StoryEditor

Čo na tanier?

10.07.2009, 09:13
Autor:
(dia)(dia)
Ak sa nás diabetes netýka, mnohé informácie o ňom prijímame len povrchne a ďalej sa nimi nezaoberáme. Môžeme sa však dostať do situácie, kedy nás nečakane prekvapí a vtedy o diabete zbierame fakty všade, kde sa dá.

Ak sa nás diabetes netýka, mnohé informácie o ňom prijímame len povrchne a ďalej sa nimi nezaoberáme. Môžeme sa však dostať do situácie, kedy nás nečakane prekvapí a vtedy o diabete zbierame fakty všade, kde sa dá.

Podobne reagujú všetci novozistení diabetici, ktorých možno spočiatku prepadnú obavy, ako choroba ovplyvní ich doterajší život a naruší pohodlie ich blízkych, ale postupne nachádzajú v sebe silu a odhodlanie zvládať novú situáciu, do ktorej ich život postavil.

Ak patríte medzi nich, mali by ste zmeniť životný štýl správnym smerom a veľa sa o ochorení učiť. Stravovanie by ste si mali upraviť tak, aby výsledkom boli uspokojivé glykémie. A ako na to sa môžete poradiť aj s diétnou sestrou.

Ako začať?

1. Stručná a jasná analýza vášho stravovacieho režimu. Pomenovanie potravín, ktoré sú teraz pre vás nevhodné a menej vhodné. Stravu vám lekár či diétna sestra upraví tak, aby čo najmenej zasiahla do stravovacích návykov.

2. Naučiť sa, ako obmedziť nevhodné potraviny, prípadne čím ich nahradiť.

3. Primeraná hladina glykémie je predpokladom dobrej kompenzácie. Dosiahnete ju inzulínovou liečbou a primeranou stravou.

4. Konzumované potraviny dodávajú telu energiu. Niektoré sú však aj zdrojom sacharidov a výrazne ovplyvňujú glykémiu. Mali by ste ich preto poznať a vedieť, v akom množstve ich môžete konzumovať v danom čase. Dávka inzulínu vám pomôže udržiavať glykémie v takej výške, ako má zdravý človek.

5. Naučte sa všetko o inzulíne, jeho účinku, spôsobe aplikácie a o dávke, ktorou potrebujete pokryť jedlo, ktoré idete zjesť.

6. Poznajte sami seba. Majte na vedomí, že pohyb je potrebný a patrí k zdravému spôsobu života každého človeka a diabetika obzvlášť. Upravuje hladinu krvného cukru, ale aj nebezpečne znižuje, keď sa nepokryje primeraným jedlom v pravý čas.

Malá matematika

Čo sú sacharidové jednotky a ako ich počítať? To je ďalšia úloha, ktorú by ste mali zvládnuť. Je to totiž spôsob, ako sa dá ľahšie stravovať. Zapamätajte si, že tanier polievky zodpovedá 0,5 až 1 SJ, čistý vývar z mäsa do obsahu SJ nepočítajte rovnako, ako porciu mäsa. Ak vám ho naservírujú so šťavou zahustenou múkou, započítajte 0,5 SJ. Pri omáčke dochutenej neenergetickým sladidlom započítajte 1 SJ, dochutenej cukrom 1,5 SJ. Naučte sa, ktorá zelenina sa do obsahu SJ započítava, a ktorá nie.

Do počtu SJ v jedle si započítajte aj porciu ovocia. Pri dobrej glykémii môžete zjesť aj malý dezert pripravený s náhradným sladidlom, ktorý je však len na doplnenie SJ. Dia zákusok zodpovedá 1 SJ. Na porovnanie sladký zákusok má 2,5-3 SJ.

Niektoré pokrmy majú rýchly, iné pomalší účinok na glykémiu. Snažte sa rozpoznať, ktoré ako účinkujú.

SJ je jednoduchá pomôcka pre počítanie sacharidových potravín v jedle. Jedna SJ zodpovedá 10 g sacharidov (po odpočítaní vlákniny), napríklad tenký polkrajček chleba, 1/3 rožka alebo žemle, 2 lyžice zemiakov, ryže alebo cestovín, malé jablko, pomaranč alebo pol grapefruitu. Podrobnejšie o množstvách základných potravín sa dozviete v tabuľke o SJ, ktorú dostanete v každej diabetologickej ambulancii.

Bryndzové halušky (350 g) - 4-4,5 SJ.

Halušky so syrom (300 g) - cca 4 SJ, (2 lyžice = 75-80 g) - 1 SJ.

Hemendex z 2 vajec: 0 SJ (pozor na cholesterol a na spotrebu tuku pri jeho príprave); šunka (30 g) - 0 SJ, olej (10 g) - 0 SJ. Zvýšili sme však energetickú hodnotu stravy o cca 370 kcal/ 1520 kJ.

Tanier desiatovej fazuľovej polievky - 2 SJ.

Tanier šošovicovej polievky, podľa hustoty - 1-2 SJ.

Sviečková omáčka dochutená náhradným sladidlom - 1 SJ. Porcia dusenej kapusty bez cukru - 0 SJ.

Plnené kuracie stehno – 1 SJ (pečivo do plnky – 1/3 ks).

Grilované kurča, krídla, stehná, bravčové alebo iné mäso na grile - 0 SJ.

Saláma, šunka, párky (50 g) - 0 SJ.

Tvaroh, bryndza, tavený alebo tvrdý syr (50g) - 0 SJ.

Hrianka s cesnakom: krajec chleba (60 g) - 3 SJ, cesnak - 0 SJ.

Horčica (50 g = 2 vrchovaté PL) - 0,5 SJ.

Kečup (40 g = 3 PL zarovnané nožom) - 1 SJ.

Chrenex s cukrom (50 g = 2 plné PL) - 1 SJ.

Kofola (100 ml) - 1 SJ (pite ju len vtedy, keď máte nízku hladinu cukru v krvi, pri hypoglykémii).

100% džús (125 ml) - 1 SJ (čítajte údaje na etikete výrobku. Obsah sacharidov v gramoch podeľte číslom 10 a dostanete obsah SJ v 100 ml. (170 kJ zodpovedá 1 SJ)

Krok za krokom

Postupne zistíte, že hoci ste diabetik, môžete jesť všetko, ale mali by ste poznať, ako vaša glykémia bude reagovať na konzumované jedlo. Snažte sa urobiť všetko preto, aby ste s cukrovkou vedeli žiť a dokázali zvládnuť čo najrýchlejšie a najdôslednejšie zmeny, ktoré vyžaduje. Krok za krokom obohacujte svoje vedomosti o ďalšie informácie a realizujte ich v praxi. Život s cukrovkou môže byť rovnako plnohodnotný ako život zdravých ľudí. Zaraďte sa medzi nich.

Mária Štefáková, diétna sestra

18. máj 2022 13:38