StoryEditor

Zhadzujte kilogramy správnym spôsobom

19.09.2014, 00:50
Autor:
(dia)(dia)
Zhodiť kilogramy navyše je skvelé. Pokúšate sa o to aj vy? Prezradíme vám, ako sa stravovať, aby ste sa dostali k vytúženému cieľu.

Poďme ale po poriadku. Aby sme vám mohli dať tie právne tipy, ako zhadzovať nadbytočné kilogramy, mali by ste vedieť, že v diéte tajomstvo úspechu nenájdete. Naopak, vaše stravovanie by malo byť pestré a výživné. Aj keď sa dnes lekári, dietológovia či poradcovia výživy nedokážu celkom zjednotiť, v čom tajomstvo zdravej výživy spočíva, dietologička MUDr. Eva Smíšková má v tom jasno. „Som jednoznačným zástancom stravy čo najprirodzenejšej, najjednoduchšej, s výrazným obmedzením sacharidov, obilnín a priemyselne spracovaných potravín s dostatkom zeleniny, kvalitných bielkovín a tukov. Takáto strava je nutrične vyvážená, vhodne vplýva na naše trávenie a aj metabolizmus.“

 

ÁNO zelenine, mäsu, vajíčkam

Pýtate sa, ako by teda mal vyzerať váš jedálny lístok? „Pri redukcii hmotnosti odporúčam konzumovať zeleninu, a to surovú, dusenú, pripravovanú na pare či varenú,“ radí MUDr. E. Smíšková. Do jedálnička si s pokojným svedomím môžete zahrnúť kvalitné mäso, ideálne z domácej produkcie. „Môže byť kuracie, morčacie, hovädzie, králičie. Výborným zdrojom bielkovín a živín sú vajíčka, zakysané neodtučnené mliečne výrobky a syry, no a, samozrejme, ryby. Pripravené by mali byť na olivovom či kokosom oleji,“ hovorí lekárka.

 

NIE sladkostiam, pečivu, prílohám

Vzdať sa sacharidov nebude pre vás diabetikov určite problém. Udržiavať chuť na sladké je aj v popise vašej diagnózy, takže držíme vám palce, aby ste ju aj naďalej ustrážili. Tento fakt potvrdzuje aj dietologička E. Smíšková: „Potrebné je úplne sa vzdať keksíkov, tyčiniek, sladkého pečiva a sladených nápojov. Ľudia, ktorí túžia schudnúť, by mali výrazne obmedziť chlieb, pečivo, prílohy, ako sú zemiaky, ryža či cestoviny. Aj s ovocím je nutné pri redukcii zaobchádzať veľmi opatrne. Povolený je nanajvýš jeden kúsok denne, aj to v dopoludňajších hodinách.“

 

Stačia tri jedlá

Ak sa rozhodnete chudnúť podľa odporúčaní MUDr. Smíškovej, mali by ste sa dočkať viditeľných výsledkov. Dôležité je poznamenať, že takéto stravovanie má rovnaké pravidlá, či ste diabetik, alebo nie. „Nepoznám človeka, ktorému by poškodilo vzdať sa sladkostí a výrazne obmedziť obilniny a pritom neskrývať sa ani za ich celozrnný variant, ktorý je v podstate tiež zlom, aj keď pomalším.“ Pre vás všetkých je podstatné naučiť sa, ako jednotlivé zložky potravy pôsobia na váš metabolizmus a na základe toho si jedálny lístok už vyskladáte sami. „Ak ste diabetik a výrazne obmedzíte sacharidy v jedle, stačia pokojne aj tri jedlá denne a medzi nimi dostatok nesladených tekutín. Ak sa liečite inzulínom, narábajte s dobre známymi sacharidovými jednotkami. V prípade, že máte aj druhú večeru, mala by mať bielkovinový základ,“ odporúča MUDr. E. Smíšková.

 

Na štvrtiny

„Bez toho, že by som chcela kohokoľvek podceňovať, ale z vlastnej skúsenosti viem, že mnohí ľudia nie vždy presne vedia odlíšiť jednotlivé stavebné zložky potravy a nepočítajú kalorickú hodnotu. Preto im odporúčam rozdeliť si tanier na štyri štvrtiny – polovičku taniera  každého chodu má tvoriť zelenina, štvrtinu bielkovina a asi toľko alebo aj menej sacharidy. Ak chcete redukovať hmotnosť, večer radím konzumovať len zeleninu a bielkovinu,“ znejú rady MUDr. E. Smíškovej

 

Úspešné chudnutie

Cieľom správnej redukcie telesnej hmotnosti však nie je vyzerať za mesiac ako prútik, preto sa vyhýbajte hladovaniu. Nechcete predsa, aby sa vám vaše telo vypomstilo a pribrali za krátky čas späť všetky a možno aj viac kíl. „Ak chcete, aby bolo schudnutie dlhodobo úspešné, aby ste nechudli zo svalov, ale z tukov, a aby ste predišli známemu jojo efeku, optimom je mesačne zhodiť jeden až dva kilogramy,“ hovorí lekárka.

 

Bez pohybu to nejde

Či už sa stravujete v normálnom režime alebo v redukčnom, stále platí pravidelná kontrola glykémie. Podľa doktorky Smíškovej ak sa budete stravovať podľa spomínaných rád a odporúčaní, hladina cukru v krvi sa vám ustáli. Čo ale v prípade, keď dostanete neodolateľnú chuť na zakázanú potravinu? „Ak prídu nezvládnuteľné chúťky, je lepšie svojmu telu v rozumnom množstve vyhovieť. Nasledujúci deň si však režim znovu sprísnite a pridajte viac pohybu. Ten je totiž neoddeliteľnou súčasťou chudnutia a aj zdravého života.“

 

Všetko je možné

Zdá sa vám schudnúť 10 či 20 kilogramov nemožné? Treba si len veriť, zmeniť svoj postoj a výhovorky, že to nejde, zahoďte za hlavu. Stravovanie meňte postupne, krok po kroku.

 

Pozor na glykémie

Vysoký cukor v krvi poškodzuje cievy postupne, nenápadne a bez bolesti. Venujte preto svojim zvýšeným glykémiám pozornosť, zredukujte hmotnosť a predchádzajte tak diabetickým komplikáciám.

 

Problém s hmotnosťou má približne 70 % diabetikov.

Väčšina ľudí pre zlepšenie svojej váhy nepohne ani prstom. Nevedia alebo nechcú v sebe nájsť silu zabojovať.

Zníženie hmotnosti o 1 kg predlžuje život o 3 mesiace.

 

(ivk)

01 - Modified: 2022-10-11 09:43:13 - Feat.: - Title: Kalorický deficit: je to tá správna cesta ako schudnúť? 02 - Modified: 2022-08-17 05:00:00 - Feat.: - Title: Čo jesť, keď mi šaláty nechutia? 03 - Modified: 2022-08-16 08:14:32 - Feat.: - Title: Jedlo na lekársky predpis? Vedci takto vidia budúcnosť potravín 04 - Modified: 2022-08-13 05:00:00 - Feat.: - Title: TIP ako sa zbaviť nadváhy. Prerušovaný pôst: A kilá idú dolu! 05 - Modified: 2022-08-12 05:00:00 - Feat.: - Title: Ak máte diabetes, šošovica by na vašom tanieri nemala chýbať. Viete ako pripraviť jednotlivé druhy?
menuLevel = 2, menuRoute = dia/co-na-tanier, menuAlias = co-na-tanier, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
01. december 2022 20:26