Rizikové faktory sú podobné ako pri diabete 2. typu, pozor by ste si mali dávať na nadváhu a obezitu.Foto: Shutterstock
StoryEditor

Varovný signál menom prediabetes

11.11.2022, 09:00

Prediabetes je stav organizmu, kedy je zvýšená hladina glukózy v krvi, avšak nie natoľko, aby bolo možné diagnostikovať cukrovku.

Hoci nemusí mať žiadne príznaky ani symptómy, patrí medzi významné riziká rozvoja cukrovky 2. typu. Človek s prediabetom je vystavený zvýšenému riziku nielen srdcovo-cievnych, ale aj onkologických ochorení. Prediabetes patrí medzi posledné štádia pred vznikom cukrovky a samotná liečba je omnoho jednoduchšia práve vtedy, pokiaľ sa s ňou začne ešte pred rozvojom diabetu.

Ako si všimnúť prediabetes?

Medzi základné prediabetické stavy patrí zhoršená glukózová tolerancia označovaná ako (IGT). Je to stav, keď sú hladiny glukózy v krvi vyššie ako normálne, ale nie dostatočne vysoké na to, aby boli klasifikované ako cukrovka. Taktiež zhoršená hladina glukózy nalačno (IFG), ktorá je opísaná ako stav, pri ktorom sú hladiny glukózy v krvi vystupňované nalačno, ale rovnako ako pri IGT, nie sú dostatočne vysoké na to, aby boli označené ako diabetes. Je možné mať kombináciu obidvoch, zhoršenú glukózu nalačno a zároveň aj zníženú glukózovú toleranciu. Medzi ďalšie faktory patrí hranične zvýšený glykovaný hemoglobín, označovaný ako (HbA1c). Ten udáva, koľko glukózy sa naviazalo na farbivo červených krviniek za posledných 6 až 10 týždňov.

TABUĽKA:

Hraničné hodnoty cukru v krvi:            

                                                       Glykémia nalačno                   2 hod po prijatí 75 g glukózy

                                                       (t.j. po 8 hod lačnení)                   (orálno-glukózový test)

                                                             v mmol/l                                            v mmol/l

Normálna glykémia                               < 5,6                                                             < 7,8

Prediabetes                                      5,6 – 6,9                                                       7,8 – 11,0

Diabetes                                                  ≥ 7,0                                                             ≥ 11,1

Poznáte rizikové faktory?

Rizikové faktory sú podobné ako pri diabete 2. typu. Pozor by ste si mali dávať na nadváhu a obezitu. Všímať by ste si mali najmä nadváhu okolo pása (viac ako 94 cm u mužov a viac ako 80 cm u žien). Predovšetkým tuk v oblasti brucha a okolo pečene a pankreasu výrazne zhoršuje metabolizmus glukózy a vedie ku vzniku cukrovky. Vyhýbať by ste sa mali aj zlému stravovaniu.

Zvýšené riziko vzniku inzulínovej rezistencie a prediabetu je spájané s dlhodobou konzumáciou spracovaných potravín s veľkým obsahom nasýtených tukov a rýchlo stráviteľných cukrov. Medzi ďalší výrazný faktor patrí dedičnosť, najmä ak cukrovku 2. typu alebo srdcové ochorenia mali vaši rodičia. Vyhnúť sa skúste aj nedostatku pohybu a sedavému životnému štýlu. Odporúčaný je aktívny pohyb aspoň 3 x do týždňa, pretože pomáha pri zlepšení inzulínovej citlivosti a využití glukózy na energiu.

So zvyšujúcim sa vekom narastá aj riziko vzniku prediabetu a cukrovky 2. typu, najmä v období od 45. roku života. Negatívne pôsobí nedostatočný alebo plytký spánok, ktorý môžu spôsobovať rôzne poruchy spánku, ktoré sú často spojené s pracovnými zmenami alebo inými ochoreniami. Pozor si treba dávať na vysoký krvný tlak, tehotenskú cukrovku a zdravotné komplikácie spojené s vysokou hladinou LDL cholesterolu a triglyceridov a naopak nízkou hladinou HDL cholesterolu.

