StoryEditor

Syndróm vyhorenia

25.09.2012, 23:26
Autor:
(dia)(dia)
Keď vám ráno zazvoní budík, nechce sa vám ísť do práce a najradšej by ste zostali doma? Zažívate stresy z toho, čo vás čaká, každý deň? V tom prípade niečo nebude v poriadku. Ak navyše večer padáte od vyčerpania a v poslednom období sa na vás lepia rôzne choroby, zamyslite sa, kde je chyba.

 


Keď vám ráno zazvoní budík, nechce sa vám ísť do práce a najradšej by ste zostali doma? Zažívate stresy z toho, čo vás čaká, každý deň? V tom prípade niečo nebude v poriadku. Ak navyše večer padáte od vyčerpania a v poslednom období sa na vás lepia rôzne choroby omnoho častejšie ako kedysi, zamyslite sa, kde je chyba. Môže ísť totiž o takzvané vyhorenie.

 

Pýtate sa, čo znamená vyhorieť? Je to stav, ktorý vzniká z dlhodobého vyčerpania. Syndróm vyhorenia, ako mu hovoria lekári, sa dáva do súvislosti väčšinou s prácou, no vyhorieť môžete aj na materskej dovolenke. „Syndróm sa pôvodne dával do súvislosti s profesiami, ktorých náplňou je práca s ľuďmi. Napríklad lekári, učitelia, psychológovia či zdravotné sestry. Dnes sa však týka akejkoľvek práce,“ hovorí klinická psychologička PhDr. Petra Scheberová.
Aby ste vôbec rozpoznali, či vám je syndróm vyhorenia v pätách, priblížime vám jeho jednotlivé fázy a signály, ktorými na seba upozorňuje.

Až za hranice
Nastúpiť do takej práce, na ktorú sa nesmierne tešíte a viete, že vás bude baviť, je iste vydareným úspechom. Vstávať skoro ráno vám nerobí problém, k jednotlivým úlohám pristupujete s veľkým nasadením a chuťou, a to, že zostanete v práci aj o dve či tri hodinky dlhšie, vám vonkoncom nevadí. Zostávate najprv len raz za čas, potom skoro každý deň a tak sa to vlečie už mesiac, dva, pol roka, rok. Postupne zabúdate na svoje obľúbené „stretávky“ s kamarátmi, cvičenie vo fitnescentre a rodinu? Veď keď prídu sviatky alebo dovolenka, tak si všetko vynahradíte. Spoznávate sa?

POZOR! Zastavte sa a počúvajte trochu svojho partnera, deti či kamarátov, keď vám vyčítajú, že už ani neviete, ako vyzerajú, že netušíte, čo majú nové a ako žijú. Vy ste na nich pravdepodobne pod tlakom každodenného stresu v práci pozabudli, ale ešte je čas zastaviť sa a zmeniť to.

Rýchlo ožehliť a navariť
Podľa psychologičky Dr. Scheberovej môže vyhorieť aj žena na materskej dovolenke či jednoducho počas starostlivosti o deti a manžela. „Vyhoreniu predchádza záťaž, žena nemá čas na seba a svoje potreby. Postupne sa akoby zo zreteľa stratí obsah toho, čo denno-denne robí. Už nemyslí na to, pre koho to robí a prečo.“ To znamená, rýchlo požehliť, navariť, upratať, mať to jednoducho z krku. Patríte aj vy medzi domáce žienky a veci, ktoré robíte pre svoju rodinu, už neprežívate s radosťou? S kamarátkami ste sa stretli pred pol rokom, kaderníčku ste nevideli, už ani neviete kedy a váš obľúbený časopis leží pod prachom niekoľko mesiacov? STOP! Je čas popremýšľať, ako veci napraviť na správnu mieru.

Späť k harmónii
Syndróm je dlhodobý proces, trvá mesiace, aj roky. V prvých štádiách však môžete pre seba aj svoje okolie urobiť veľa. Stačí, keď nebudete prekračovať svoje vlastné hranice. „Keď ich prekročíte, určite vás na to upozorní pocit, že niečo nie je v poriadku,“ radí psychologička. Aj keď máte toho doma či v práci veľa, vždy si nájdite čas na svoje záľuby, obľúbenú knihu, divadlo či cvičenie. Stretávajte sa s priateľmi a rozvíjajte vzťahy s rodinou. Zaveďte do svojho života to, čo sa vytratilo a robilo vám radosť. Snažte sa, aby váš pracovný a osobný život boli v rovnováhe. Keď si neviete pomôcť, navštívte psychológa či psychiatra. Ak vám to navyše radia aj vaši príbuzní, poslúchnite ich.

Chce to čas
Keď si teraz poviete, že navštívite rodinu, pôjdete s manželkou na prechádzku alebo si pozriete s partnerom dobrý film a tým ste vybavený, nič nevyriešite. Liečba syndrómu vyhorenia je dlhodobá a zmeniť musíte celý svoj životný štýl a natrvalo. Inak sa dostanete do bludného kruhu, z ktorého sa len ťažko dostanete. „Syndróm vyhorenia svojím klinickým obrazom často pripomína depresiu. Ak ju pociťujete a ste vyčerpaní dlhodobo, je dobré, aby vám psychiater predpísal antidepresíva. Prerušiť bludný kruh sa podarí aj vhodnou psychoterapiou, ktorá trvá niekoľko týždňov až mesiacov,“ hovorí Dr. Scheberová. Ak je to nevyhnutné, zoberte si dlhodobejšiu dovolenku, buďte PN, jednoducho prerušte prácu na tak dlho, aby ste na ňu prestali myslieť.

Viete, že...
niektoré štúdie preukázali, že syndrómom vyhorenia sú viac ohrození ľudia, ktorí majú v práci menšiu slobodu a moc? Dostávajú stále nové úlohy, nemôžu odísť domov skôr a nadriadenému musia stále niečo vysvetľovať. Nemajú kam uhnúť a to je pre nich frustrujúce.

Prejavy syndrómu vyhorenia:
● vrháte sa do činnosti, prekračujete svoje hranice a robíte viac, ako sa od vás požaduje
● v práci zostávate dlhšie
● odsúvate svoje potreby a začnete samého seba uisťovať, že cez víkend, dovolenku to napravíte, no nič podobné sa neudeje
● začínate byť čoraz viac vyčerpaní, slabí, ráno vstávate s nechuťou do práce
● svoj život mimo práce beriete ako istú hodnotu, no nedávate mu priestor, zanedbávate rodinu a priateľov
● už len spomínate na pocity, ktoré ste prežívali, keď ste boli so svojím partnerom na prechádzke, zamýšľate sa nad tým, aké by to bolo, keby ste opäť chodili po lese, čo by ste cítili a pod.
● chorľaviete, vaša imunita klesá
● začínate v zvýšenej miere piť alkohol, kávu, beriete tabletky na spanie či na povzbudenie
● strácate vzťah k ľuďom, s ktorými pracujete, nepekne, hrubo a neosobne sa o nich vyjadrujete
● tým, že ste práci venovali hodiny a hodiny svojho života, budete sa cítiť, že ste nepochopení, neocenení, že okolie nevidí to, čo robíte
● začnete vnímať, že ľudia a úlohy, ktoré treba počas dňa urobiť, vás otravujú, zaťažujú, idú vám na nervy
● v posledných štádiách môžete prežívať hlbokú depresiu


(ivk)
Foto: www.fotolia.com

menuLevel = 2, menuRoute = dia/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
22. jún 2024 01:34