hornerakusko.sk
StoryEditor

Aj deti a mladí s diabetom chcú v zime športovať

13.01.2017, 07:31
Deťom s diabetom prospieva pravidelná fyzická aktivita, aj čas strávený v kolektíve rovesníkov. Podľa skúseností väčšiny rodičov športovanie prispieva k lepšej kompenzácii diabetu – mnohým deťom sa vďaka športu významne zlepšili glykémie aj hodnota glykovaného hemoglobínu.

Športovým aktivitám malých diabetikov treba prispôsobiť režim, pripraviť sa aj na neštandardné situácie a zohľadniť dozvuky fyzickej aktivity aj po športovaní.

Pri športovaní detí s diabetom odporúčame:

1.     Prispôsobiť režim: Niektorým deťom viac vyhovuje ponechať dávky inzulínu a pridať jedlo (sacharidy) navyše, iné deti majú lepšie glykémie pri znížení dávky inzulínu pred športovaním (napríklad pri znížení ranných dávok inzulínu pred celodenným lyžovaním).

2.     Pravidelne merať glykémiu: Pri pravidelných športových aktivitách je vhodné najmä zo začiatku odmerať glykémiu pred, počas a po cvičení a na základe meraní zistiť, aký model je pre dieťa vhodnejší. Pravidelnosť umožňuje zaznamenať údaje do tabuľky, ktorá môže byť v budúcnosti pomocníkom, ak pri športe sprevádza dieťa napríklad starý rodič alebo učiteľ.

3.     Skrátiť intervaly medzi jednotlivými meraniami: Pri dlhšej jednorazovej pohybovej záťaži je vhodné merať glykémiu každú hodinu.

4.     Doplniť sacharidy vopred: Za ideálne jedlo pred športom sa považuje banán, niektoré zdroje uvádzajú, že vhodná je kombinácia rýchlych a pomalých sacharidov. Najlepšie je situáciu otestovať, ktoré potraviny dieťaťu najviac vyhovujú, či je pre neho lepšie, keď ich dostane naraz vopred alebo postupne počas športovania.

5.     Nepodávať inzulín do miest, ktoré budú namáhané športom: Inzulín v čase pred športom by sa nemal podávať do miest, ktoré budú pri športovaní namáhané (napr. do stehna pred tancovaním alebo pred futbalom), hrozí zvýšené riziko vzniku hypoglykémie. Z rovnakého dôvodu sa tiež neodporúča športovať v čase maximálneho účinku inzulínu.

6.     Nešportovať pri glykémii nad 16 mmol: Ideálna glykémia pred športovaním je medzi 5 a 10 mmol/. Ak má dieťa glykémiu nad 16 mmol, nemalo by mať intenzívny pohyb, pretože sa môže stať, že glykémia stúpne ešte viac a v moči sa objaví acetón.

7.     Nezabudnúť na dozvuky športu v tele: Intenzívny pohyb môže mať dozvuky aj pár hodín po športovej aktivite – je potrebné na to pamätať hlavne pri športovaní v priebehu poobedia, aby dieťa nemalo v noci hypoglykémiu.

 

Chráňte glukomer, inzulíny aj pumpu

V zimnom období treba chrániť glukomer aj inzulín pred extrémne nízkymi teplotami. Puzdro alebo termoobal sú nevyhnutnosťou aj v prípade, že idete von iba na krátky čas. Nestačí mať glukomer vo vnútornom vrecku vetrovky, pri veľmi silnom vetre a nízkych teplotách môže ukazovať nepravdivé hodnoty, alebo nebude vôbec fungovať. Keď glukomer prestane fungovať, podávajte priebežne sacharidy podľa svojich predchádzajúcich skúseností a snažte sa dostať do tepla. V prípade, že sa napríklad brodíte hlbokým snehom, alebo stúpate po svahu, je lepšie mať trochu vyššiu glykémiu vďaka odhadu, ako ostať v strede kopca s prejavmi hypoglykémie. Keď prídete do tepla, glukomer po čase svoju funkčnosť obnoví.

Každý glukomer inak znáša mráz

Vždy záleží aj od typu glukomera, odporúčame prečítať si návod na použitie, kde výrobca udáva teplotný rozsah a  glukomer v bezpečnej situácii (napríklad doma na balkóne) otestovať.

Glukomer či senzor? Oboje!

Aj malé deti s diabetom stretnete so senzorom. Vo väčšine prípadov sú to deti, ktoré majú inzulínovú pumpu, ale senzor používajú aj deti na perách alebo striekačkách. Napriek tomu, že máte senzor, treba mať vždy pri sebe aj glukomer. Diabetici, ktorí používajú pumpu, by mali mať so sebou počas celodennej lyžovačky pre istotu aj inzulínové perá. Proste všetko dvojmo. Ak niečo príroda a extrémne podmienky v nej znefunkčnia, použijete náhradu. Samozrejme treba mať so sebou štandardnú hypo výbavu.

Veľká námaha je hyper, normálna hypo, ideálna je pravidelnosť

Všeobecne u detí platí, že veľká námaha spojená so stresom alebo veľkou radosťou, učenie nových vecí v športe prinášajú so sebou zvýšené glykémie. Normálna námaha zase glykémie znižuje. Ideálne je aj v zimných mesiacoch naplánovať pohyb na pravidelný čas v rámci dňa.

Sánkovanie a lyžovanie

Sánkovanie je najdostupnejší zimný šport, deti ho milujú a pôsobí na glykémie veľmi dobre. Je to jednoduchá činnosť, pri ktorej sa nemusia sústrediť a učiť nové veci, takže na glykémie pôsobí najmä výdaj energie. Preto podľa skúseností rodičov je potrebné pred a po sánkovaní pridať sacharidy alebo ubrať inzulín.

Lyžovanie vplýva na glykémie veľmi rôznorodo, preto počas lyžovania treba riadne monitorovať glykémie. Platí, že stres z nových vecí - učenie sa lyžovať, nový kopec, strach z ťažšieho terénu, glykémie dvíhajú. Keď sa deti sústredia, alebo majú radosť zo zvládnutia nových vecí, tiež mávajú vyššie glykémie. Keď už lyžujú samé, tak ako chcú, v pohode a na známom mieste, glykémie padajú dole. Vplyv športu na glykémie môže mať aj niekoľkohodinové oneskorenie, napríklad mama sedemročného syna vie, že mu po lyžovaní sacharidy musí pridať až na obed a olovrant.

Určite športujte aj v zime

Športovci majú vyššiu citlivosť na inzulín, vo všeobecnosti lepšie glykémie, lepšie odolávajú chorobám, pri pravidelnom športe sa v deťoch pestuje disciplína. Niektoré deti po diagnostikovaní diabetu začali športovať viac, čo sa prejavilo aj na ich výsledkoch. Máme malých majstrov a majsterky Slovenska s diabetom. Ich výsledky im pomáhajú v sebavedomí a v zaradení sa do kolektívu a sú príkladmi aj pre ostatné deti. 

Dia Mamičky a OZ diabetikinfo.sk

menuLevel = 1, menuRoute = dia, menuAlias = dia, menuRouteLevel0 = dia, homepage = true
22. jún 2024 01:38