Operácia kolena. Univerzitná nemocnica Bratislava - RužinovPeter Mayer
StoryEditor

Najdlhšie čakáme na operácie bedrových či kolenných kĺbov, v priemere ide o desať mesiacov

16.07.2025, 11:00
Autor:
TASRTASR

Vyplýva to z analýzy Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS).

Podľa úradu bolo na zozname poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť ku koncu februára 83 599 ľudí. Najvyšší počet čakajúcich poistencov bol zo štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) a to 50 185, nasledujú súkromné zdravotné poisťovne Dôvera (25 067) a Union (8 347). Najviac ľudí čaká na operáciu bedrových či kolenných kĺbov.

 

Čakáme približne desať mesiacov

Analýza ukazuje výrazné rozdiely medzi tromi zdravotnými poisťovňami v počte poistencov, ktorí prekročili lehotu časovej dostupnosti, ktorá je stanovená legislatívou. Najvyšší počet poistencov má VšZP (23 274), Dôvera evidovala 3902 poistencov, ktorí prekročili lehotu a Union ZP 1169.

Na Slovensku už dlhodobo najviac poistencov čaká na operatívne riešenie kolenného (6499) a bedrového (3938) kĺbu a operáciu katarakty - šedého zákalu (289). „Bez ohľadu na prevádzkovateľa nemocnice a zdravotnú poisťovňu sa na totálnu endoprotézu (TEP) kolenného alebo bedrového kĺbu čaká v priemere okolo desať mesiacov a na operáciu katarakty necelé dva mesiace,“ priblížil úrad.

 

Zoznam je nadhodnotený, tvrdia poisťovne

Všeobecná zdravotná poisťovňa uvádza, že rozdiely v čakacích lehotách medzi zdravotnými poisťovňami (ZP) sú spôsobené tým, že štátna VšZP má ako najväčšia zdravotná poisťovňa na Slovensku najviac poistencov. Okrem toho poistný kmeň tvoria pacienti s najnáročnejšími diagnózami a vekovo starší poistenci, kde je odôvodnený predpoklad výraznejšej potreby na odkladnú plánovanú zdravotnú starostlivosť

VšZP zároveň poukázala na to, že počet poistencov na čakacej listine je nižší, keďže jeden poistenec môže čakať na zdravotnú starostlivosť aj na viaceré medicínske služby. „Zároveň by bolo korektné uviesť, že v počte návrhov zaradených na čakaciu listinu sú zarátané aj také, ktoré poskytovateľ zdravotnej starostlivosti už mal vyradiť z dôvodu, že zdravotná starostlivosť bola poskytnutá, ale neurobil tak. Aj tento faktor môže spôsobovať vyššie čísla VšZP v porovnaní s konkurenciou,“ doplnila poisťovňa.

 

image

AKO sa pripraviť na operáciu?

 

 

Súkromná ZP Dôvera v reakcii na analýzu podotkla, že skrátenie čakacích lehôt je možné iba v prípade zvýšenia produkcie nemocníc. „K tomu má pomôcť aj spoločná iniciatíva zdravotných poisťovní a ministerstva zdravotníctva na čoraz vyšší podiel výkonnostných platieb poskytovateľom na úkor paušálnych platieb,“ uviedol PR špecialista poisťovne Matej Štepiansky.

Súkromná Union ZP ozrejmila, že ak Union zaeviduje zaradenie na čakaciu listinu, pri ktorom bola prekročená lehota časovej dostupnosti a bol vyznačený nesúhlas poistenca s touto lehotou, kontaktujú ho s návrhom alternatívneho zmluvného poskytovateľa. „V doterajších prípadoch sa nám poistenci vyjadrili, že chcú ostať na čakacej listine u pôvodného PZS,“ dodala. Zároveň zdôraznila, že poistenci nie vždy čakajú z kapacitných dôvodov. „Často ide aj o medicínske dôvody – liečba vysokého krvného tlaku, obezity alebo iného kontraindikovaného zdravotného problému,“ vysvetlila hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová.

Ako skrátiť čakacie lehoty?

ÚDZS v tejto súvislosti identifikoval viacero systémových nedostatkov. Odporúča zefektívniť plánovanie výkonov a manažment kapacít, zlepšiť spoluprácu s poskytovateľmi, zaviesť účinnejšiu kontrolu a pravidelné aktualizácie údajov, poskytovať transparentné štatistiky a informovať poistencov o ich právach a aktívne ponúkať alternatívnych poskytovateľov pri prekročení lehoty čakacej doby.

„Cieľom týchto zmien je skrátiť čakacie doby, zabezpečiť rovnosť prístupu k zdravotnej starostlivosti a zvýšiť transparentnosť v systéme,“ dodal predseda úradu Michal Palkovič.

Ministerstvo zdravotníctva SR od januára zaviedlo maximálne čakacie lehoty pre stovky plánovaných zákrokov. Zmenu priniesla novela vyhlášky o kategorizácii ústavnej starostlivosti. Zdravotné poisťovne sú povinné zabezpečiť poskytnutie plánovanej zdravotnej starostlivosti v stanovených lehotách, inak musia navrhnúť iného poskytovateľa alebo preplatiť zákrok aj u nezmluvného subjektu. Zavedenie maximálnych čakacích lehôt je súčasťou reformy nemocníc.

 

(tasr)

 

01 - Modified: 2025-06-14 04:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zápal slepého čreva: Prečo vzniká a je nutné ho riešiť skalpelom? 02 - Modified: 2025-05-13 16:47:36 - Feat.: 0 - Title: Každý siedmy pacient po operácii dostane v nemocnici infekciu 03 - Modified: 2025-03-27 07:46:03 - Feat.: 0 - Title: Môžu sa pacienti počas celkovej anestézie prebudiť a cítiť bolesť? 04 - Modified: 2024-03-26 13:30:49 - Feat.: 0 - Title: Poškodené platničky: Spôsobujú príšerné bolesti, ako ich liečiť?
01 - Modified: 2025-06-14 04:00:00 - Feat.: - Title: Zápal slepého čreva: Prečo vzniká a je nutné ho riešiť skalpelom? 02 - Modified: 2025-03-27 07:46:03 - Feat.: - Title: Môžu sa pacienti počas celkovej anestézie prebudiť a cítiť bolesť?
menuLevel = 2, menuRoute = dia/info-pre-diabetikov, menuAlias = info-pre-diabetikov, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
16. júl 2025 11:38