Odborníci dlhodobo upozorňujú najmä na potrebu prevencie vzniku srdcového zlyhávania, ktorá spočíva v účinnej kontrole vysokého krvného tlaku, cukrovky, obezity a zvýšeného cholesterolu v krvi.
Doc. MUDr. Eva Gonçalvesová, primárka Oddelenia zlyhávania a transplantácie srdca Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb uvádza, že srdcové zlyhávanie je stav, kedy srdce už nedokáže vykonávať svoju základnú činnosť, a to dodávať orgánom potrebné množstvo krvi. Vzniká napríklad v dôsledku neliečeného vysokého tlaku, cholesterolu, prekonaného infarktu, zápalu srdcového svalu, neliečenej cukrovky, ale napríklad aj dlhodobého a nadmerného požívania alkoholu. Prejavuje sa únavou, dýchavičnosťou a slabosťou aj pri bežných činnostiach. „Mnohí si tieto príznaky mýlia s prirodzeným starnutím, a preto sa diagnóza často stanoví až pri prvej hospitalizácii, pre ťažkú dýchavicu a opuchy,“ vysvetľuje doc. Gonçalvesová.
Prognóza nie je priaznivá
Počet hospitalizácií pre srdcové zlyhávanie je až dvojnásobný v porovnaní s priemerom EÚ a miera prežívania pacientov zostáva veľmi nízka. Až polovica pacientov zomiera do piatich rokov od diagnostikovania.
Po prepustení z nemocnice by mal pacienta ideálne do dvoch týždňov vyšetriť špecialista s cieľom monitorovania a úpravy liečby. Tých je však málo a čakacie lehoty sú v závislosti od regiónov dva mesiace až pol roka. „Srdcové zlyhávanie je možné dobre manažovať a pacient si môže zachovať kvalitu života. Je však dôležité neignorovať príznaky a riešiť svoj zdravotný stav, kým je na to čas,“ hovorí primárka. Zároveň dodáva, že dnes máme k dispozícii celé spektrum liečebných opatrení, ktoré sa dajú „ušiť na mieru“ podľa individuálnych profilov ochorenia u každého pacienta. Je to však postup, ktorý si vyžaduje, najmä v úvode, časté ambulantné kontroly a multidisciplinárny prístup.
Nedostatočný manažment pacientov
Z údajov zdravotnej poisťovne Dôvera vyplýva, že pacienti so srdcovým zlyhávaním nie sú manažovaní v súlade s aktuálnymi odporúčaniami nadnárodných odborných spoločností. „Vlani každý šiesty pacient so srdcovým zlyhávaním skončil v nemocnici. Po hospitalizácii je veľmi dôležitá kontrola do šesť týždňov u kardiológa, ale až 60 % pacientov sa na ňu v danom termíne nedostane,“ prezentuje výsledky prieskumu Roman Mužik, manažér stratégie a inovácií v zdravotníctve z Dôvery zdravotnej poisťovne.
Ukázalo sa podľa neho napríklad, že len menej ako polovica pacientov vie pomenovať svoje ochorenie a 15 % si dokonca nepripúšťa žiadne problémy so srdcom. „Zistili sme, že kardiológovia často nevedia o hospitalizácii svojich pacientov na srdcové zlyhávanie a sú odkázaní len na to, čo im povie pacient. Žiaľ, približne jedna tretina pacientov pri objednávaní na kontrolu tento fakt sama nespomenie,“ upozorňuje Roman Mužik.
Informovanosť o srdcovom zlyhávaní podporia poštári
Počas Týždňa povedomia o srdcovom zlyhávaní sa do kampane v tomto roku zapája aj Slovenská pošta. Jej zamestnanci, poštári, sú totiž denne v kontakte s ľuďmi po celom Slovensku a poznajú miestne komunity. „Poštári nie sú len doručovatelia zásielok. Pre mnohých klientov, najmä pre seniorov, sú to blízki ľudia, ktorým dôverujú, a na ktorých sa spoliehajú nielen v otázke poštových služieb. V mnohých prípadoch sú jediní, s kým sa starší ľudia denne porozprávajú. Preto vnímame ich zapojenie sa do kampane ako prirodzený a užitočný krok, keď môžu obyvateľom obcí nielen odovzdať leták, ale aj osobne upozorniť na to, prečo je prevencia dôležitá,“ hovorí generálny riaditeľ Slovenskej pošty, Vladislav Kupka.
Počas celého týždňa budú preto vo vybraných mestách a obciach roznášať informačné letáky a zároveň hovoriť s ľuďmi o príznakoch srdcového zlyhávania, ktoré sa často zamieňa za bežné prejavy starnutia. Letáky vysvetľujú, ktoré telesné prejavy hovoria o možnom srdcovom zlyhávaní, a prečo neodkladať návštevu lekára.