StoryEditor

Potením organizmus stráca veľké množstvo tekutín a živín. Takto ich do tela dostanete späť

03.08.2015, 00:28
Autor:
(dia)(dia)
Tohtoročné leto je sprevádzané obzvlášť tropickým počasím. Teploty nad 30 °C majú stúpať aj tento týždeň.

Pri nadmernom potení z tela odchádza mnoho látok potrebných pre zdravie. V lete každý deň prídeme o 1,5 až 2,5 litra vody, v ktorej sú tieto živiny obsiahnuté. Ako telu dodať späť všetky látky, ktoré potrebuje, a ktoré v teple stráca?

 

Aj 5 litrov vody za deň

Telo sa potí prirodzene, aby zo seba odviedlo škodlivé látky vzniknuté premenou živín na energiu. Potenie predstavuje aj termoregulačný proces, pri ktorom sa telo ochládza, aby nedošlo k nebezpečnému prehriatiu. „Koža prirodzene dýcha a odparuje vodu. Množstvo potu, ktoré telo vylúči, sa líši na základe niekoľkých faktorov, akými je napríklad zvýšená fyzická záťaž alebo vysoké vonkajšie teploty. V bežnom stredoeurópskom počasí zo seba denne vypotíme priemerne pol litra vody. Počas dní, kedy ortuť sebavedomo stúpa po teplomere nahor a nezastaví sa ani na 30 alebo 35 °C, to však pokojne môže byť až päť litrov za deň,“ približuje špecialista v obore dermatovenerológie a alergológie MUDr. Tomáš Kampe. Potením však telo stráca aj veľké množstvo tekutín, v ktorých sú prítomné dôležité minerálne látky, ióny, aminokyseliny, hormóny, mastné kyseliny, kyselina mliečna a antibakteriálne látky, ktoré ľudskému organizmu prospievajú. A ak ich telo nedostáva späť inou cestou, hrozia nepríjemné zdravotné problémy.

 

Nedostatok horčíka a svalové kŕče

Medzi najvýznamnejšími minerálmi, ktoré telo prirodzene potrebuje, je chlorid sodný, draslík a horčík. Najmä magnézium je pre organizmus nevyhnutný a k jeho najväčším stratám dochádza práve pri extrémne vysokých teplotách. Tie bývajú v lete dokonca často skombinované so zvýšenou fyzickou aktivitou, napríklad cyklistikou, jazdou na kolieskových korčuliach a ďalšími obľúbenými prázdninovými športami, ktoré stratu horčíka násobia. „Magnézium má priaznivé účinky na zuby a kosti, jeho silu cítime aj v krvi a tkanivách. Okrem toho je katalyzátorom biochemických reakcií, dohliada na metabolizmus a produkciu energie. V dobrom stave udržuje aj cievy a stará sa o to, aby náš nervový systém aj svaly skvelo fungovali. Jeho nedostatok môže spôsobiť okrem iného aj bolestivé svalové kŕče alebo podráždenosť či náladovosť,“ vysvetľuje MUDr. Tomáš Kampe. Prírodnými zdrojmi horčíka sú listová zelenina, strukoviny, orechy, ovsené vločky, minerálky, banány alebo aj tmavá čokoláda.

 

Jedzte banány a syry

Nemenej dôležitým prvkom je draslík, ktorého hladinu v tele môžu znižovať hnačky, zvracanie alebo zvýšené potenie. Jeho nedostatok môže mať fatálne následky až v podobe náhlej srdečnej zástavy. Doplniť si ho je možné konzumáciou hovädzej pečienky a mäsa, fazule, banánov alebo hrozna. Veľmi vysoké množstvo draslíku obsahuje a čierny čaj či káva.

Chlorid sodný alebo kuchynská soľ, je látka pre telo veľmi dôležitá. Podieľa sa na udržiavaní rovnováhy tekutín a na výške krvného tlaku, správnu funkciu srdca, svalov a nervov alebo je dôležitá aj na vstrebávanie látok v čreve. Hoci Slováci trpia skôr nadmerným užívaním soli, ktoré často prekračuje odporúčané denné dávky až trojnásobne, jej nedostatok hrozí najmä počas horúcich dní, prípadne pri hnačkách alebo zvracaní. Výsledkom môže byť slabosť, únava, závrate, svalové kŕče až celkový kolaps. Významným zdrojom soli sú napríklad údeniny, potraviny v slaných nálevoch, niektoré druhy syrov, korenia, paštéty alebo aj slané pečivo.

 

Dehydratácia spôsobuje ochorenia ciev

Pri nadmernom potení počas tropických dní telu chýba ale aj voda ako taká, čím je vystavené dehydratácii. Medzi prvé a miernejšie príznaky patrí bolesť hlavy, nevoľnosť a celková slabosť. Pri dlhodobej dehydratácii často klesá výkonnosť krvného obehu, svalov a ľadvín. Sprevádza ju aj zhoršenie mozgovej činnosti a môže sa poškodiť aj pečeň. Pri nedostatku tekutín hrozí aj infekcia močových ciest, zápal slepého čreva alebo ochorenie srdca a ciev. Pôsobením horúceho počasia trpí aj naša koža. Je vysušená, mdlá a stráca významné živiny a vitamíny. Koža totiž obsahuje až 80 % vody a ak v lete denne prichádza telo o asi 2,5 litra tekutín, je to pre ňu citeľná rana.

 

Pite vodu a čaje

Aby telo získalo späť stratené minerály a ďalšie živiny, je nevyhnutné dodržiavať najmä pitný režim. V teple by sme mali denne vypiť minimálne 2 až 3 litre tekutín. Ideálnym nápojom je čistá voda, ktorá v lete príjemne osvieži a nezaťaží organizmus. Skvelo pôsobí aj ovocný alebo bylinkový čaj. Dať si môžeme aj džúsy alebo ovocné mušty, pretože obsahujú plno vitamínov, najmä C a E, kyselinu listovú, vlákninu a minerálne látky – horčík, železo a draslík. Tekutiny môžeme prijímať aj v strave v podobe polievok alebo ovocia a zeleniny. V lete sa, naopak, neodporúča piť sladené a perlivé nápoje. Optimálne nie je ani časté pitie kávy, ktorá odvodňuje. 

(red.)

01 - Modified: 2007-08-09 12:30:00 - Feat.: 0 - Title: Pálffy možno v piatok prvýkrát za Skalicu
01 - Modified: 2024-03-25 13:45:38 - Feat.: - Title: Ako začať chudnúť s cukrovkou 02 - Modified: 2024-01-23 13:28:51 - Feat.: - Title: Stres u diabetika Ktoré potraviny pomôžu? 03 - Modified: 2023-11-21 14:46:42 - Feat.: - Title: RNDr. Petr Fořt, CSc.: Jedlom sa dá predĺžiť život, ale aj skrátiť 04 - Modified: 2023-10-19 06:17:40 - Feat.: - Title: Úprava stravy pri nízkom krvnom tlaku 05 - Modified: 2023-08-06 06:46:18 - Feat.: - Title: Čo jesť pri OBEZITE?
menuLevel = 2, menuRoute = dia/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
22. jún 2024 01:20