Pokiaľ teda vážite napríklad 90 kg, stačí zhodiť deväť až trinásť kíl, aby ste videli výsledky.Foto: Shutterstock
StoryEditor

Zmizne s kilami aj cukrovka?

07.12.2022, 09:00

Pre pacientov s diabetom 2. typu ide pri chudnutí doslova o zdravie. S kilami sa totiž môžu zbaviť aj svojej choroby.

Zo všetkých strán počúvame rady, že nejesť a hýbať sa je najlepším receptom na chudnutie. Niečo na tom je. Pravda je však taká, že táto kombinácia vyzerá pomerne bolestivo. Zo zaručeného receptu totiž často vypadáva základná ingrediencia, a tou je čas. Najmä u diabetikov je opatrný a pozvoľný postup úplne na mieste.

Nadváha a cukrovka spolu súvisia

Pri cukrovke 2. typu ide o metabolickú poruchu, ktorá je dôsledkom neschopnosti tela vytvárať dostatočné množstvo inzulínu alebo ho správne používať. To znamená, že pankreas inzulín tvorí, ale telo je naň viac či menej rezistentné. Tento jav sa často spája s nadváhou či obezitou a rovnako ako sa kilá nenaberú cez noc, aj choroba sa vyvíja pozvoľna.

Chudnutie pomáha

Znižovanie telesnej hmotnosti jednoznačne vedie k zlepšeniu priebehu cukrovky. Podľa odborníkov sa glykémia zlepšuje už pri desaťpercentnom úbytku hmotnosti. Pri 15 % úbytku môže dôjsť k úplnej remisii cukrovky 2. typu, teda k dlhodobo normálnej glykémii bez nutnosti užívať lieky. Pokiaľ teda vážite napríklad 90 kg, stačí zhodiť deväť až trinásť kíl, aby ste videli výsledky. Vyššiu šancu na úplnú remisiu majú pacienti, u ktorých sa diabetes 2. typu objavil len nedávno, a tiež tí, ktorí nie sú liečení inzulínom.

Úprava stravy aj pohyb. Ale ako?

Ako teda zdravo schudnúť aspoň desatinu svojej váhy? Upravte jedálniček a zaraďte do programu dostatok pohybu, pekne však jedno po druhom. Ak deň začnete jogurtom a cvičením, obedujete kuracie mäso so šalátom, zájdete na lekciu zumby a po piatej hodine už nebudete nič jesť, nepochybne splníte „nejesť a hýbať sa“ na sto percent. Pravdepodobne sa však budete cítiť tak mizerne, že o pár dní budete späť pri svojom doterajšom štýle života. A ešte pravdepodobnejšie hneď prvý večer povysávate chladničku.

Súbežná zmena jedálnička a zavedenie pravidelného pohybu sú často príliš náročné. Oveľa lepšie je začať samotnou úpravou jedálnička, napríklad menšou frekvenciou jedál alebo pravidelnými pôstmi. Až po prvotnom úbytku hmotnosti, napríklad prvej desatiny váhy, môžete začať pridávať telesnú aktivitu. Tá pomôže udržať doterajšiu váhu a zhodiť ďalšie kilá.

Základom je však vždy úplne škrtnúť alkohol, pokiaľ možno obmedziť stres a zaistiť dostatok spánku. Nezabudnite sa tiež o všetkých väčších zmenách poradiť s diabetológom.

(Zdroj: freestylelibre.cz)

01 - Modified: 2022-12-20 06:21:49 - Feat.: - Title: Desatoro KĽÚČOVÝCH informácii pre diabetika 02 - Modified: 2022-10-11 09:43:13 - Feat.: - Title: Kalorický deficit: je to tá správna cesta ako schudnúť? 03 - Modified: 2022-09-13 05:00:00 - Feat.: - Title: Flexibilná liečba cukrovky: Majú deti dostatočné početné zručnosti, aby ju zvládli? 04 - Modified: 2022-08-13 05:00:00 - Feat.: - Title: TIP ako sa zbaviť nadváhy. Prerušovaný pôst: A kilá idú dolu! 05 - Modified: 2022-08-12 05:00:00 - Feat.: - Title: Ak máte diabetes, šošovica by na vašom tanieri nemala chýbať. Viete ako pripraviť jednotlivé druhy?
menuLevel = 2, menuRoute = dia/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
28. január 2023 10:01