„Keby boli pedagógovia edukovaní o diabete, nemali by strach.“ Obavy z neznámeho sú najčastejšou príčinou rezervovaného postoja učiteľov a riaditeľov k zaradeniu diabetika do kolektívu. Keď dieťa už riadne chodí do školy, kvôli chorobe ho vylúčiť nemôžu. V prípade škôlkarov sú vysvetľovanie a akceptácia ťažšie, rodičia situáciu často riešia tak, že dieťa je v škôlke iba pol dňa a pred obedom ide domov. „Škôlkari plačú, keď idú ráno do škôlky, naša Peťa bola smutná, keď som ju brala domov. Nechcela ísť, lebo ostatné deti ešte spolu plánovali obed, spánok a hry. Naše učiteľky ma presvedčili, aby som to skúsila – prísť jej pichnúť inzulín do triedy, odvážiť jedlo a nechať ju s kamarátmi. Mala som šťastie na pedagógov a veľmi im ďakujem. Peťa je nadšená škôlkarka a už sa dohadujeme, ako budem spolu s jej triedou chodiť na výlety. Keď Peťa oslavuje v škôlke meniny, prinesie namiesto tradičných sladkostí pre všetkých bublifuky. Predstavte si, že 25 detí robí na dvore farebné bubliny. Krása“, hovorí mama štvorročnej škôlkarky.
Rozdielny režim a krabičkový systém
V škôlke deti desiatujú skôr ako v plánovanom režime diabetika. Rodičia odporúčajú nevyčleňovať deti zo stravovania, ale prispôsobiť sacharidové jednotky. Preto na raňajky deti dostanú o pol SJ menej, o tú majú bohatšiu desiatu. V prípade, že idú na dlhú prechádzku alebo na ihrisko, majú extra porciu sacharidov zabalenú v skrinke alebo u učiteľky.
Odporúčané vybavenie do škôlky (v oddelených desiatových krabičkách):
- hypo výbava = rýchle cukry, napr. cukor, džús, piškóty, gel na hypoglykému, hroznový cukor
- doplnenie sacharidov pre zvýšený výdaj energie = ¼ alebo pol SJ napríklad vo forme pohánkových tyčiniek, jabĺčka, „polystyrénového“ chleba
- potraviny bez sacharidov = zelenina, šunka, syr pre zahnanie veľkého hladu
Podobné vybavenie je vhodné aj do školy. Rozdiel medzi režimom v škole a škôlke je najmä v tom, že diabetes škôlkara riadi jeho rodič a učiteľ, v prípade školáka je väčšia časť zodpovednosti už na samotnom dieťati. Základom, ako pri všetkých nových aktivitách s diabetom, je dobrá príprava. Pre učiteľa treba všetko presne označiť. Malé deti, ktoré nevedia čítať, sa po vysvetlení bez problémov v jedle orientujú. Vedia zistiť, že majú hypoglykémiu a informovať učiteľa. Pri hypoglykémii sú slabé, unavené, hladné a často sa sťažujú na bolesti nôh. Hypo výbavu musia mať učitelia alebo žiaci vždy pri sebe.
Neúnavne vzdelávajte všetkých naokolo a papierujte
Pred nástupom do školy a škôlky musia rodičia informovať učiteľa a riaditeľa školy o tom, že dieťa má diabetes. V poslednom augustovom týždni odporúčame stretnutie s učiteľmi (triedny, telocvikár) a vedúcou jedálne, vysvetliť režim, možné riziká a dohodnúť, kde si dieťa bude pichať inzulín. Väčšina učiteľov nemá s diabetom žiadne skúsenosti, preto je vhodné zhrnúť informácie písomne spolu s telefonickými kontaktmi.
Koncom augusta si môže dieťa postupne prispôsobovať stravovací režim na školský, v ktorom je predpoludním menej pohybu ako cez prázdniny, podľa jednotlivých zvonení, počtu hodín, zohľadniť dni s telesnou výchovou, pohyb v školskom klube.
Skúsenosť viacerých rodičov hovorí: pýtajte si od lekárov potvrdenia. Sú učitelia, ktorí akceptujú, že dieťa ide raz za mesiac k lekárovi, niektorí akceptujú iba potvrdenie.
