19.05.2015, 00:39

Dostaňte do tela kvalitné živiny, a to bez varenia, dusenia či pečenia

Nestrácať čas v kuchyni varením a pečením by privítala nejedna kuchárka. Recepty na jedlo pripravované za surova nájdete dnes na každom kroku.

Ide o novodobý stravovací ošiaľ alebo o ozaj kvalitnú a chutnú výživu aj pre diabetikov?

Mnohí ste sa s pojmom raw food určite stretli. Pre tých, ktorí nevedia, o čo ide, raw food znamená živá strava, pripravovaná bez tepelnej úpravy, teda bez varenia, pečenia, dusenia, smaženia či parenia. „Tepelnou úpravou potravy dochádza k jej mechanickému zmäkčeniu a tiež k rozkladu jej jednotlivých komponentov, čím sa uľahčuje trávenie. Netreba však zabúdať na to, že takouto prípravou jedla sa často menia až narúšajú jednotlivé enzýmy a tým sa podľa zástancov živej stravy znehodnocuje ich výživová hodnota a využitie pre organizmus,“ hovorí dietologička a internistka MUDr. Eva Smíšková.

 

Pre a proti

Zástancovia živej stravy vás budú presviedčať o tom, že konzumácia surových potravín vám zabezpečí dlhý a zdravý život. Samozrejme, aj my sme v takto prichystaných delikatesách našli mnoho predností, ale... „Výhdou raw stravovania je naozaj to, že dostaneme do tela veľa kvalitných živín s vysokou enzymatickou účinnosťou. Osobne si však myslím, že raw strava obsahuje menej bielkovín a esenciálnych aminokyselín. Tiež v našich zemepisných podmienkach nie je taká pestrosť rastlinných  produktov, ako je tomu v trópoch a subtrópoch. Väčšiu časť roka sú k nám dovážané, zberané pred dozretím a chemicky ošetrované. Je mi prijateľná skutočnosť, že dostávať do tela vitamíny a enzýmy, minerálne látky v čerstvom stave môže organizmus obohatiť, no treba mať na pamäti, že túto úlohu  splnia len tie najkvalitnejšie potraviny,“ vysvetľuje MUDr. E. Smíšková.

 

Veľa sacharidov

Nikoho nebudeme presviedčať, aby sa dal na raw či na inú vegetariánsku alebo vitariánsku stravu.  „Nejestvuje spôsob stravovania, ktorý by, či už mentálne alebo fyziologicky, vyhovoval každému. Faktom však je, že živá strava obsahuje pomerne veľa sacharidov, aj keď je to fruktóza. Určite by mal mať každý, o diabetikoch to platí dvojnásobne, naštudované, čo to o výžive a fyziológii trávenia, o potrebách organizmu, aby si týmto do istej miery extrémnym stravovaním neublížil,“ odporúča dietologička.

 

Pri raw food nejde o diétu, ale o spôsob stravovania.

 

Konzultácia nutná

Ak ale vnútorne cítite, že by ste svoje stravovanie mali zmeniť, poraďte sa o tom so svojím diabetológom. Raw food nie je pre vás zakázané. „Keď si uvedomíme, že diabetik nebude jesť chlieb, pečivo, cestoviny, obilniny a hlavne najrôznejšie chemickými procesmi upravované „mŕtve“ kalórie, určite dosiahne dlhodobejšie dobrú kompenzáciu diabetu a tým je možné predchádzať komplikáciám. Pripomínam ale, že to isté nemusíte dosiahnuť výhradne živou stravou, ale skôr správnym výberom potravín a ich vhodnou tepelnou úpravou,“ zdôrazňuje odborníčka na výživu.

 

Postupný prechod

„Prechod na živú stravu by mal byť pozvoľný, aby si tráviaci systém zvykol. To znamená, najskôr odšťavovať, potom mixovať a medzitým občas jesť aj varené jedlá,“ odporúča MUDr. E. Smíšková.

 

Čo konzumujú rawisti

ovocie

zeleninu

obilniny

bylinky

orechy

naklíčené a sušené semienka

ryby (sushi, tatarákú)

nepasterizované mlieko

zakýsané výrobky z mlieka

surové vajíčka

 

Spôsob prípravy raw food:

mixovanie

odšťavovanie

mletie

sušenie pri teplote neprekračujúcej 42 °C

 

(ivk)