StoryEditor

Zmena terapie a šoférovanie

07.03.2012, 22:42
Autor:
(dia)(dia)
Máte diabetes? Šoférujete? Potom nezabúdajte, že aj za volantom treba mať zdravotný stav neustále pod kontrolou. Samozrejmosťou by preto mala byť kontrola glykémie pred nástupom do auta.

Máte diabetes? Šoférujete? Potom nezabúdajte, že aj za volantom treba mať zdravotný stav neustále pod kontrolou. Samozrejmosťou by preto mala byť kontrola glykémie pred nástupom do auta. Jazdiť a nepoznať svoju hladinu cukru môže znamenať, že sa bežné cestovanie zmení na nebezpečnú a riskantnú jazdu, ktorá ohrozí nielen vás, ale aj ostatných účastníkov premávky.

Osobitne opatrný treba byť v prípadoch, keď sa mení a upravuje liečba cukrovky, mení sa diétny a pohybový režim, alebo aj dávkovanie inzulínu. V takom prípade by ste si nemali sadať za volant. Riadiť auto môžete opäť až vtedy, keď vám vaša hladina cukru dáva „konštantne zelenú“.

Kľúče na klinec

Pri úpravách liečby cukrovky (zmena tabletiek, prechod na inzulín, zmena typu inzulínu, väčšie zmeny dávok inzulínu) a zásadnejších zmenách režimu a diéty (napr. zmena práce) môže dôjsť k rozkolísaniu a prechodnému zhoršeniu glykémií. Návrat späť k ustáleným hladinám glukózy v krvi môže trvať aj dlhší čas, preto by ste nemali riadiť auto až doby, keď bude váš metabolizmus opätovne ustálený. A to aj napriek nepríjemnostiam, ktoré takéto obmedzenie so sebou prináša.

Taktiež je dôležité nadobudnúť skúsenosti s novou formou liečby (najčastejšie s novým inzulínom, prípadne pri prechode z inzulínového pera na inzulínovú pumpu), treba pritom detailne pozorovať signály, ktoré vydáva vaše telo, pretože aj organizmus si na nový režim musí zvyknúť. V takejto fáze zmeny liečby a režimu je nebezpečenstvo kolísania hladiny cukru v krvi obzvlášť veľké a to aj napriek pravidelným kontrolám glykémie. Preto by ste mali kľúče od auta na nejaký čas radšej odložiť (najmä ak ste plánovali dlhšie trvajúcu cestu).

Vyhláška nepustí

Diabetik môže viesť motorové vozidlo vtedy, pokiaľ netrpí závažnými očnými, nervovými komplikáciami, alebo ak jeho diagnóza nie je komplikovaná opakovaným výskytom hyperglykemických alebo hypoglykemických príhod či komatóznych stavov. Či je to váš prípad alebo nie, posúdi lekár. Každý vodič - diabetik sa musí podrobovať pravidelnej lekárskej prehliadke tak často, ako určí lekár. Zvlášť pri zmene liečby je potrebné vedenie auta konzultovať s lekárom.

Ak chodíte pravidelne na kontroly a lekár potvrdil vašu zdravotnú spôsobilosť, nič vám nebrániť „šliapnuť na plyn“. Naopak, šoférovať nesmiete, ak trpíte:

• závažnými očnými alebo nervovými komplikáciami

• opakovaným výskytom hyperglykemických alebo hypoglykemických príhod či komatóznych stavov

Chvíľu práceneschopný

Vzdať sa jazdy autom nie je jednoduché. Obmedzená tým nemusí byť iba kvalita života. Pre mnohých diabetikov, ktorí sú na auto odkázaní, to môže znamenať problém prepraviť sa ráno do práce. V niektorých prípadoch ostáva jediné riešenie - ošetrujúci lekár vypíše pacienta ako práceneschopného. Lekár je zároveň povinný diabetika oboznámiť o priebehu a nebezpečenstvách zmeny liečby, vrátane zákazu riadiť motorové vozidlo. V extrémnych prípadoch je dokonca povinný informovať dopravný inšpektorát, ak si pacient napriek upozorneniam sadne za volant.

Keďže hladina glykémie má tendenciu kolísať pri zmene liečby diabetu, nesadajte v tom období za volant. Počkajte, kým sa vaše glykémie ustália, aj keby to malo trvať dlhšie obdobie. Bezpečnosť je prvoradá!

Kontrola cukru

Ako dlho trvá, kým sa hladina cukru ustáli na konštantnej hladine, záleží aj od samotného pacienta. Kto si pravidelne meria krvný cukor a dodržiava niekoľko dôležitých tipov pri zmene liečby, ten môže čoskoro opäť „zaradiť vyšší prevodový stupeň“ – a to aj za volantom.

