17.06.2020, 14:00

Som tehotná, čo mám jesť? Vhodné a nevhodné potraviny (3. časť)

Počas gravidity sú niektoré potraviny vhodné a iné nie. Vietehetnstte, ktoré to sú?

Som tehotná, čo mám jesť? Vhodné a nevhodné potraviny (3. časť)
Zdroj: Pixabay

Bielkovinové potraviny vhodné:
– dobre tepelne spracované chudé mäso, kurča a morka bez kostí a kože, niektoré druhy rýb, napr. rybie filé alebo mäso zo žraloka
– tofu, vaječný bielok, pasterizované mlieko, mäsové a mliečne výrobky s nižším obsahom soli a s nižším obsahom tuku. Vhodný je tvaroh tak ako iné mliečne výrobky a mlieko pre obsah vápnika
– strukoviny sú rastlinnou bielkovinovou potravinou bez cholesterolu a s obsahom vlákniny

Nevhodné bielkovinové potraviny:
– dostatočne tepelne neupravené mäso, mastné druhy mäsa, vnútornosti, hlavne pečeň
– mäsové výrobky s vyšším obsahom tuku a soli, treščia pečeň, paštéty
– plnotučné a nepasterizované mlieko, niektoré druhy syrov alebo bryndza z nepasterizovaného mlieka. Nevyzreté syry alebo syry naočkované plesňou, ako je niva, hermelín, encián, rokfort, gorgonzola, kozí syr chevre... Nie je vhodný ani syr feta, údený syr a parenica pre vysoký obsah soli.

Tuky a ich vhodné zdroje:
– rastlinné tuky a oleje
Nevhodné tuky:
– tuky živočíšneho pôvodu, slanina, bravčová masť, husací a kačací tuk, ale aj margaríny

Sacharidové potraviny zvyšujú glykémiu. Pridržiavať sa pri ich konzumovaní celodenného rozpisu stravy a počtu SJ, na čo je nastavená liečba.

Vhodné sacharidové potraviny:


– zelenina a neprezreté druhy ovocia v povolenom množstve
– obilniny a pekárske výrobky, zemiaky, naturálna ryža, cestoviny. Tieto potraviny započítame do počtu SJ v jedle.


Nevhodné sacharidové potraviny:


– cukor, cukrom sladené nápoje (sú vhodné len na preliečenie hypoglykémie), múčniky (aj keď sú DIA), keksíky, múčne pokrmy, knedle a zemiaková kaša pre ich vyšší GI. Nie sú vhodné zemiakové lupienky, rozvarená biela ryža, prezreté druhy ovocia pre vyšší GI.

Zhrnutie:
• obmedzte cesnak a cibuľu, lebo ovplyvňujú krvný tlak
• nepoužívajte pikantné koreniny
• maximálne obmedzte rafinovaný cukor, aj keby sa dal započítať do počtu SJ
• najvhodnejšie je nápoje nesladiť
• jedzte celozrnné obilniny (ovsené vločky...)
• nejedzte sóju, ale vhodný je neúdený syr tofu
• pri zápche a pálení záhy konzumujte mleté ľanové semienka, ale až po 35. týždni tehotenstva
• jedzte ryby, najviac dvakrát do týždňa, lebo niektoré druhy obsahujú ortuť a meď
• jedzte vhodné syry
• koreniny používajte s mierou a len jemné druhy
• do šalátov pridajte citrón na lepšie vstrebávanie železa
• pozor na kávu, ktorá odbúrava železo z tela a odvodňuje
• nejedzte plesňové a rýchlo zrejúce syry
• nejedzte šaláty z bufetu, treščiu pečeň pre vysoký obsah vitamínu A, surové vajcia
• škoricu nepoužívajte, najmä pri rizikovom tehotenstve

Blahoželám budúcim mamičkám. Je nekonečne krásne dať život dieťaťu, lebo ono dá zmysel vášmu životu.

Štefáková Mária
Národný endokrinologický a diabetologický ústav, Ľubochňa