Kým pred pár rokmi bol pre pacientov „doktor Google“ prvou inštanciou pri zdravotných problémoch, dnes sa pozornosť presúva na umelú inteligenciu. Nástroje ako ChatGPT, Gemini či Copilot sa stávajú novým zdrojom informácií, s ktorými prichádzajú pacienti priamo do lekární. Ako sa s týmto fenoménom vyrovnávajú slovenskí farmaceuti?
Skúsenosti z prvej línie
Hoci niektorí farmaceuti sa s konzultáciami odporúčaní od AI stretli len okrajovo, iní už registrujú zmenu v správaní pacientov. „V poslednom období sa v lekárni čoraz viac a viac stretávame s prípadmi, keď pacient príde po radu na základe toho, čo mu povedala AI. Dokonca niekedy mám pocit, že nás pacienti skúšajú, či odpovedáme tak ako ich AI,“ povedala farmaceutka zo Žiliny Lucia Havlíková.
Barbora Gašparíková, farmaceutická laborantka z Bratislavy, opisuje skúsenosť najmä s mladšími pacientmi z generácie Z. „S týmto novým trendom sa už stretávame čoraz častejšie. Prišla mladá slečna, v ruke mobil, očný kontakt minimálny. Jej komunikácia bola stručná – požiadala o konkrétny prípravok, ktorý som jej vydala. Až po zaplatení sa opýtala, či ho môže užívať pri istom zdravotnom probléme, pretože ChatGPT jej povedal, že áno. Až vtedy mi vysvetlila, o čo vlastne ide – a ukázalo sa, že daný prípravok pre jej stav vôbec nebol vhodný,“ uviedla.
Farmaceuti sa zhodujú, že AI predstavuje predovšetkým výzvu a príležitosť, ak sa s ňou naučíme správne pracovať. „Vnímam AI ako veľmi užitočný nástroj, ktorý dokáže eliminovať pri správnom používaní chybovosť, ktorú evidujeme u pacientov, ktorí si hľadajú informácie na rôznych pochybných portáloch,“ hovorí farmaceut Erik Novanský. Podľa neho je to veľký míľnik, no s limitmi v správnom zadávaní „promptov“ a občasným „blúznením“ AI. „Veľkou výzvou bude pre nás lekárnikov komunikovať s takým pacientom, ktorý si takto samodiagnostikoval napríklad nádor mozgu,“ dodáva Gašparíková.
Limity AI a pretrvávajúce mýty
Napriek potenciálu AI sú jej limity zrejmé. „AI nepociťuje emócie, nevie vyhodnotiť vážnosť situácie tak ako človek. Môže podceniť varovné príznaky, ale aj zbytočne vyvolať paniku,“ upozorňuje Lívia Jendrálová, farmaceutka zo Spišskej Novej Vsi. Ako príklad uvádza situácie, keď pacient na základe AI odporúčania samovoľne vysadí dôležité lieky, napríklad liečbu srdcových ochorení, pre údajnú kontraindikáciu, ktorá bola lekárom zohľadnená.
Lukáš Petrok, farmaceut z Rimavskej Soboty, dodáva, že AI nepozná individuálne preferencie pacientov. „Často vieme, kto napríklad preferuje liečbu skôr na báze bylín ako účinných látok, či poznáme, kto je koľko ochotný zaplatiť za lieky, a hľadáme kompromis,“ vysvetľuje.
Farmaceuti sú pripravení prijať AI ako nového partnera v edukácii pacientov, ale zdôrazňujú, že ľudský, odborný a empatický prístup zostáva nenahraditeľný. Ich poslaním je naďalej poskytovať pacientom komplexnú starostlivosť a overené informácie pre ich zdravie.

