instagram/skinygirlsmakegraves
StoryEditor

Vitamín D je ľahko dostupný pre každého

17.04.2018, 14:09
Stačí, ak sa budete pravidelne pohybovať na slnku a budete jesť potraviny s obsahom tohto dôležitého vitamínu. V populácii zúri epidémia nedostatku vitamínu D. Nie div, nejeme morské ryby a pre strach z rakoviny kože sa vyhýbame aj slnku. Nerobte to!
Vitamín D potrebuje imunita, kosti, svaly, mozog, krvný obeh a ani normálny priebeh bunkového delenia sa bez neho nezaobíde.
Vitamín D podporuje zdravie
Ak ho ignorujete, daň je vysoká. Koledujete si o osteoporózu, ochorenia srdca, vysoký tlak, autoimunitné choroby, depresiu, chronický únavový syndróm, niektoré druhy rakoviny a oslabenú imunitu. Vitamín D aktivizuje hlavne vrodenú obranyschopnosť a takzvaných prirodzených zabijakov. Ich úloha je nezastupiteľná, likvidujú nádorové a vírusmi napadnuté bunky. Déčko navyše brzdí aj delenie rakovinových buniek prostaty, hrubého čreva, rakoviny kože a prsníka.
Proti cukrovke
Vitamín D zlepšuje aj stav psoriázy, sklerózy multiplex a stimuluje rast a rozvoj buniek pokožky. Nezabúdajte naň ani počas tehotenstva. Postará sa o správny vývoj kostry plodu a zabráni tomu, aby vaše bábo malo nízku pôrodnú hmotnosť. V príjme déčka pokračujte aj po pôrode, budete mať dostatok materského mlieka a zdravé zuby. Dopujte ním aj potomka. Vitamín D má pozitívne účinky aj na centrálny nervový systém. Posledné štúdie naznačujú, že je prospešný aj pre diabetikov a dokonca znižuje riziko vzniku cukrovky 1. typu.
Déčko v potravinách
Najlepšie vo forme rybieho oleja alebo tučnejších rýb. Vynikajúcim zdrojom je losos, kapor, zubáč či haring. Ak nechcete okúsiť trampoty z nedostatku déčka, na rybách si pochutnávajte aspoň dvakrát týždenne. A celý rok, nie iba na dovolenke v Chorvátsku. Že ryby „nemusíte“? Doprajte si mlieko, vaječné žĺtko alebo maslo.

Vitamín D obsahuje aj kakao, kokos, huby, droždie, ale aj lucerna siata či avokádo. Pri déčku sa nemusíte spoliehať iba na jedlo. Jeho výrobu má pod palcom samotné telo. Vďaka slnku vzniká aj v koži, no na získanie adekvátnej dennej dávky sa nemusíte hodiny opaľovať. V letných mesiacoch ju zabezpečí približne dvadsaťminútový pohyb na slnku. A nemusíte po uliciach behať ani nahí, stačia odhalené horné končatiny. Na vitamínovú prechádzku sa vyberte aspoň dvakrát týždenne. Pozor! Pred odchodom z domu sa nezabudnite natrieť ochranným krémom a zabezpečte si dostatočný pitný režim.
Koľko vitamínu potrebujete?
Denný príjem by sa mal pohybovať na úrovni 25 mikrogramov alebo 1 000 medzinárodných jednotiek. Dávka by nemala za deň prekročiť 50 mikrogramov. 5 mikrogramov, čo je asi 200 medzinárodných jednotiek, vám venuje dvesto gramov rýb, tri vajíčka či sto gramov avokáda. Odporúčanie platí aj pre ľudí vo vyššom veku a s obezitou, tiež dojčiace mamičky a diabetikov 2. typu. S vitamínom D to však nepreháňajte. Pri opaľovaní nadmerná tvorba déčka určite nehrozí, no môžete mať iné zdravotné komplikácie.

menuLevel = 1, menuRoute = dia, menuAlias = dia, menuRouteLevel0 = dia, homepage = true
21. júl 2024 21:46