29.01.2015, 00:04

Keď splníte tieto odporúčania, nebudete mať problém s glykémiou

Viete, čo robiť s dia pomôckami v mraze, ako si upraviť dávky inzulínu pri lyžovaní a ako predísť viróze?

1. Dia pomôcky verzus mráz

Viete, ako by ste mali zaobchádzať s diabetickými pomôckami v chladnom počasí? Či už budete na prechádzke, alebo sa budete lyžovať či sánkovať, mali by ste myslieť na to, aby ste si svoje pomôcky nepoškodili. Ide najmä o fľaštičku inzulínu, ktorá vám môže pod vplyvom mrazu zamrznúť a znehodnotiť sa. Preto inzulín, ale aj glukometer, inzulínové pero a testovacie prúžky neodkladajte do kabelky či ruksaku, ale si ich vložte do vnútorného vrecka na bunde.

 

2. Ustrážte si dávky

Športu chtyví diabetici, majte sa na pozore pri dávkovaní inzulínu. Skôr, ako skočíte na lyže, pichnite si o 5 až 30 % menej inzulínu. Množstvo dávky, samozrejme, závisí od druhu a dĺžky lyžovačky či bežkovania. V prípade, že sa budete lyžovať či korčuľovať viac ako hodinu, zjedzte každú nasledujúcu polhodinu jednu sacharidovú jednotku. Pozor na hypoglykémiu! Vždy noste so sebou sladkú tyčinku alebo džús.

 

3. Zatočte s virózou

Nezabúdajte na svoje zdravie a nepodceňujte hodnoty na teplomere pod bodom mrazu. Teplo sa obliekajte a doprajte si radšej vrstvu navyše akoby vám mala byť zima. Dôležité sú aj čiapka, šál a rukavice. Viróze či iného zápalovému ochoreniu predchádzajte, inak si koledujete o vysoké glykémie. Ak sa vírusom predsa len neubránite, vyhľadajte lekára a zároveň kontaktujte svojho diabetológa. Čí je totiž viróza závažnejšia, tým komplexnejšie zasahuje organizmus.

 

4. Neprejedajte sa

V zime akosi častejšie siahneme po energeticky výdatnejšom jedle. Nie je na tom nič zlé, ale keď sa výdatne zásobíte počas celého dňa, nečudujte sa, že ručička na vašej váhe stúpa nahor. S nadmerným príjmom potravy si môžete zhoršiť metabolickú kompenzáciu, srdcové ochorenia či zvýšiť riziko rozvoja diabetických komplikácií. Uvedomujte si, čo si kladiete na tanier a v akom množstve. Nazbierané kilogramy sa zhadzujú veľmi ťažko.

 

Na lyžiarskom svahu, ľadovej ploche alebo pri inej zimnej aktivite na čerstvom vzduchu si opakovane merajte hladinu glykémiu. Pri hodnote nad 17 mmol/l sa fyzickej aktivite radšej vyhnite.

 

(ivk)