doktor, lekár, pacientReuters
StoryEditor

Pacientom stále prekáža čakanie u lekárov, doplatky a nedostatok peňazí v systéme. Ukázal to prieskum

04.10.2019, 11:00
Autor:
(dia)(dia)
Až 94 percent Slovákov si myslí, že nedostatok financií v zdravotníctve má dopad na pacientov. Najčastejšími dôsledkami sú dlhé čakacie doby, zvyšujúce sa doplatky, neoprávnené poplatky pacientov. Respondentom prekáža aj korupcia.

 Ako hlavnú príčinu týchto problémov pacienti vidia najmä v dlhodobom neriešení problémov a korupcii v zdravotníctve. Vyplýva to z výsledkov online prieskumu spoločnosti NMS Market Research, ktorý uskutočnila v septembri 2019 na vzorke viac než tisíc respondentov.

Šát by mal zabezpečiť peniaze na zdravotnú starostlivosť

Väčšina respondentov (94 %) sa prikláňa k názoru, že štát by mal zabezpečiť financie na poskytovanie kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre občanov Slovenska. Myslia si to najmä pravidelní pacienti. S týmto tvrdením súvisí aj názor, že by poskytovatelia zdravotnej starostlivosti mali byť za svoju prácu spravodlivo odmeňovaní (89 %).

V opačnom prípade sú výsledkom dlhé čakacie doby, zbytočné a neoprávnené poplatky, preháňanie, ale aj diskriminácia pacientov, pričom je kvalita zdravotnej starostlivosti často podľa pacientov podmienená mierou známostí s lekármi.

Vedie to podľa respondentov aj k tomu, že sa pacienti vyhýbajú návštevám lekárov, čo má za následok zhoršujúci sa zdravotný stav obyvateľov. Podľa 48 % opýtaných v prieskume môže tento stav zdravotníctva viesť aj k zbytočným úmrtiam pacientov.

Respondenti vychádzali z osobených skúsenosti, problémom je aj korupcia

Mnohí z opýtaných mali pritom s týmito negatívnymi javmi aj osobnú skúsenosť. Aj preto má až 50 % opýtaných pocit, že pacient nie je v zdravotníctve na prvom mieste a toto percento sa zvyšuje priamo úmerne veku alebo v prípade chronických alebo pravidelných pacientov. 

„Tento prieskum poukázal na to, o čom hovoríme dávno – že systém poskytovania zdravotnej starostlivosti je dlhodobo podfinancovaný a je potrebné ho zmeniť tak, aby mal jasné pravidlá a na nedostatky v ňom nedoplácali pacienti ani poskytovatelia zdravotnej starostlivosti,“ uviedla prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov SR (AOPP) PhDr. Mária Lévyová.

 

Východiská z neutešenej situácie v zdravotníctve však respondenti nevidia len vo financiách. Približne pätina opýtaných si myslí, že je tiež nevyhnutné zaviesť opatrenia proti korupcii, určiť jasné pravidlá a vymožiteľnosť práv pacientov či zlepšiť podmienky pre zdravotníckych pracovníkov.

Z odpovedí respondentov tiež vyplynulo, že názor o bezplatnom zdravotníctve už zďaleka nie je prevládajúci. Kým približne polovica respondentov si stále myslí, že zdravotníctvo je bezplatné a každý by mal mať neobmedzený prístup k zdrojom zdravotnej starostlivosti, druhá polovica opýtaných si uvedomuje, že zdravotníctvo je nákladné a k čerpaniu jeho zdrojov treba pristupovať zodpovedne.

„Myslím si, že toto vnímanie by sme si mali postupne osvojiť všetci – či už pacienti, poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, dodávatelia v zdravotníctve, ale aj štát, ktorý by svojimi reguláciami mal nastaviť stabilné financovanie a spravodlivé, efektívne čerpanie zdrojov tak, aby bola zabezpečená rovnaká dostupnosť kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre všetkých občanov,“ uzatvára Mária Lévyová z AOPP.

menuLevel = 2, menuRoute = dia/info-pre-diabetikov, menuAlias = info-pre-diabetikov, menuRouteLevel0 = dia, homepage = false
20. apríl 2024 06:01