,,Podľa zákona o sociálnom poistení má totiž každý dôchodca možnosť vybrať si spôsob poukazovania dôchodku, na účet alebo prostredníctvom pošty v hotovosti. Môže sa rozhodovať sám a nezávisle a ak odmietne výplatu prostredníctvom hromadnej výplatnej listiny do zariadenia, nemôže za to byť nijakým spôsobom znevýhodňovaný," uvádza Sociálna poisťovňa.
O zmenu môže požiadať tlačivom alebo aj neformálnou písomnou žiadosťou
Žiadosť o poukazovanie dôchodku na účet v banke možno podať prostredníctvom tlačiva, ktoré je na webovej stránke Sociálnej poisťovne, v pobočkách Sociálnej poisťovne i v bankách.
Ak dôchodca nemá možnosť získať toto tlačivo, môže o zmenu požiadať aj neformálnou písomnou žiadosťou Sociálnu poisťovňu. Potrebné však je, aby predložil aj hodnoverný doklad o tom, že je majiteľom účtu, na ktorý dôchodok žiada poukazovať.
Takýmto dokladom môže byť napríklad zmluva o zriadení bankového účtu. O poukazovanie dôchodku na účet v banke môže dôchodca požiadať aj priamo pred zodpovedným zamestnancom Sociálnej poisťovne, ktorý o tom spíše zápisnicu a ktorému dôchodca zároveň odovzdá doklad o tom, že je majiteľom účtu.
Dôchodok môže dostávať aj v hotovosti
V prípade, že dôchodca nemá záujem o poukazovanie dôchodku na účet, má možnosť prostredníctvom tlačiva, neformálnej žiadosti alebo osobnej návštevy v pobočke požiadať Sociálnu poisťovňu o poukazovanie dôchodku v hotovosti prostredníctvom pošty.
Sociálna poisťovňa vykoná zmenu v spôsobe poukazovania dôchodku najneskôr od splátky splatnej v treťom kalendárnom mesiaci nasledujúcom po kalendárnom mesiaci, v ktorom jej bola žiadosť o zmenu spôsobu výplaty dôchodku doručená. Dovtedy odporúčame dôchodcom nerušiť si účet v banke.
Ku koncu júna Sociálna poisťovňa vyplácala 984 961 dôchodkov na účty dôchodcov v bankách a 392 954 dôchodkov v hotovosti (poštou). Tento pomer sa už niekoľko rokov zvyšuje v prospech výplaty na bankové účty.