zahustíme postrúhaným zemiakom.

Kelovo-syrové fašírky

Potrebujeme polovicu hlávky kelu, 100 g tvrdého syra, 1 vajíčko, strúhanku, soľ, čierne korenie, cibuľu, rožok, trochu mlieka. Polovicu kelovej hlávky uvaríme domäkka a necháme odkvapkať. Potom nakrájame nadrobno. Rožok nakrájame na kolieska a zalejeme ho mliekom, aby sa rozmočil. Syr nastrúhame a cibuľku si nakrájame na drobno. Všetky ingrediencie dáme do misky, pridáme vajíčko, osolíme, okoreníme a poriadne premiešame. Lyžicou odoberáme zmes, obaľujeme v strúhanke a vyformujeme do pekných fašírok. Vyprážame pomaly na oleji do zlatista.

Plnené kelové listy

1 kel, kilo mletého bravčového mäsa, 250 gramov ryže guľatozrnnej, cibuľa, 5 strúčikov cesnaku, soľ, čierne korenie, voda

Kel rozoberieme na listy, vložíme do väčšej nádoby a zalejeme vriacou vodou, zakryjeme a necháme 10 minút spariť. Ryžu uvaríme v slanej vode a necháme vychladiť. Mäso zmiešame s ryžou, so soľou, s korením, nadrobno nakrájanou cibuľou a pretlačeným cesnakom. Vodu, v ktorej sa parili kelové listy zlejeme, listy rozložíme na pracovnú dosku a mäsovo-ryžovú zmes na ne v primeranom množstve kladieme. Plnku do listov zavinieme a založením okrajov vytvoríme obdĺžnikové kapsičky. Poukladáme ich do hlbšieho pekáča, polejeme olejom a vodou. Pečieme v rúre na strednom stupni zakryté 90 minút, odkryté zapečieme 10 minút.

ZAUJÍMAVOSŤ
A ešte jedna zaujímavosť: listy kelu sa nedajú natlačiť do suda ako listy kapusty, nedovoľuje to ich chemické zloženie. Dajú sa len sušiť.

Čo ste ešte nevedeli?

Kel zastavuje starnutie

Zo všetkých druhov zeleniny obsahuje kel kučeravý vitamín E, ktorý chráni bunky pred poškodením. Kel omladzuje organizmus a má vplyv na spomaľovanie procesu starnutia. Tiež zabezpečuje vitalitu organizmu.

Ing. Mária Kleňová, PhD.

menuLevel = 2, menuRoute = dia/co-na-tanier, menuAlias = co-na-tanier, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
27. jún 2022 09:27