21.10.2021, 11:00

Čo zvyšuje moje riziko cukrovky?

Na Slovensku je približne 400-tisíc diabetikov. Ďalších viac ako stotisíc ani nevie, že má cukrovku. Nie ste náhodou jedným z nich?

Čo zvyšuje moje riziko cukrovky?
Zdroj: Pixabay

 

 

 

 

 

 Odborná literatúra pozná viacero druhov cukrovky. Z nich najčastejšie sú: diabetes 1. a 2. typu. Zistite, aké vysoké je vaše riziko, že cukrovku môžete mať alebo sa k nej môžete dopracovať.

Kto je v ohrození? Diabetes 1. typu

Tento typ sa zvyčajne začína už v detstve. Dôvodom je, že pankreas prestane vytvárať inzulín. Čo ju môže spôsobovať?

  • Rodinná anamnéza. Ak máte príbuzných s cukrovkou, je vyššia šanca, že ju tiež dostanete. Každý, kto má matku, otca, sestru alebo brata s cukrovkou typu 1, by sa mal podrobiť vyšetreniu. Môže ju diagnostikovať jednoduchý krvný test.
  • Choroby pankreasu. Môžu spomaliť jeho schopnosť vytvárať inzulín.
  • Infekcia alebo choroba. Niektoré infekcie a choroby, väčšinou zriedkavé, môžu poškodiť pankreas.

POZOR!
Ak máte príbuzných s cukrovkou, je vyššia šanca, že ju tiež dostanete.

Kto je v ohrození? Diabetes 2. typu

Ak máte tento druh cukrovky, vaše telo nemôže využiť inzulín, ktorý vytvára. Tento stav sa nazýva inzulínová rezistencia. Typ 2 zvyčajne postihuje dospelých, ale čoraz častejšie sa objavuje aj medzi mladšími ročníkmi. Čo ju môže spôsobovať?

  • Obezita alebo nadváha. Výskum ukazuje, že toto je hlavný dôvod cukrovky 2. typu. Z dôvodu nárastu obezity u detí tento typ postihuje už čoraz viac tínedžerov.
  • Zhoršená tolerancia glukózy. Prediabetes je miernejšou formou tohto stavu. Môže byť diagnostikovaný jednoduchým krvným testom. Ak máte prediabetes, existuje veľká šanca, že dostanete cukrovku 2. typu. Tento stav môže zvrátiť zmena životného štýlu: zdravá strava, dostatok pohybu, úbytok kilogramov, zbavenie sa fajčenia...

 

  • Inzulínová rezistencia. Cukrovka 2. typu sa často začína bunkami, ktoré sú rezistentné na inzulín. To znamená, že pankreas musí pracovať mimoriadne tvrdo, aby vytvoril dostatok inzulínu na uspokojenie potrieb celého tela.
  • Gestačný diabetes. Ak ste mali cukrovku počas tehotenstva, mali ste takzvaný gestačný diabetes. To zvyšuje vaše šance na získanie cukrovky typu 2 v neskoršom veku.
  • Sedavý spôsob života. Nedostatok pohybu vedie k nadváhe a neskôr aj k srdcovým problémom a cukrovke. Denne treba venovať aspoň 30 minút fyzickej aktivite.
  • Rodinná anamnéza. Ak máte rodiča alebo súrodenca, ktorý má cukrovku, je zvýšené riziko, že ju budete mať aj vy.
  • Syndróm polycystických vaječníkov. Ženy so syndrómom polycystických ovárií (PCOS) majú tiež vyššie riziko.
  • Vek. Ak máte nad 45 rokov a nadváhu alebo máte príznaky cukrovky (smäd, nehojace sa rany, časté močenie), povedzte to svojmu všeobecnému lekárovi.

Ako sa vyhnúť cukrovke?

Nech už je vaše riziko akékoľvek, je tu veľa faktorov, ktoré vplývajú na oddialenie alebo prevenciu cukrovky.

  •      Sledujte si svoj krvný tlak.

       Je jedným z rizikovým faktorov vzniku cukrovky.

  •      Udržujte svoju váhu primerane veku a výške.

      Indikátorom môže byť BMI kalkulačka.

  •      Pohybujte sa.

     Venujte sa najmenej 30 minút cvičeniu každý deň.

  •      Jedzte vyváženú stravu.