08.05.2021, 13:57

SEDEM rád, ako sa naučiť žiť s partnerom chorým na diabetes

Keď jeden z partnerov ochorie na cukrovku, býva to záťažová skúška pre vzťah. Ak si však dvojica nájde spôsob, ako zvládnuť túto ťažkú situáciu, môže to spoločné spolužitie nakoniec ešte viac stmeliť.

SEDEM rád, ako sa naučiť žiť s partnerom chorým na diabetes


Sústreďte sa na veci, ktoré vás spájajú, a spoločne bojujte proti takým, ktoré vás rozdeľujú. Ako na to?

1. INFORMÁCIE O CHOROBE

Vyhľadajte si dostupné poznatky o cukrovke. Keď sú obaja partneri dostatočne informovaní, aby si vedeli dať rady a cítili sa sebaisto, pomáha to nielen pri liečbe, ale aj vzťahu. Mnoho informácií dostanete od lekára, môžete jeho ambulanciu navštíviť spolu. Tam dostanete príležitosť pýtať sa, klásť otázky, ktoré sú pre vás dôležité. Ďalšie veci, ako napríklad individuálny liečebný plán, potom môžete preberať spolu.

2. HOVORTE

Zamerajte sa prevažne na svoje potreby a očakávania. Zdôverujte sa a hovorte, čo vám pomáha a čo škodí. Snažte sa nebyť kritický, ale skôr otvorený a priateľský.

3. NAČÚVAJTE

Pýtajte sa svojho partnera na jeho názory a pocity a počúvajte ho. Ponechajte mu dostatok priestoru na to, aby povedal, čo má na srdci. Neprerušujte ho, nehádajte sa, nesnažte sa ho o ničom presviedčať. Len počúvajte, ale zároveň vnímajte aj pocity toho druhého a snažte sa ich prežívať s ním.

4. SPOLOČNÉ CIELE

Keď ste „parťáci“, zbližujete sa. Naplánujte si napríklad spoločné prechádzky po večeri. Môžete si dávať ciele i pre iné aktivity, dovolenky, trávenie voľného času a pod.

5. VYJADRUJTE EMÓCIE

Nebojte sa vyjadriť aj tie negatívne. Každodenný život s cukrovkou občas prináša problémy a z nich plynie únava, hnev, strach, depresia alebo pocit viny. A to nielen u pacienta, ale nezriedka aj u jeho partnera. Ak tieto stavy pretrvávajú dlhší čas, môžu viesť k hádkam, výbuchom hnevu alebo pocitom beznádeje. A to sú prekážky spokojného vzťahu. Naučte sa rozpoznať svoje pocity, pomenovať ich, akceptovať a pracovať s nimi. Je to veľký kus práce, ktorý sa vyplatí.

6. PODPORA DRUHÝCH

Nebojte sa prijať podporu od ostatných. I keď je pre vás partner hlavným zdrojom opory, nestráňte sa ani priateľov a rodiny. Nikto z vás sa nebude cítiť vo svojej snahe osamotený a vaši blízki budú radi, že vám môžu pomôcť.

7. STARAJTE SA O VZŤAH

Ak sa niečo deje, priznajte si to. Hovorte o tom, hľadajte riešenie, vyjadrite, že vám na spoločnom žití záleží. Myslite jeden na druhého, urobte si na seba čas a dávajte si najavo ľudskú i fyzickú náklonnosť. Ak potrebujete pomoc, nebojte sa spolu navštíviť odborníka. Pár stretnutí s nestranným pozorovateľom môže problémy vyriešiť.

(diabetesselfmanagement.com)