29.12.2018, 08:00

Ako si ustrážiť dobrú glykémiu po celý rok a najmä v zime?

Prečo najmä v zime? Lebo naše telo pociťuje chlad a je len prirodzené, že sa proti nemu bránime, a najčastejšie jedlom, aby sa telo zahrialo. Potom je len krôčik k tomu, že poľavíme a zjeme viac, ako sme chceli a mali. Radí Mária Štefáková, diétna sestra z Národného endokrinologického a diabetologického ústavu Ľubochňa.

Ako si ustrážiť dobrú glykémiu po celý rok a najmä v zime?
Zdroj: Pixabay



Častejšie ako v lete nás prekvapí prechladnutie, nádcha, mierne zvýšená teplota a glykémia je automaticky vyššia. Doma máme príjemne vyhriaty byt, ale nemali by sme zabudnúť na pravidelné vetranie a na zvlhčovače na radiátoroch. Okrem toho je dobre telo otužovať, aby prechod z teplého bytu na čerstvý vzduch nebol šokom.

Do chladného počasia sa máme primerane obliecť a obuť. Pri prvom napadnutom snehu môžeme vytiahnuť bežky alebo lyže, tí mladší sánky a pohybom zvládať glykémie. Diabetik by sa mal vybrať na pravidelnú prechádzku, ktorá tiež zdraviu a glykémii pomôže. Strava bohatá na minerálne látky a vitamíny posilní zdravie zvnútra.

Zdravý životný štýl a zdravá strava, to je cesta k zdraviu a k dobrým glykémiám. Vyššia glykémia nebolí, len je to cesta k diabetickým komplikáciám, ktorým by sme disciplinovanosťou mohli predísť. Viac sa zamyslieť nad tým, čo budeme jesť, koľko energie do tela dodáme, aby sme nemuseli na jar analyzovať, že zima je na príčine, že máme o nejaké to kilo navyše. Kabát prebytočné kilá zakryje, ale vhodnejšia je prevencia, lebo chudne sa ťažšie a dlhšie, ako sa priberá. Treba jesť nemastné jedlá, ale viac rýb, strukovín, zeleniny a primerane ovocia.


Ovocie tuzemské alebo dovezené?

Každé je zdravé, aj to dovezené – exotické obsahuje vitamíny, minerálne látky, vlákninu, má nízky glykemický index a výrazne neovplyvní glykémiu, keď sa započíta do počtu SJ v jedle. Keď si vyberieme druh z exotického ovocia, o niektorom sa dozvedáme, že posilňuje nervovú sústavu, pre obsah vlákniny znižuje cholesterol a chráni nás pred stresom, vysokým krvným tlakom a odvodňuje.

Koľko toho ovocia by sme mali zjesť, aby nám pozitívne účinky spríjemnili život, to sa neuvádza. Aj napriek tomu niekomu chutí a niekomu nie. To sa už rozhodne diabetik, či v zime zahryzne do šťavnatého tuzemského jablka alebo hrušky alebo zje exotické ovocie. Ale každé ovocie a zelenina je prínosom pre naše zdravie pre svoju nižšiu energetickú hodnotu a bráni prejedaniu.

Každé ročné obdobie má svoje čaro a poteší


Jeseň je ladená dožlta a prekvapí bohatou úrodou v záhradách, keď máme to šťastie, že záhradu vlastníme. Pre nás ostatných sú tu tržnice a obchody, ktoré čerstvú zeleninu a ovocie predávajú počas celého roka. Ochladilo sa a telo si zvyká. Teplejšie oblečenie zahreje a možno po krásnej jeseni príde pekná, zasnežená zima. Pozitívne naladeného človeka nič nezaskočí. Teší sa z každého počasia. Telo postupne pripravujme na chladnejšie dni. Využime potraviny, ktoré nás zahrejú v chladných jesenných dňoch a neskôr aj v zime.

Zahreje nás čaj, rum vynechajte


To, že k správnej životospráve patrí pitný režim, vieme všetci. Počas dňa si doprajme hrejivé nápoje. Vhodný je zázvorový čaj alebo čaj z jablkových šupiek so škoricou. Menej vhodný je čierny alebo zelený čaj, ktoré ochladzujú a sú vhodné do pitného režimu v lete. Teraz máme chladnú jeseň a potrebujeme telo zahriať. Nie rumom v čaji, ale čajmi, ktoré nám ponúka príroda. Každý nápoj pijeme príjemne teplý.

