Dôležitý je tiež vitamín C, ktorý pomáha správnej funkcii imunitného systému a bojuje proti infekciám.SNÍMKA: Pixabay
StoryEditor

Do jedálneho lístka by mali ľudia v zime zaradiť sýtejšie jedlá

29.01.2024, 10:00
Autor:
TASRTASR

Vhodné sú teplé zeleninové či mäsové polievky a prívarky zo strukovín. Upozorňuje na to nutričná terapeutka Ľubomíra Fraňová zo zvolenskej nemocnice.

Strukoviny podľa Fraňovej obsahujú vitamín B.„Sú výživné, obsahujú veľa bielkovín, vlákniny, minerálov a účinne zasýtia," vysvetlila. Dodávajú energiu, ktorú pre chladné počasie a kratšie dni ľudské telo rýchlejšie spotrebuje. Podľa nej tiež majú prínos pre nervovú sústavu.

 

Dôležité sú aj ďalšie vitamíny, napríklad D

Poznamenala, že ľudské telo si počas rôznych ročných období pýta rozdielne potraviny. Líšia sa totiž požiadavky organizmu na vitamíny, minerály a výživné látky. „Na rozdiel od letných mesiacov, keď vitamíny prijímame zo sezónneho ovocia a zeleniny bez toho, aby sme sa nad tým zamýšľali, počas zimy musíme byť rozvážnejší," objasnila.

Počas zimy sa venuje mnoho odborníkov aj nedostatku vitamínu D. V tomto období ho totiž nedokážeme čerpať prirodzene zo slnka. Je dôležitý pre správne fungovanie imunity, ale tiež vstrebávanie vápnika. Tým sa aktívne podieľa na spevňovaní kostí. Prijať ho možno i zo stravy, treba však pamätať na to, že vitamín D je rozpustný iba v tukoch. „Z hlavných jedál sú na doplnenie vitamínu D vhodné ryby, napríklad losos i sardinky v oleji," spresnila terapeutka. Môžu to byť aj avokádo, huby či vajíčka.

Nezabúdajte na citrusové plody, obsahujú céčko

Dôležitý je tiež vitamín C, ktorý pomáha správnej funkcii imunitného systému a bojuje proti infekciám. Ten získame napríklad z citrusového ovocia, kyslej kapusty a obsahujú ho aj šípky. Fraňová spomenula, že pre nižšie teploty a mrazy mnoho ľudí počas zimy prichádza aj o pocit smädu, čo môže byť veľmi nebezpečné. "Počas všetkých ročných období je vhodná čistá neperlivá voda. Cez zimu si však doprajte aj ovocný či bylinkový čaj, ktorý je vhodné dochutiť medom a citrónom, poprípade zázvorom," priblížila.

01 - Modified: 2023-11-21 12:02:21 - Feat.: 0 - Title: HUBAMI pre lepšie glykémie 02 - Modified: 2023-11-20 20:05:52 - Feat.: 0 - Title: Kapucínka - je krásna aj liečivá 03 - Modified: 2023-10-19 06:17:40 - Feat.: 0 - Title: Úprava stravy pri nízkom krvnom tlaku 04 - Modified: 2023-05-22 13:50:01 - Feat.: 0 - Title: Stravovanie diabetika v rodine
01 - Modified: 2023-11-21 14:22:18 - Feat.: - Title: Choroby prichádzajú, viete, ako na ne? Otestujte sa! 02 - Modified: 2022-12-20 15:44:17 - Feat.: - Title: Chrípka naberá na sile. Začala epidémia 03 - Modified: 2022-12-12 07:47:04 - Feat.: - Title: Ako sa stravovať v zime? Vhodné sú teplé polievky a prívarky 04 - Modified: 2022-10-24 07:00:00 - Feat.: - Title: Hrozno je zdrojom antioxidantov, diabetikom však môže rozhádzať glykémie 05 - Modified: 2022-06-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Energiu môžeme doplniť jedlom, pohybom aj pitným režimom
menuLevel = 2, menuRoute = dia/co-na-tanier, menuAlias = co-na-tanier, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
16. február 2024 16:18