17.09.2018, 19:27

Ľudia s vysokým tlakom majú až 2,5-krát vyššie riziko rozvoja cukrovky

Ochorenia srdca i ciev spočiatku nebolia, a preto bez vyšetrenia o nich na začiatku vôbec nemusíme vedieť. Upozorniť nás môžu varovné signály, ktoré však často nevnímame ako dôležité. Bolesť hlavy, nadmerná únava či občasné silnejšie búšenie srdca môžu byť príznakom ochorenia srdcovo-cievneho systému. Ak nie sú liečené, hrozí riziko poškodenia srdca či ciev. Výstrahou by malo byť štatistické zistenie, že ľudia s vysokým krvným tlakom majú až 2,5-krát vyššie riziko rozvoja cukrovky.

Akútna strata spánku v trvaní 3 až 4 hodín v noci viedla u mužov k výraznému zvýšeniu krvného tlaku, čo viedlo k spojitosti medzi nedostatkom spánku a kardiovaskulárnym rizikom.
Zdroj: pxhere.com

Poznáte hodnoty tlaku, cukru či cholesterolu?


KRVNÝ TLAK (ideálna hodnota: 120/80 mmHg)
Neliečený vysoký krvný tlak (dlhodobé zvýšenie krvného tlaku nad 140/90 mmHg) vedie k preťaženiu srdca a poškodzovaniu ciev. Ak je však vysoký krvný tlak včas rozpoznaný a účinne liečený, je možné predísť viacerým nežiaducim následkom. Vysoký tlak vedie k preťažovaniu srdca a poškodzovaniu ciev. Ak sa tak deje dlhodobo, následkom môžu byť závažné zdravotné komplikácie. Pri neliečenom vysokom krvnom tlaku hrozí cievna mozgová príhoda, porucha pamäti, demencia, ischemická choroba srdca, srdcový infarkt, ateroskleróza, upchatie tepien dolných končatín, zhoršenie alebo strata zraku.

GLUKÓZA (norma na lačno: ≤ 5,5 mmol/l)
Ak je hladina krvného cukru vyššia ako stanovená norma, ale nie je ešte taká vysoká ako pri diagnostikovanej cukrovke, ide o tzv. prediabetes. Prediabetes so sebou prináša nielen vysoké riziko rozvoja diabetu (cukrovky), ale aj srdcovo-cievnych ochorení. Dlhodobo neliečená cukrovka môže zasiahnuť ktorúkoľvek časť organizmu – medzi najzávažnejšie patrí postihnutie očí, obličiek, nervov a ciev. Medzi typické príznaky diabetu patrí zvýšený príjem tekutín, časté a výdatné močenie, chudnutie pri normálnej chuti do jedla, zvýšená únava, častá malátnosť a v neposlednom rade poruchy videnia. Pri akomkoľvek podozrení, že niečo nie je v poriadku, je vhodné vyhľadať lekára pre bližšie vyšetrenia. Pozornejší by mali byť ľudia, ktorí majú vysoký krvný tlak, sú obézni a v ich rodine sa cukrovka u niekoho vyskytla. Čím skôr je akékoľvek ochorenie zistené, tým skôr sa môže začať liečba a znižuje sa riziko rozvoja mnohých komplikácií.

CHOLESTEROL (norma: < 5,0 mmol/l)
Cholesterol má dôležitú úlohu pri spracovaní tukov z potravy a pri tvorbe žlče i niektorých vitamínov a hormónov. Zvýšený cholesterol sa zvyčajne odhalí v krvi náhodne, napríklad pri preventívnych prehliadkach či predoperačnom vyšetrení. Vysoká hladina cholesterolu v krvi je príčinou vzniku aterosklerózy. Ide o ochorenie postihujúce vnútornú stenu ciev, ktoré pri dlhodobom neliečení môže viesť k mnohým komplikáciám, ako sú ischemická choroba srdca, srdcový infarkt, cievna mozgová príhoda (mŕtvica) alebo chronická nedostatočnosť ciev dolných končatín (ischemická choroba dolných končatín). Ľudia s vysokou hladinou cholesterolu sú až trikrát viac ohrození rizikom infarktu myokardu než ľudia so správnymi hodnotami.


Päť overených rád, ako si chrániť srdce a cievy

1. UPRAVTE jedálny lístok

  • Obmedzte solenie. Preferujte čerstvé bylinky a korenie bez soli na dochucovanie jedál.
    Znížte/úplne vylúčte tučné, ako aj veľmi sladké jedlá (napr. údeniny, polotovary a instantné jedlá, jedlá z rýchlych občerstvení a pod.).
  • Vymeňte živočíšne tuky za tuky rastlinné (napr. olivový olej, orechy, semienka).
    Doprajte si aspoň dvakrát týždenne porciu rýb (makrela, losos), vďaka obsiahnutým omega-6 a omega-3 kyselinám posilníte svoje srdce i cievy.
  • Pozitívny vplyv na hladinu cholesterolu má vláknina. Doprajte si preto pravidelne cereálie, celozrnné pečivo, ovocie, zeleninu, nelúpanú ryžu a cestoviny.
  • Jedzte cesnak. Obsahuje veľké množstvo sulfidov, ktoré znižujú množstvo tukov kolujúcich v krvi a napomáhajú aj pri znižovaní krvného tlaku.
  • Dodržiavajte dostatočný príjem tekutín. Obmedzte pitie väčšieho množstva čiernej kávy, čierneho čaju, sladených nápojov, ako aj alkoholu.

2. VENUJTE sa pohybovým aktivitám

  • Vhodné sú napríklad chôdza, plávanie či bicyklovanie. Podľa najnovších štúdií sa odporúča venovať sa pravidelnej pohybovej aktivite aspoň 5-krát týždenne.
  • Cvičenie by malo trvať najmenej 30 minút. Zamerajte sa na pás. Brušná obezita môže spôsobiť rozvoj vysokého krvného tlaku, zvýšenie hladiny cholesterolu a aterosklerózu.

3. SKONCUJTE s cigaretami a alkoholom

  • Fajčenie okrem iných nežiaducich účinkov poškodzuje vnútornú výstelku ciev, zvyšuje srdcovú frekvenciu a spôsobuje tak zvýšenie rizika srdcovo-cievnych ochorení.
  • Pri alkohole mimo iného nezabúdajte i na to, že alkohol je potrebné započítavať i do celkového denného príjmu kalórií.

4. VYHÝBAJTE sa nadmernému stresu a napätiu

  • Dôležité je pravidelne sa venovať voľnočasovej aktivite a dostatočne odpočívať. Významný je aj dostatočný spánok.

5. NEZABÚDAJTE na prevenciu

  • Pravidelne absolvujte preventívne prehliadky u svojho lekára alebo si dajte odmerať základné parametre v lekárni Dr.Max počas špeciálnych dní. Jednodňová akcia bude prebiehať v stredu 26. septembra 2018 vo všetkých lekárňach Dr.Max na Slovensku.

Za kampaňou s názvom MOST, ktorej súčasťou je aj preventívny program lekární Dr.Max, „Tento deň si získa vaše srdce“, stojí Slovenská nadácia srdca a Občianske združenie Únia pre zdravšie srdce. Kampaň MOST je organizovaná pod záštitou Slovenskej kardiologickej spoločnosti. Zoznam zapojených lekární Dr.Max nájdete na webe www.drmax.sk/lekarne. Všetky informácie o kampani nájdete na weboch www.presrdce.eu a www.tvojesrdce.sk.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.