17.06.2020, 08:00

Som tehotná, čo mám jesť? Jedálny lístok (2. časť)

Keď je primeraná telesná hmotnosť pred graviditou, potom je možnosť otehotnieť väčšia. Pri dobrej starostlivosti pred graviditou a počas nej má diabetička rovnaké šance porodiť zdravé dieťa ako inak zdravá žena.

Som tehotná, čo mám jesť? Jedálny lístok (2. časť)
Zdroj: Flickr/ Vanessa Porter

Jedálny lístok vypracovať do počtu SJ tak, aby aj:

a) bielkoviny boli zabezpečované kvalitnými potravinovými zdrojmi. Jesť chudé mäso, ryby (aspoň dvakrát v týždni), biele mäso z netučnej hydiny. Bielkoviny sú tiež vo vaječnom bielku, ale nejesť ho surové. Lepšie sú vajcia BIO z chovu voľného výbehu. Mlieko a mliečne výrobky sú tiež bielkovinovou potravinou a patria do jedálneho lístka každej ženy počas gravidity pre obsah vápnika, zinku a vitamínov. Strukoviny jesť len v prípade, že nespôsobujú žene zvýšenú plynatosť. Odporúča sa strukoviny namočiť pred varením do vody, potom vodu vymeniť, variť bez pokrievky a bez soli.

b) tuky boli zastúpené v strave prevažne zo skupiny rastlinných zdrojov. Nie sú vhodné margaríny a prepálený tuk.

c) sacharidové potraviny tvorili najväčšiu energetickú základňu. Mali by byť zastúpené hlavne tie, ktoré sú dôležité pre gravidnú diabetičku. Ich množstvo konzumovať primerane, podľa stanovenej liečby do počtu SJ v jedle v danom čase. Sacharidový obsah doplniť denne porciou ovocia (2 – 3 porcie) zo sortimentu sezónnych druhov a podľa individuálnej znášanlivosti aj citrusovými plodmi.

Denne 2 – 3 porcie čerstvej zeleniny, ktorá dodá telu aj potrebné minerály, vitamíny, potravinovú vlákninu.

Pomáha pri trávení, vyprázdňovaní a bráni prejedaniu. Má nízku energetickú hodnotu a pozitívne vplýva na glykémiu, keď sa v porcii zje len 200 gramov. V takom prípade sa považuje za voľnú sacharidovú potravinu. Započítať do počtu SJ len mrkvu, cviklu, kukuricu a hrášok. Medzi vhodné druhy zeleniny patrí napríklad paprika, hlávková kapusta, šalát hlávkový, karfiol...

Vhodná je zelenina surová, dobre umytá, pripravená ako šalát alebo ako pestrá obloha k hlavnému jedlu.

Zelenina, ktorá sa krátko povarí, je však vhodnejšia pre lepšie využitie železa, ktoré obsahuje. Vynechať vysmážané zeleninové jedlá. Do počtu SJ potrebujeme zaradiť aj ďalšie sacharidové potraviny, ktoré tvoria súčasť jedálneho lístka. Vhodnejšie sú sacharidové potraviny s nižším GI, a preto dať prednosť celozrnným potravinám.

Konzumovať striedavo zemiaky, celozrnné cestoviny alebo naturálnu ryžu. Obmedziť potraviny z jemne vymletej múky.

Počas tehotenstva nepoužívať pikantné koreniny. Stravu mierne soliť ako prevenciu proti vysokému krvnému tlaku a opuchom. Nejesť solené a pražené orechy. Z týchto škrupinovitých plodov vylúčiť aj arašidy, ktoré môžu spôsobiť alergiu.

Všímajte si svoje chute...

Budúce mamičky mávajú počas gravidity rôzne stravovacie „chute“. Keďže je to prirodzené, nie je potrebné to zavrhnúť. Keď je chuť na kyslé, zjesť kyslú uhorku alebo šalát z čerstvej zeleniny si dochutiť citrónom. Keď je často chuť na sladké, zamyslieť sa, čo to urobí s glykémiou.

Nezabúdajte na pitný režim

Pitný režim je dôležité dodržať. Cez deň vypiť 1,5 – 2 litre vody. Rozdeliť si pitný režim na doobedňajšie a aj popoludňajšie pravidelné zavodňovanie organizmu.

Môže to byť voda z vodovodu, ale aj stolové vody a neperlivé minerálne vody, ako je Magnesia, Gemerka alebo Lucka.

Sýtené vody spôsobujú zvýšenú plynatosť, nutkanie na vracanie a nevoľnosť. Niektoré minerálne vody sú menej vhodné pre vysoký obsah sodíka.

Do pitného režimu nepatrí čierna káva a ani silný čaj.

Čierny a zelený čaj je potrebné obmedziť. Vhodný je čaj z medovky, ktorý upokojuje. Pri bolestiach hlavy a nespavosti môže pomôcť čaj z lístkov alchemilky na posilnenie nervovej sústavy a pri nevoľnosti je vhodný zas ďumbierový čaj.

Bylinkové čaje piť len po porade s lekárom. Nepiť alkoholické nápoje a nefajčiť. Snažiť sa zdravo žiť. Jesť kvalitne, primerane, pravidelne a pomaly.

Štefáková Mária
Národný endokrinologický a diabetologický ústav, Ľubochňa