Citrón pridávame do čaju, keď už je mierne vychladený, vhodný na pitie, aby sme vitamín C z citróna nezničili. Nápoje nepijeme studené a minerálnym sýteným vodám sa radšej vyhnime. Môžu spôsobiť plynatosť a nie každá minerálna voda je vhodná pre všetkých. Niekto môže mať problém s vysokým tlakom alebo so žlčníkom, s obličkami a podobne.
Rekapitulácia stolových a minerálnych nápojov nám možno pomôže pri našich problémoch. Minerálne vody nemáme piť denne pre ich vyšší obsah minerálov.

Niekedy pomôžu pri trávení, pálení záhy, odvodniť, ale tiež pri metabolizme sacharidov a na podporu funkcie pankreasu pre obsah horčíka, sodíka, vápnika, chrómu, zinku a pod. Sýtené minerálne vody môžu zvýšiť plynatosť a kyslosť žalúdka. Preto všetko s mierou a nech nie sú minerálne stolové vody naším jediným pitným režimom. Nekontrolované pitie liečivej stolovej vody môže narušiť rovnováhu vody a soli a potom už nepomáha, ale škodí.

Aj teplota nápoja môže spôsobiť problém. Nie každá tekutá potravina patrí do pitného režimu. Napr. polievka a mlieko sú jedlá, káva odvodňuje, tak pri jej pití je potrebné príjem vody doplniť.


Náhrada kávy, ako sú melta alebo cigória z koreňa čakanky, neobsahujú kofeín, ale obsahujú inulín, rozpustnú vlákninu, ktorá priaznivo pomáha aj diabetikovi. Keďže neobsahuje kofeín, neodvodňuje a nezvyšuje krvný tlak. Spoliehať sa len na minerálnu vodu, že pomôže upraviť glykémiu pri cukrovke, by bolo nesprávne.

Len primeraná liečba, správna strava a pohyb zabezpečia dobrú glykémiu, o ktorú nám pri cukrovke ide. Ale niektoré minerálne vody dodajú do tela minerály, ktoré je potrebné pri cukrovke doplniť. Napr. chróm, ktorý normalizuje glukózový metabolizmus a pomáha udržať hladinu cukru v krvi.

Posilňuje účinok inzulínu, ale má aj vplyv na metabolizmus tukov a je nápomocný pri chudnutí. Keďže stres je nepriateľom dobrej glykémie, chróm pomáha proti stresu, a to je jeho ďalšia prednosť. Aby sa v tele správne využil, potrebné je dohliadnuť na správny pomer chrómu a zinku. Zinok pomáha aj pri hojení rán, zrakovej ostrosti a pri ateroskleróze.

Ktorú minerálnu alebo stolovú vodu si vybrať?

Vhodné sú Korytnica, Fatra, Budišská, Sulinka alebo Vincentka pre obsah chrómu a zinku pri cukrovke, chorobách srdca a tráviaceho traktu, ale aj keď chýba v tele vápnik. Fatra pomáha aj pri žlčových kameňoch, pálení záhy, ale potrebné je upozorniť na jej vysoký obsah sodíka, čo zasa nepomôže pri vysokom tlaku krvi a keď sa tvoria opuchy.

Tiež sú diabetické komplikácie, ako sú choroby obličiek, kde je potrebné soľ obmedziť. Aj keď sú minerálne vody s liečivými účinkami, nemali by sme ich piť denne, keďže obsah minerálov v nich je privysoký. Nevhodné sú sýtené, lebo môžu zvýšiť plynatosť a tá spôsobí problém tiež. Najlepšie je ich piť v izbovej teplote a nesýtené.


Vhodná je pre diabetika aj Koruna alebo Kláštorná voda. Osviežia, doplnia minerálne látky a tiež pitný režim. Keď hladina cukru v krvi občas prekročí obličkový prah a cukor odchádza močom, telo sa zbavuje súčasne močením nielen vody. Vtedy je potrebné viac piť, aby sme straty vody nahradili a predišli dehydratácii. Ideálne je piť bylinkový, zelený, mätový čaj alebo vodu ochutenú citrónom, bez cukru.

