12.12.2019, 13:00

S diabetom v škole

„Prví, ktorí musia o ochorení vedieť, sú triedny učiteľ a telocvikár. Mali by vedieť, že hoci má dieťa cukrovku, môže na hodinách telesnej výchovy normálne cvičiť (vylučujeme iba šplh),“ radí MUDr. Ľubomír BARÁK, CSc., detský endokrinológ a diabetológ, primár Detského diabetologického centra SR.

S diabetom v škole
Zdroj: pixabay.com

Po dohode s učiteľom treba aj ostatným deťom v triede vysvetliť, čo znamená diabetes, ako je to so stravovaním, aby ho iné deti nenúkali sladkosťami. Detský kolektív vie byť z nevedomosti krutý, ale vďaka vysvetleniu sa zo spolužiakov stávajú pomocníci.

Určite sa obráťte na učiteľa. Mal by totiž  vedieť o tom, že vaše dieťa má diabetes.

„Dieťa by malo povedať o cukrovke aspoň svojim najbližším kamarátom, pretože sa môže stať, že odpadne alebo mu príde zle a kamaráti mu môžu v takom prípade byť nápomocní. Napríklad, stačí mu podať cukor, a tak ho ,zachrániť‘ pred nemocnicou, záchrankou a podobne,“ dodáva primár Barák.

Podozrenie na cukrovku u žiaka môžu odhaliť aj učitelia

Keby boli podľa primára Baráka pedagógovia edukovaní o diabete, nemali by strach. „Kedysi v minulosti sa nám stávalo, že podozrenie na cukrovku mali u žiaka práve učitelia. Ak sa zo žiaka, ktorý má samé jednotky, stal štvorkár, tak sa to učiteľom nezdalo. Pýtali sa, či sa niečo zmenilo v rodine a ak nie, tak podozrenie padlo na cukrovku,“ hovorí primár s tým, že dieťa s cukrovkou býva často unavené, spavé, trápi ho enormný smäd a potom aj časté chodenie na toaletu.

V minulosti mali v ústave asi štvrtinu deti diagnostikovaných vďaka učiteľom. Dnes sa to podľa neho stáva málokedy, ale občas sa to stane.

Od prvého momentu však deti učí, že cukrovka nie je ochorenie, za ktoré by sme sa mali hanbiť. „Dokonca im tvrdím, že nejde o chorobu. Ide o stav, keď organizmus nevie spracovať jeden druh cukru. Myslím si, že sa mi mnohých podarilo presvedčiť. Cukrovka sa stáva chorobou, keď prídu komplikácie,“ vysvetľuje s tým, že ak nie sú, tak by ste o takomto človeku nikdy nepovedali, že je chorý, že má nejaký problém.

Deti v školskej jedálni

Ako sa môže mladý diabetik stravovať v školskej jedálni a nemať problémy s glykémiou? „Spolu s ostatnými spolužiakmi môže využiť jedlo pripravované v jedálni na daný deň. Starší diabetici sú odkázaní na seba. Už sa nespoliehajú na matku, ktorá im jedlo pripravila a naložila na tanier,“ vysvetľuje Mária Štefáková z Národného endokrinologického a diabetologického ústavu v Ľubochni.

Aj v takýchto podmienkach je podľa nej možnosť zorientovať sa v pripravovaných jedlách a odhadnúť počet sacharidových jednotiek v jedle na svoju dávku inzulínu. „Snažiť sa zjesť z porcie na tanieri len toľko, koľko môže. Keď sa na obed pripravujú parené buchty, dukátové buchtičky alebo iné sladké jedlo, diabetik vie, že v takom prípade si má pripraviť náhradnú stravu,“ dodáva.

Zo sladkého jedla by sa totiž nenajedol, lebo do svojho počtu sacharidových jednotiek môže zjesť zo sladkého jedla len malú porciu, ktorá by ho nezasýtila a ešte spôsobila problém s glykémiou.

Sacharidové jednotky nie sú rovnaké

Štefáková vysvetľuje, že nie je SJ ako SJ, napríklad buchty v porovnaní s vlákninou a s porciou zeleniny.
„Na spresnenie – jedna parená buchta zodpovedá asi trom SJ, a to by diabetika dve buchty za šesť SJ nezasýtili. Pomáhajú mu informácie o plánovanom jedálnom lístku, ktorý je v predstihu k dispozícii na celý týždeň a podľa toho sa môže zariadiť,“ upresňuje.

Diabetik si môže upraviť jedálny lístok sám alebo má možnosť doručiť ho elektronicky svojej poradkyni – asistentke výživy, ktorá mu na začiatku zavádzania SJ do praxe pomôže radou a usmernením. „Malému škôlkarovi či školákovi diabetikovi, ktorý sa stravuje v školskej jedálni, sleduje jedálny lístok rodič, ktorý tiež môže využiť podľa potreby spoluprácu odborníka na výživu a spolu s ním zvládnuť glykémie a stravovanie svojho potomka,“ dodáva s tým, že diabetik má prijať na obed jedlo s obsahom piatich SJ.

Konzultujte s vedúcou jedálne
Ešte malá rada: vhodná je konzultácia s vedúcou jedálne prostredníctvom triedneho učiteľa a so súhlasom riaditeľa školy. Predpokladá sa pochopenie, ústretovosť a snaha personálu pomôcť, čo zohráva veľkú úlohu, lebo rodič má dobrý pocit, že o jeho dieťa je vhodne postarané aj mimo domova.


V škôlke ho nechcú, pretože má cukrovku? Stanovisko ministerstva školstva

Odmietla škôlka zobrať dieťa do škôlky s odôvodnením, že mu nemôžu podávať inzulín? Môže tak urobiť riaditeľ škôlky?

Ministerstvo školstva reagovalo, že ak má dieťa diagnostikovaný diabetes mellitus 1. typu, je v súlade so školským zákonom dieťaťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Podávanie liekov v materskej škole neupravuje žiadny právny predpis, no vzhľadom na to, že táto problematika trápi takmer každú materskú školu, ministerstvo školstva odporúča riaditeľom materských škôl, aby si túto problematiku upravili v školskom poriadku, ktorý patrí k povinnej pedagogickej dokumentácii, ktorú musí viesť každá materská škola.

Vo svojich školských poriadkoch majú mať presne stanovené, za akých podmienok budú medikamenty dieťaťu podávané.

Riaditeľom materských škôl zároveň odporúčame, aby urobili záznam o podávaní medikamentov aj v osobnom spise dieťaťa.

Vždy je však na rozhodnutí riaditeľa materskej školy, či na materskú školu prevezmú riziko spojené s podávaním liekov, pichaním injekcií, meraním hladiny cukru atď. vo všeobecnosti, pretože za ich podávanie sú v prvom rade zodpovední rodičia. Ministerstvo školstva doposiaľ nezaznamenalo ani jednu sťažnosť rodičov dieťaťa s diagnózou diabetes mellitus 1. typu pri prijímaní do materských škôl.