22.05.2020, 13:00

Inzulínová rezistencia – varovný signál

Za vypadávaním vlasov či opuchnutými členkami sa tiež môže skrývať nebezpečenstvo v podobe inzulínovej rezistencie.

Inzulínová rezistencia – varovný signál
Zdroj: Pixabay

Ide o varovný signál organizmu, aby ste zlepšili svoj životný štýl, zmenili stravu, zvýšili množstvo pohybu. Inak sa bude váš zdravotný stav zhoršovať.

Inzulínová rezistencia sa bežne vyskytuje v populácii

Trápi pomerne mnohých ľudí na Slovensku aj po celom svete. Odhady hovoria o 25 až 30 percentách. A počty ľudí s týmto ochorením sa zvyšujú. Inzulínová rezistencia je stav, keď bunky tkanív organizmu nereagujú správne na dôležitý hormón – inzulín, ktorý reguluje mnoho procesov v ľudskom tele. Hoci sa podieľa najmä na riadení hladiny cukru v krvi, ovplyvňuje aj metabolizmus tukov a proteínov.

Je vylučovaný pankreasom a pri poruche jeho fungovania preto vzniká veľa zdravotných problémov. Hrozba inzulínovej rezistencie spočíva v tom, že zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu, ale aj mnohých ďalších vážnych ťažkostí, napríklad s cievami či so srdcom.


Medzi príčiny vzniku inzulínovej rezistencie patria:

  • prejedanie sa,
  • zvýšené množstvo telesného tuku (najmä v brušnej oblasti), nadváha, obezita,
  • strava s vysokým obsahom cukrov,
  • zápaly,
  • nedostatok fyzickej aktivity,
  • genetické faktory.


Zvýšená hladina tukov – cholesterol
Je jednou z hlavných príčin inzulínovej rezistencie. Jedinci, ktorí majú zvýšené množstvo nežiaduceho viscerálneho (podkožného – brušného) tuku, majú aj zvýšené riziko vzniku inzulínovej rezistencie a ďalších problémov z toho vyplývajúcich. Nadbytok cholesterolu vedie k ateroskleróze, hromadeniu tuku vnútri ciev. Ateroskleróza môže byť tiež príčinou mŕtvice a infarktu.

Zvýšená hladina cukru v krvi
V prípade, že pankreas nie je schopný produkovať dostatok inzulínu alebo sú bunky na inzulín rezistentné, hladina glukózy v krvi stúpa. V prípade, že vysoká glykémia nie je regulovaná, zvýšená hladina cukru v krvi vedie k mnohým ďalším príznakom, ako sú nadmerný smäd, časté močenie, vznik cukrovky...

Nepravidelný menštruačný cyklus
Inzulínová rezistencia spôsobuje hyperinzulinémiu (vysokú hladinu inzulínu v tele), čo následne vedie u žien k stavu známemu ako syndróm polycystických vaječníkov, čo vedie k rastu bolestivých cýst vo vaječníkoch, ako aj k nepravidelnému menštruačnému cyklu. U obéznych žien sa hyperinzulinémia vyskytuje 2- až 3-krát častejšie než u štíhlych žien. Redukcia hmotnosti vedie k úprave menštruačného cyklu, je preto prvým terapeutickým riešením u obéznych pacientok.

Vypadávanie vlasov u žien
Okrem regulácie hladín cukru je inzulín jedným z hormónov, ktoré regulujú rast vlasov. Ženy, ktoré trpia inzulínovou rezistenciou, trápi nevysvetliteľné vypadávanie vlasov.

Opuchnuté členky
Ďalším príznakom inzulínovej rezistencie sú opuchnuté členky. Pri inzulínovej rezistencii môže nastať zadržiavanie tekutiny a sodíka na miestach, ako sú členky a chodidlá.

Rozšírené póry a akné
Inzulínová rezistencia spôsobuje zvýšenú produkciu mazu, ktorý spôsobuje mastnú pokožku. Jedenie stravy bohatej na sacharidy môže podporiť nadprodukciu tohto mazu a spôsobiť zväčšenie pórov a akné.

Zápal v tele
Zvýšený oxidačný stres a zápal v tele vedie k vzniku inzulínovej rezistencie.


Nedostatok pohybovej aktivity
Pohybová aktivita priaznivo ovplyvňuje citlivosť buniek tkanív na inzulín (citlivosť na inzulín – inzulínová senzitivita – sa zvyšuje).

Črevná mikroflóra
Výsledky klinických štúdií preukazujú, že narušenie črevnej mikroflóry vedie k vzniku zápalu, ktorý prispieva k rozvoju inzulínovej rezistencie a prídavných metabolických ťažkostí.

Zásadná je zmena životného štýlu
Inzulínová rezistencia je jedným z kľúčových faktorov vzniku mnohých chronických ochorení a je veľmi častá. Priaznivou skutočnosťou je fakt, že je možné ju znížiť a obnoviť tak citlivosť tkanív k inzulínu dodržiavaním zásad zdravého životného štýlu, znížením telesného tuku, zdravou stravou, dostatkom fyzickej aktivity, dostatočným a kvalitným spánkom.

  • pravidelné cvičenie je jedným z najjednoduchších spôsobov, ako zlepšiť citlivosť tkanív na inzulín. Efekt cvičenia sa dostaví takmer okamžite
  • odporúča sa tiež zníženie množstva tuku v brušnej oblasti
  • prestať fajčiť
  • obmedzte prívod sacharidov a rýchlych cukrov, pokúste sa znížiť príjem priemyselne spracovávaných a pridaných cukrov (napr. sladené limonády, cukrovinky)
  • dodržiavajte zásady zdravého stravovania, jedzte predovšetkým nespracované potraviny, veľa zeleniny a ovocia, ďalej orechy a tučné ryby
  • jedzte potraviny s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín, ktoré prispievajú k zníženiu inzulínovej rezistencie, vedú k zníženiu hladiny triglyceridov v krvi
  • doprajte si dostatok kvalitného spánku a odpočinku, existujú dôkazy o tom, že zhoršená kvalita spánku podporuje rozvoj inzulínovej rezistencie
  • vyvarujte sa stresu, nadmerný stres negatívne ovplyvňuje zdravie
  • prerušovaný pôst (niekedy tiež označovaný ako prerušované hladovanie) prispieva k zvýšeniu citlivosti buniek na inzulín