„Všetko sme zvládli, teraz máme problém iba so školským poriadkom. Rodičia môžu napísať jednu ospravedlnenku za polrok, ostatné musia byť od lekára. Po druhej nami ospravedlnenej kontrole dostala dcéra 6 neospravedlnených hodín. Pani doktorka sa tak nahnevala, že opečiatkovala celú žiacku knižku,“ potvrdzuje mama školáčky.
Hypoglykémia za päť
„Moja dcéra mala v škole rozmazané videnie, triasla sa, bola bledá, proste hypo. Na nešťastie počas písomky. Keď povedala učiteľovi, že jej je zle, dostala odpoveď, že sa má dať do poriadku a dnes to má za päť,“ sťažuje sa mama mladej diabetičky. Ďalšia jej skúsenosťou drukuje: „Syna poslali zo školy domov s glykémiou 1,9. Veľmi som sa bála, veď sa mu po ceste mohlo niečo prihodiť, nikto nám nezavolal, zistila som to až po príchode domov.“ Návod, ako sa dá situácia riešiť, ponúka mama s opačnou skúsenosťou: „Moja dcéra mala tiež hypo počas písomky. Učiteľka povedala, že má riešiť zdravie a preskúša ju na ďalšej hodine.“
Spolužiaci môžu zachrániť život
Po dohode s učiteľom odporúčame rodičom v prvých dňoch školského roka prísť do triedy a vysvetliť deťom, čo znamená diabetes, ako je to so stravovaním (aby napríklad ostatné deti nepýtali „ochutnať“ desiatu, alebo mu neponúkali vlastnú alebo sladkosti) a poprosiť ich, aby povedali učiteľovi, keď sa dieťa nebude cítiť dobre. Detský kolektív vie byť z nevedomosti krutý, ale vysvetlením sa zo spolužiakov stávajú pomocníci. Rovnako je vhodné informovať na rodičovskom združení. Treba zdôrazniť, že dieťa je rovnaké ako ostatné deti, jediným rozdielom je, že dostáva inzulín zvonka, prípadne pred nimi pochváliť jeho disciplínu. Rodičom spolužiakov je potrebné vyvrátiť základné mýty o diabete, aby sa nebáli, že je ochorenie prenosné a ako je vhodné postupovať pri sviatkoch, ak sa v triede oslavujú spoločne.
Stravovanie
Školské stravovacie zariadenia dokážu vyjsť v ústrety rôznym typom diagnóz, v súčasnosti sa v nich bežne stravujú deti s rôznymi alergiami, netoleranciou potravín, preto diabetes vedúce jedální a kuchárov neprekvapí. Jedálne lístky pripravujú dopredu, majú presný rozpis použitých potravín v receptúrach a digitálne váhy, preto je na dohode s rodičmi, či si bude dieťa nosiť vlastnú stravu, alebo mu budú sacharidy podľa pokynov rodičov odmeriavať. Sladké jedlá môže rodič zameniť za obdobné vhodné pre diabetikov, pečivo za celozrnné. Do škôlky si deti sladkosti bežne nenosia, iba ak majú sviatok, vtedy si dieťa môže sladkosť odložiť do skrinky na neskôr a spoločne s rodičmi započítať do niektorého jedla. Dôležité je, aby dieťa malo možnosť najesť sa aj počas vyučovania, ak to potrebuje, napríklad aj počas písomky.
Deti sú praktické bytosti a dôveru odmenia samostatnosťou
Ocenia, keď vopred vedia, čo budú mať okrem školských vecí v taške (glukomer, inzulínové pero, desiatu, prípadne olovrant, čerstvú zeleninu v miske na hlad, hypo výbavu a náhradné jedlo). Kým nevedia čítať, môžu mať misky označené aj obrázkami, uložené vždy na rovnakom mieste napríklad v skrinke v šatni.
Do obalu od glukomera a inzulínového pera vložte lístok s menom dieťaťa, jeho diagnózou a kontaktom na rodičov. Dieťa treba viesť k samostatnosti, aby si bez problémov zvládlo odmerať glykémiu (po telesnej výchove, alebo pri hypoglykémii). Ak si bude samé pichať inzulín, musí zvládať postupnosť krokov.
Deti s diabetom sú zodpovedné, dodržiavajú pokyny rodičov, vedia, že porušením režimu ublížia iba sami sebe. Nástup do školy a škôlky zvládnu bez problémov, keď budú cítiť podporu okolia. A posledná dôležitá rada: mobil je pre dieťa – diabetika v škole nevyhnutný.
Dia Mamičky a OZ diabetikinfo.sk