Diabetik by sa mal venovať prevencii a stravu si upraviť tak, aby sa do podobnej situácie nedostal. Preto jeho strava by mala mať primeraný obsah sacharidov, ktoré sú vyčíslené na SJ a prispôsobené liečbe. Treba prijímať sacharidy s nízkym glykemickým indexom, s obsahom vlákniny, ktoré pomalšie zvyšujú glykémiu a tiež ho zasýtia na dlhší čas. Jesť pravidelne zeleninu, surovú ako šalát a dochutenú citrónom alebo jablčným octom. Uvarenú alebo sparenú, ale v každom prípade konzumáciou zeleniny si diabetik glykémiu nepokazí, keď v porcii nezje viac ako 200 g (okrem započítateľnej zeleniny).


Primeraná porcia ovocia tiež patrí k pestrému jedálnemu lístku. Obsahuje minerálne látky, vitamíny a vlákninu.


Treba jesť potraviny s obsahom chrómu a horčíka. Chróm znižuje chuť na sladkosti a keď je ho v tele nedostatok, tak sa to prejaví poruchou metabolizmu glukózy a hyperglykémia je na ceste. Chróm zvyšuje účinok inzulínu, ale tiež upravuje metabolizmus tukov a cholesterol v krvi. Pomáha proti stresu a ten, keď ho nemáme pod kontrolou, glykémiu rozhádže tiež. Prijímame ho v zdravých potravinách vhodných pre diabetika.

V celozrnných obilninách, strukovinách, nachádza sa tiež v orechoch, ovocí, ale hlavne ho do tela prijmeme správne vyváženou stravou. Potom aj glykémie dostaneme pod kontrolu. Strava diabetika nie je len o sacharidoch, ale aj o príjme kvalitných bielkovinových potravín a zdravých tukov. Chróm prijmeme konzumáciou syrov, drožďovej nátierky, prijmeme ho v rybách, mäse jatočných zvierat a hydiny. Horčík, ktorý spolu s chrómom zvyšuje citlivosť na inzulín, priaznivo ovplyvňuje srdcovú činnosť a zúčastňuje sa na uvoľňovaní napätia a znižovaní stresu. Jeho úloha spočíva aj pri metabolizme všetkých živín.

Ako sa zorientovať medzi jedlom a potravinami?


Stravovanie diabetika posudzujeme z hľadiska sacharidových jednotiek – SJ, ktoré je potrebné rešpektovať, aj keď je to pre diabetika len orientačný materiál. Na základe pozorovaní a počúvaní diabetikov sú ich názory rôzne a zaujímavé. Je len pozitívne vedieť, že sa snažia pomôcť si a zorientovať sa medzi jedlom a potravinami. Diskutujú medzi sebou a odovzdávajú si svoje skúsenosti pri počítaní SJ.

Ale každému sa SJ prihovárajú trochu inak. Niekomu vyhovujú tabuľky s uvedením množstva na 1 SJ v gramoch čistej váhy, v jedlom podiele, iní sa spoliehajú na odhad potravín na počet kusov, lyžíc, alebo keď naplnia drobným ovocím kompótovú misku. Ďalším stačí pohľad do svojho taniera a vedia, či porcia je primeraná pre ich dávku inzulínu alebo liečbu tabletkami. Tak sa učia zvládať stravovanie a podľa toho mať glykémiu pod kontrolou.


Diabetici – začiatočníci SJ počítajú presnejšie

Častejšie skontrolujú svoj odhad na digitálnej váhe a učia sa s cukrovkou žiť a stravovať, keďže majú pred svojou diagnózou rešpekt. Ďalší uvádzajú, že by sa lepšie zorientovali medzi sacharidovými potravinami, keby boli uvedené výmenné jednotky pri sacharidoch v 100 g potraviny. Prehliadli, že potom by sa museli rovnako vyznať v potravinách ako tí, ktorí poznajú množstvá pre 1 SJ. 100 g celozrnného rožka zodpovedá 2 SJ, 100 g bieleho rožka 3 SJ, 100 g uvarených zemiakov je 1,5 SJ a uvarených cestovín alebo ryže necelé 2,5 SJ. Zapamätať si, že 100 ml mlieka je pol SJ a 100 ml acidofilného mlieka menej ako pol SJ a pod., to ich presvedčí, že napokon je to jedno, len je potrebné mať pri akomkoľvek posudzovaní potravín a jedál na výmenné sacharidové jednotky glykémiu v normálnych hodnotách.