Na čo by ste si v čase zmeny liečebného postupu mali obzvlášť dávať pozor?

● Zmeny typu inzulínu - rozdiel medzi rôznymi druhmi inzulínu nie je len v názve – inzulíny sa rozlišujú najmä rýchlosťou nástupu a dĺžkou trvania účinku. Humánny inzulín (Humulin R, Actrapid, Insuman Rapid) v porovnaní s analógom inzulínu (Humalog, Apidra, Novorapid) účinkuje pomalšie, ale zároveň aj dlhšie – jeho účinok sa môže prejavovať aj po viac ako piatich hodinách. Nepodceňujte dobu pôsobenia humánneho inzulínu a pamätajte na dojedanie po hlavnom jedle (desiata, olovrant) – inak vám môže hroziť hypoglykémia.

● Meranie glykémie - prvé dni po zmene by ste nemali svoj krvný cukor spúšťať „z oka“. Glykémiu si merajte pravidelne (pred jedlom, po jedle, tiež pred, počas aj po ukončení telesných aktivít) a poraďte sa so svojím lekárom o možnosti dodatočných „medzijedál“ - ako prevencie vzniku hypoglykémie počas dlhšej fyzickej aktivity. Majte vždy poruke dávku cukru (ideálne ovocný džús, prípadne glukózové cukríky), ktoré pri hroziacej hypoglykémii môžete okamžite zjesť.

● So svojím lekárom by ste mali hovoriť o nebezpečenstvách, ktoré prináša riadenie auta. Zákon totiž zakazuje diabetikom sadnúť za volant, keď ich glykémie majú sklon k výkyvom (striedanie hypoglykémií a hyperglykémií, časté hypoglykémie). Práve toto je pri zmene liečby cukrovky veľmi časté. Preto buďte v tomto období obzvlášť opatrní, alebo sa úplne vzdajte riadenia auta. Veľký pozor si musia dávať diabetici, ktorí trpia „syndrómom neuvedomovania si hypoglykémie“.

● Nielen hypoglykémia je nebezpečná – nezabúdajte, že nepriaznivý vplyv na vašu schopnosť koncentrácie môžu mať aj prejavy hyperglykémie (najmä smäd a časté močenie)

Čím pozornejšie sledujete seba a svoje telo počas zmeny liečby, o to lepšie a rýchlejšie sa s touto zmenou zosúladíte.

Auto zverte blízkym

„Pohyb pomáha osviežiť telo aj ducha“ – ale nezabúdajte, že prípade dlhšej a intenzívnejšej fyzickej aktivity (zvyčajne taká, ktorá trvá viac ako 2-3 hodiny), môže dôjsť k poklesu hladiny v krvi aj s odstupom niekoľkých hodín po jej ukončení – napr. po namáhavej túre, alebo výlete na bicyklom, je vhodné prenechať šoférovanie na iných, alebo je nutné aspoň častejšie si merať glykémiu a zjesť sacharidy s tzv. „pomalými sacharidmi“.

Diabetici, ktorí netrpia závažnými komplikáciami, majú pri šoférovaní zelenú. Opatrnosti však nikdy nie je dosť. V žiadnom prípade nezabúdajte:

• na pravidelnú kontrolu hladiny glykémie predovšetkým pred šoférovaním. Výkyvy glykémie môžu byť za volantom veľmi nebezpečné

• pred šoférovaním by glykémia nemala byť nižšia ako 5-6 mmol/l, prípadne by nemala výraznejšie klesať

• na predchádzanie hypoglykémie. Vždy majte poruke glukomer a nápoje či potraviny bohaté na jednoduché sacharidy (ideálne ovocný džús, prípadne iné sladené nápoje a ovocie).

• na oddych pri cestách na dlhé vzdialenosti. Ak cestujete dlhšie, naplánujte si prestávky každé 2 hodiny. Stačí si 10-15 minút oddýchnuť, natiahnuť nohy a môžete pokračovať. Prestávku môžete využiť aj na kontrolu glykémie.

Čo robiť, ak sa hypoglykémia objaví počas šoférovania? Treba okamžite zastaviť auto na krajnici, urobiť potrebné opatrenia proti nehode podľa platných predpisov a potom si zmerať glykémiu. Ak je vaša hodnota nižšia ako 4 mmol/l, treba rýchlo zvýšiť hladinu cukru v krvi. O 30-40 minút si opäť zmerajte glykémiu a ak je hladina cukru uspokojivá, môžete pokojne pokračovať v jazde.

Preklad: Mgr. Eva Boltižiarová, tab

Zdroj: www.diabetes-world.net www.diabetes.bayer.es www.health.gov.sk

Foto: www.fotolia.com

menuLevel = 2, menuRoute = dia/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
26. apríl 2024 09:18