30.04.2021, 13:00

Aj životný štýl môže stáť za úbytkom energie

Na našu vitalitu a výkonnosť vplýva množstvo faktorov. Začína to hneď ráno tým, ako sa zobudíme, ako sme sa vyspali, potom ako sa hýbeme a čo konzumujeme.

Aj životný štýl môže stáť za úbytkom energie
Zdroj: Pixabay

Byť v pohode nie je až taká samozrejmosť. Energiu nám počas dňa môže odobrať množstvo zaužívaných vecí. Viete, ktoré to sú?

Nedostatok spánku


Kvalitný a dostatočne dlhý spánok je predpokladom toho, ako sa počas dňa budeme cítiť, či budeme v pohode a ako nám práca pôjde od ruky. Spánok je potrebný na regeneráciu organizmu a pri jeho nedostatku môžete zaznamenať zhoršenie niektorých základných funkcií tela. Energiu cez deň potom dobíjame jedlom či kávou. Odborníci odporúčajú aspoň sedemhodinový odpočinok a do postele by sme mali ísť ešte pred polnocou.

Málo pohybu


Cvičenie má veľa pozitívnych účinkov na organizmus. Zlepšuje krvný obeh, odbúrava stres, podporuje dobrú náladu. Nedostatok pohybu vedie nielen k priberaniu, ale zhoršuje trávenie aj pamäť, ochabuje svalstvo. Na zvýšenie energie pritom stačí denne len 15-minútová prechádzka. Optimálne je 30 minút.

Ak si prácu nosíte domov


Pokiaľ patríte k tým ľuďom, čo zatvorením dverí od kancelárie pracovné povinnosti nekončia, robíte chybu. Vášmu mozgu nedáte vôbec priestor, aby si oddýchol. Ak sa to stáva pravidelne a dlhodobo, mozog bude unavený, a to aj napriek tomu, že môžete mať dobrý spánok. Myseľ musí mať priestor, aby prešla na iné myšlienky. Aj také domáce práce či úplne ničnerobenie vedia v takom prípade pomôcť viac než káva či dobré jedlo.

Ak sa snažíte všetkým vyhovieť


O energiu vás môže oberať aj ustavičné plnenie vôle niekoho iného. Vypočuť si problémy kamarátok, ponosy kolegov, požiadavky detí aj rodiny... Každému chcete vyhovieť. Potom sa nečudujte, že vám nezostáva žiadna energia. Naučte sa odmietať rôzne požiadavky, odbremeníte hlavne samu seba. Tiež sa snažte držať od seba ľudí, ktorí sú takzvaní vysávači energie či negatívne založení. Naučte sa hovoriť nie...

Dehydratácia – úbytok tekutín


Ťažko uveriť, že by nedostatok vody v organizme mohol spôsobiť únavu. Ale je to naozaj tak. Nedostatok tekutín ide ruka v ruke s únavou. Už mierna dehydratácia vie veľmi negatívne ovplyvniť fyzickú výkonnosť, silu, rýchlosť a vytrvalosť. Dehydratácia sa prejavuje bolesťami hlavy či zmätenosťou. Nezabúdajte, že dehydrovaní môžete byť aj v zimných mesiacoch. Naučte sa dopĺňať tekutiny v priebehu celého dňa. Vhodná je obyčajná voda, ale aj bylinkové či ovocné čaje.

Nadmerný príjem kofeínu


Únavu či úbytok energie máme tendenciu dopĺňať kávou. Jedna či dve šálky denne sú ešte v poriadku. Vtedy dokáže poskytnúť rýchle zvýšenie energie. Viac káv už totiž spôsobuje presný opak. Nadmerné množstvo kofeínu stimuluje aj inzulín a spôsobuje náhly pokles cukru v krvi, a teda aj energie. To znamená, že dosiahneme presný opak a sme tam, kde sme boli. Nadbytok kofeínu navyše môže spôsobovať nervozitu a podráždenosť.

Prejedanie sa


Hoci je jedlo zdrojom energie, jeho nadbytok spôsobuje opak. Zvlášť, ak si volíme nesprávnu kombináciu, to znamená ťažké, vyprážané a podobné jedlá. Po takom jedle určite príde útlm. Potom sa nečudujte, že sa cítite unavení a neschopní sa sústrediť. Všetko, čo zjeme, ovplyvňuje náš elán a výkonnosť.

Vedľajší účinok niektorých liekov


Únava môže tiež súvisieť aj s užívaním niektorých liekov. Napríklad vedľajším účinkom takzvaných betablokátorov (používajú sa na kontrolu krvného tlaku) môže byť únava.

Zatočte s únavou

  • Snažte sa jesť málo, často a hlavne pravidelne
  • Vyhnite sa ťažkým vyprážaným jedlám
  • Dodržiavajte pravidelný pitný režim
  • Hýbte sa! Pravidelné ľahké cvičenie, napríklad chôdza, nenáročný šport, plávanie pomáha znížiť pocit únavy
    Dôležitý je pohyb aj na čerstvom vzduchu
  • Zabezpečte si dostatok spánku – spite dostatočne dlho, aspoň sedem hodín
  • Snažte sa zachovávať určitú pravidelnosť, choďte spať aj sa zobúdzajte v rovnakom čase
  • Ak máte sedavé zamestnanie, robievajte si pravidelné prestávky
  • Doprajte si dvadsaťminútový poobedňajší spánok
  • Relaxujte čítaním kníh, pozeraním zábavných filmov, počúvaním hudby, prechádzkami a robením niečoho, čo vám prináša radosť
  • Zvýšený príjem vitamínov
  • Pokúste sa minimalizovať stresy
  • Obmedzte pitie alkoholu, ako aj fajčenie
  • Vyskúšajte si dychové cvičenia
  • Vyhnite sa konzumácii sladkostí
  • Vetrajte – výmena vydýchaného vzduchu za čerstvý má povzbudzujúce účinky


Energia z prírody

  • Quarana
    Je to popínavá rastlina pôvodom z Južnej Ameriky. Podporuje činnosť nervových buniek, stimuluje imunitný systém, zlepšuje pamäť a koncentráciu.
  • Zelený čaj
    Je jedným z najzdravších nápojov. Je nabitý živinami, redukuje tuk, má antibakteriálne a antivírusové účinky. Zvyšuje schopnosť koncentrácie, bdelosť a dodáva energiu.
  • Čučoriedky
    Vedia nabudiť mozog a všetky jeho funkcie (vnímanie, pamäť, myslenie, sústredenie, učenie...). Prinášajú obrovskú dávku energie, fungujú ako životabudič.
  • Vláknina
    Môžeme tam zaradiť čerstvé ovocie a zeleninu. Vláknina spomaľuje uvoľňovanie energie do krvi, pôsobí ako stabilizátor hladiny cukru v krvi, čím pomáha zastaviť odliv energie.



Prečo bývame unavení na jar?
Po skončení zimy je organizmus vyčerpaný a unavený. „Jarná únava predstavuje súhrn nepríjemných pocitov, ktoré sa objektívne prejavujú pri všetkých vekových kategóriách populácie. Nejde však o diagnostickú jednotku, preto sa tento pojem v medicíne oficiálne nevyskytuje,“ hovorí docentka Jana Hamade z Úradu verejného zdravotníctva.
Jarná únava súvisí s biorytmami, ktoré ľudský organizmus výrazne ovplyvňujú. „Počas zimného obdobia neprijímame dostatok slnečného svetla, čo sa prejaví úbytkom energie, malátnosťou a negatívnym psychickým naladením. Na vine nie je moderná doba, jarnou únavou trpeli už aj naši predkovia,“ vysvetľuje.