Bezplatná služba Online tlmočník ponúka preklad hovorného slova do posunkového jazyka.FOTO: Pavol Funtál
StoryEditor

Online tlmočník pre sluchovo postihnutých

24.09.2022, 07:00

Všeobecná zdravotná poisťovňa na svojich pobočkách podáva pomocnú ruku osobám so sluchovým hendikepom.

Od júna už aj ľudia so sluchovým postihnutím vybavia na 24 pobočkách VšZP svoje záležitosti jednoduchšie a rýchlejšie. Umožní im to služba Online tlmočník, vďaka ktorej sa budú môcť ľahko dorozumieť s pracovníkom poisťovne prostredníctvom posunkovej reči alebo doslovným simultánnym prepisom hovoreného slova. Po úspešnom pilotnom testovaní, spúšťa VšZP ako prvá zo zdravotných poisťovní novú službu naplno.

Služba je bezplatná

Bezplatná služba Online tlmočník ponúka podľa nej preklad hovorného slova do posunkového jazyka, ktorú preferujú nepočujúci. Klienti s poruchou sluchu si zase môžu v novej službe zvoliť doslovný prepis hovorenej reči, ktorý je úplný, nejde len o skrátenú informáciu. „Preklad do posunkovej reči či simultánny prepis sa deje v reálnom čase a tlmočník, či prepisovateľ je pre klienta k dispozícii počas celej návštevy v pobočke VšZP,“ spresňuje Eva Peterová, manažérka komunikácie.

Nová služba sa postupne rozšíri aj na ďalšie pobočky VšZP.

Prekladateľ bude k dispozícii každý pracovný deň

S tlmočníkom a prepisovateľom sa klient spojí jednoducho, online prostredníctvom tabletu, ktorý je k dispozícii na pobočkách VšZP. V tablete sú nainštalované aplikácie (Deafcom a eScribeDroid), ktoré si podľa potreby klient spustí. Po spustení aplikácie bude k dispozícií na linke prekladateľ, ktorý preloží rozhovor medzi klientom a klientskym pracovníkom v posunkovej reči alebo v titulkoch. Tlmočníci sú k dispozícii každý pracovný deň od 8.00 do 16.00 hodiny. „Naši pracovníci sú na takýto spôsob komunikácie po absolvovaní odborného školenia dôkladne pripravení,“ dopĺňa Peterová.

Tlmočníkov zabezpečuje občianske združenie

Odbornú pomoc pre klientov so sluchovým hendikepom online zabezpečujú pracovníci z občianskeho združenia Centrum bezbariérovej komunikácie a česká spoločnosť Transkript online.

Sluchovo postihnutí túto pomoc vítajú. „Doteraz si každý musel zabezpečiť tlmočníka sám, pokiaľ chcel niečo vybaviť, najčastejšie išlo o rodinného príslušníka,“ povedal Róbert Šarina z Centra bezbariérovej komunikácie. Bolo to podľa neho viac komplikované, pretože sa sluchovo postihnutý musel prispôsobovať ďalšej osobe.

„Takto si sluchovo postihnutý môže všetko vybaviť sám, môže sa pracovníka pýtať na všetko, čo ho zaujíma a hneď aj bezprostredne reagovať na získané informácie,“ hovorí Šarina.

Takúto službu by sluchovo postihnutí privítali aj v iných inštitúciách.

Nepočujúcich je cez stotisíc

Na Slovensku má určitú poruchu sluchu asi 250-tisíc ľudí. K nepočujúcim alebo k nedoslýchavým sa zaraďuje 105-tisíc z nich a z toho viac ako 39-tisíc sú poistenci VšZP.

„Uvedomujeme si, že ľudia so sluchovým postihnutím majú problémy dorozumieť sa s okolitým svetom. VšZP preto reaguje na ich potrebu odlišných foriem komunikácie. Nová služba na pobočkách našej poisťovne rúca komunikačné bariéry aj pre túto skupinu ľudí so zdravotným znevýhodnením,“ dodáva Richard Strapko, generálny riaditeľ VšZP.

01 - Modified: 2022-09-20 05:00:00 - Feat.: 0 - Title: Preventívne prehliadky detí. V čom sú u diabetikov iné? 02 - Modified: 2022-09-19 11:21:09 - Feat.: 0 - Title: Ako starnutie ovplyvňuje naše srdce 03 - Modified: 2022-09-06 05:00:00 - Feat.: 0 - Title: Fyzická aktivita nám prospieva, pomáha predchádzať obezite aj infarktu 04 - Modified: 2022-08-18 12:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zdravotné poisťovne upozorňujú na rastúci počet alergikov
menuLevel = 2, menuRoute = dia/info-pre-diabetikov, menuAlias = info-pre-diabetikov, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
30. november 2022 06:40