StoryEditor

Chrápanie

11.01.2012, 22:00
Autor:
(dia)(dia)
Každý z vás bol iste aspoň raz za život účastníkom nedobrovoľného nočného predstavenia v podaní chrápajúceho spoluspáča. V prípade, že podobné scény zažívate noc čo noc, pošlite svojho partnera do spánkového laboratória.

Každý z vás bol iste aspoň raz za život účastníkom nedobrovoľného nočného predstavenia v podaní chrápajúceho spoluspáča. V prípade, že podobné scény zažívate noc čo noc, pošlite svojho partnera do spánkového laboratória, pretože na prvý pohľad nezávažné chrápanie môže viesť až k spánkovým poruchám dýchania.

Ak si váš partner či partnerka „popíli“ len príležitostne po namáhavom dni, v priebehu nádchy alebo po pár štamperlíkoch a hlavne v polohe na chrbte, nič sa nedeje. Je to bežný jav, ktorý sa podľa prieskumov vyskytuje takmer v každej druhej domácnosti. V každom prípade chrápanie, aj zriedkavé, je príznakom nepokojného spánku nielen chrápajúceho, ale aj prítomného publika.

Uvoľnené tkanivo

Viete odpovedať na otázku, čo rušivý zvuk vyvoláva? Podľa MUDr. Imricha Mucsku zo spánkového laboratória príčinou chrápania je uvoľnené tkanivo v hrdle počas spánku. Dýchacie cesty sa zúžia, následkom čoho vzniká zlý priechod vzduchu. Tlak v hrdle sa zvýši a to spôsobí, že čapík v hrdle a mäkké podnebie začnú vibrovať, pričom vzniká zvuk, ktorý už poznáte.

Väčšina chrápajúcich ľudí spí na chrbte.

Prestávky v dýchaní

Pri častom hlasitom chrápaní však môže dôjsť k prestávkam v dýchaní, tzv. spánkovému apnoe, čo spôsobí zapadnuté mäkké podnebie a koreň jazyka. „Dýchacie cesty sa uzavrú a človek prestane dýchať,“ hovorí MUDr. Mariana Kubovčáková zo spánkového laboratória. „Problém je v tom, že vzduch do organizmu neprechádza a tým pádom je neodkysličený. Následkom toho dochádza k poklesom sýtenia krvi kyslíkom, teda desaturáciám rôzneho stupňa, od 90 do 60 %.“ Bez kyslíka neprebiehajú metabolické procesy v organizme do konca, ani jedna bunka totiž bez neho nemôže fungovať na 100 %.

Muži chrápu častejšie ako ženy.

Zistia vám príčinu

V prípade, že sa vám alebo vášmu partnerovi spánkové apnoe prihodilo napríklad po vypätej situácii, nerobte si starosti. Tie by ste si však mali začať robiť vtedy, ak sa prestávky v dýchaní na desať a viac sekúnd opakujú každú noc a aj niekoľkokrát za hodinu. Vtedy neváhajte a navštívte spánkové laboratórium, kde zhodnotia váš zdravotný stav a zistia príčinu chrápania a spánkového apnoe.

Účinné zbrane

Spánkové apnoe však nechajme nateraz bokom, pretože patrí do rúk odborníkom, sami ho totiž nedokážete vyriešiť. My vám však ponúkame zopár trikov od odborníkov z anglickej univerzity, ktoré vám nepríjemné tóny pomôžu zredukovať.

● Tenisová loptička

Výbornou pomôckou, ako nechrápať je tenisová loptička. Odborníci odporúčajú, aby ste si ju prišili pod golier pyžama. Vďaka tomu nebudete môcť ležať na chrbte, tým pádom nebudete možno ani chrápať, keďže v tejto polohe je chrápanie najvýraznejšie.

● Nosové prúžky

Vraj keď použijete také nosové prúžky ako atléti a futbalisti, dokážu vám udržať otvorené dýchacie cesty.

● Dojčenské cumle

Proti chrápaniu je údajne účinné cmúľanie dojčenských cumlíkov.

● Páska na zápästie

Tento vynález by vás mal na chrápanie upozorniť jemnými elektrošokmi.

● Odparovanie vody

Do spálne si dajte odparovač vody. Navyše, keď bude obohatená o kuchynskú alebo morskú soľ, zvlhčí vám vzduch a bude sa vám ľahšie dýchať.

● Lieky

Ak chrápete kvôli tomu, že vám tečie z nosa, alebo práve prekonávate alergiu, užívajte lieky či kvapky na ľahšiu priechodnosť nosných dutín.

● Vankúš

Chrápači by si mali dávať pozor aj na to, čo majú počas spánku pod hlavou. Podľa odborníkov platí, že čím máte hlavu vyššie, tým sa zvyšuje pravdepodobnosť chrápania.

● Telesná hmotnosť

Áno, aj tá súvisí s chrápaním. Je totiž dokázané, že už pri nadváhe sa zvyšuje frekvencia aj intenzita chrápania.

(ivk)

Foto: fotolia.com

menuLevel = 2, menuRoute = dia/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
21. júl 2024 20:45