07.08.2021, 13:00

Nedostatočný príjem tekutín oslabuje celý ľudský organizmus

Koľko by mal človek vypiť vody? Závisí to predovšetkým od hmotnosti tela, zdravotnej kondícii, telesnej výkonnosti, veku či stravovacích návykov.

Nedostatočný príjem tekutín oslabuje celý ľudský organizmus
Zdroj: Pixabay

Nedostatočný príjem tekutín oslabuje celý ľudský organizmus, upozorňuje na to zvolenská nemocnica. „Najmä v letných mesiacoch, keď sa horúčava dokáže podpísať pod nejeden kolaps, je pitný režim mimoriadne dôležitý,“ informovala TASR Martina Pavliková, hovorkyňa skupiny Agel SK, pod ktorú nemocnica vo Zvolene patrí.

To, koľko vody má vypiť dospelý človek za deň, závisí od viacerých okolností, všeobecne sa však udáva dva až tri litre tekutín,“ doplnila vrchná sestra interného oddelenia zvolenskej nemocnice Zuzana Bukovcová s tým, že koľko by mal človek denne vypiť, závisí predovšetkým od hmotnosti tela.

Patria sem aj zdravotná kondícia, telesná výkonnosť, vek, stravovacie návyky a tiež teploty a vlhkosti prostredia. „Platí pravidlo, že na každých desať kilogramov hmotnosti by sme mali vypiť tri decilitre vody, avšak bez výraznejšej telesnej námahy a vonkajších horúčav,“ zhrnula.

Pitný režim pomáha aj pri chudnutí

Dodržiavanie pitného režimu podľa Bukovcovej pomáha pri chudnutí, pretože zlepšuje trávenie vďaka zrýchleniu metabolických procesov. Nedochádza tak k zadržiavaniu vody, čo prispieva k optimálnemu vylučovaniu odpadových látok a toxínov z organizmu. „Bez vody sa dá prežiť len niekoľko desiatok hodín, maximálne tri až štyri dni,“ spomenula s tým, že keď už máme pocit smädu, je už neskoro.

Príznakmi dehydratácie sú bolesť hlavy, pocit malátnosti, zvýšená pulzová frekvencia, znížený krvný tlak a kolaps. „Ideálne je dopĺňať tekutiny priebežne, počas celého dňa, najviac však v dopoludňajších hodinách. Najzdravšia je čistá voda alebo mineralizované prírodné vody bez kysličníka uhličitého,“ zdôraznila s tým, že vhodnými zdrojmi tekutín sú aj ovocie a zelenina, napríklad melón, uhorky, jahody, ale aj citrusy.

Dehydratácia znižuje pozornosť, vytrvalosť, koncentráciu, kognitívne funkcie, pocit pohody a zvyšuje sa riziko úrazu.

„Dobré sú počas letných horúčav domáce nesladené limonády a vody napríklad s mätou a citrónom. Sladené, kolové a ovocné nápoje nie sú vhodné, pretože obsahujú veľa cukru, a ten smäd neuhasí,“ podotkla a dodala, že káva obsahuje kofeín, ktorý zvyšuje tvorbu moču a v zásade tak neovplyvňuje hydratáciu zdravého človeka.

„Je však vhodné po káve doplniť úbytok tekutín pohárom čistej vody. Alkohol by sa mal konzumovať s mierou, odporúča sa maximálne pol litra piva alebo dva deci vína večer,“ ukončila Bukovcová.