Prevencia a liečba

Medzi najefektívnejšiu prevenciu patrí absolvovanie pravidelnej preventívnej prehliadky, dodržiavanie zásad racionálnej životosprávy a včasná liečba kardiovaskulárnych ochorení. Ak už máte diagnostikovaný prediabetes, liečba zahŕňa rovnaké zmeny životného štýlu, aké sa odporúčajú ľuďom s diagnózou cukrovky. Pre väčšinu pacientov to bude zahŕňať pravidelnú fyzickú aktivitu, zdravé stravovanie a v prípade potreby aj chudnutie. Základom liečby je manažovanie pacienta pomocou zostaveného liečebného plánu tak, aby sa dosiahla normalizácia glykémie alebo jej stagnácia.

Diétne postupy

Medzi zdravý stravovací plán na zníženie hmotnosti a zníženie rizika cukrovky 2. typu patrí zníženie celkového príjmu energie. Redukcia hmotnosti o 5 - 7 % a následne udržanie hmotnosti. Redukcia príjmu tukov, najmä nasýtených tukov ako je maslo, plnotučné mliečne výrobky, tučné mäso, tučné syry, fast food, sušienky, koláče a pečivo. Namiesto toho si vyberte sacharidy s vysokým obsahom vlákniny a nízkym glykemickým indexom, ako je celozrnné pečivo a cereálie, strukoviny a ovocie. Znížte príjem soli a naopak zvýšte príjem orechov a listovej zeleniny. Priaznivo pôsobí aj káva. Vylúčte zo svojej životosprávy fajčenie a konzumáciu alkoholu. Ak chcete zostaviť stravovací plán, ktorý je pre vás vhodný, navštívte akreditovaného praktického dietológa, ktorý vám pomôže.

Pravidelná fyzická aktivita

Pravidelný pohyb pomáha vášmu telu lepšie využívať inzulín a cítiť sa fit a zdravo. Zamerajte sa aspoň na 30 minút fyzickej aktivity „strednej intenzity“ (ako je rýchla chôdza alebo plávanie) počas väčšiny dní v týždni, alebo na tri 20 minútové cvičenia týždenne „silnej intenzity“ (ako napríklad jogging, hodiny aerobiku, namáhavé záhradkárčenie). Skúste dvakrát týždenne zaradiť silový tréning, aby ste zlepšili fungovanie svalov, ako sú cvičenia s vlastnou váhou alebo zdvíhanie závažia.

Začať pravidelne cvičiť a dodržiavať plánované tréningy môže byť často oveľa jednoduchšie, ak sa spojíte so skupinou ľudí s podobným ochorením alebo motivovaným priateľom s ktorým sa viete navzájom povzbudzovať v pokračovaní, aj keď sa vám nebude chcieť alebo nebudete mať práve svoj deň. Pred začatím akéhokoľvek nového typu fyzickej aktivity je potrebné sa vždy poradiť so svojím lekárom.

PharmDr. Júlia Kollárová, lekáreň Dr.Max Sabinov

01 - Modified: 2022-11-09 14:00:00 - Feat.: 0 - Title: Peter Augustín: Ako som položil cukrovku na lopatky 02 - Modified: 2022-09-13 05:00:00 - Feat.: 0 - Title: Flexibilná liečba cukrovky: Majú deti dostatočné početné zručnosti, aby ju zvládli? 03 - Modified: 2022-08-12 05:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ak máte diabetes, šošovica by na vašom tanieri nemala chýbať. Viete ako pripraviť jednotlivé druhy? 04 - Modified: 2022-07-27 06:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kto potrebuje inzulín?
01 - Modified: 2022-09-13 05:00:00 - Feat.: - Title: Flexibilná liečba cukrovky: Majú deti dostatočné početné zručnosti, aby ju zvládli? 02 - Modified: 2022-08-12 05:00:00 - Feat.: - Title: Ak máte diabetes, šošovica by na vašom tanieri nemala chýbať. Viete ako pripraviť jednotlivé druhy? 03 - Modified: 2022-11-25 10:40:07 - Feat.: - Title: Šíri sa ako pandémia 04 - Modified: 2022-10-18 16:07:57 - Feat.: - Title: Akútne komplikácie: Ako ich spoznať a zvládnuť 05 - Modified: 2022-11-09 14:00:00 - Feat.: - Title: Peter Augustín: Ako som položil cukrovku na lopatky
menuLevel = 2, menuRoute = dia/zivot-s-diabetom, menuAlias = zivot-s-diabetom, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
01. december 2022 17:25