02.02.2021, 09:57

Život s diabetikom. Vieme pochopiť jeho ochorenie?

Diabetes je ochorenie, ktoré pri liečbe potrebuje veľkú podporu okolia a obzvlášť rodiny. Pre diabetika je veľmi dôležité, aby boli rodinní príslušníci a priatelia oboznámení so zmenami v živote pacienta, pochopili, čo znamená toto ochorenie, a svojho blízkeho maximálne podporovali.

Život s diabetikom. Vieme pochopiť jeho ochorenie?
Zdroj: Pixabay

Cukrovka zasiahne rodinu nečakane a vyvoláva množstvo otáznikov. Je dôležité uvedomiť si, že napriek tomu, že sa diabetes v súčasnosti vyliečiť nedá, je možné viesť kvalitný a plnohodnotný život pri dodržiavaní istých zásad. Ochorenie sa týka celej rodiny diabetika a zavedenie zmien, ktoré podporujú cukrovkára, je nielen povzbudivé, ale aj zdraviu prospešné pre celú rodinu.


Ako uľahčiť život diabetika v rodine


Najdôležitejšie pri tomto ochorení je pre cukrovkára osvojenie si režimových opatrení. Vyjadrite svojmu blízkemu podporu a ochotu kedykoľvek pomôcť.

– Získajte čo najviac dôveryhodných informácií o ochorení.
– Zúčastnite sa spoločne na vyšetrení.
– Zdieľajte s ním svoje pocity, ako sa vás jeho ochorenie týka.
– Je dôležité uvedomiť si, že liečbu musí absolvovať sám. Nie je na mieste neustále ho upozorňovať. Ak bude potrebovať pomoc, určite o ňu požiada.
– Hýbte sa spolu. Fyzická aktivita pôsobí pozitívne nielen na diabetika.
– Nakupujte potraviny starostlivo. Zdravá strava je prospešná pre celú rodinu.
– Pochváľte a podporujte diabetika v jeho boji.
– Buďte pozorný. V prípade oslavy nezabudnite na servírovanie jedla a pitia aj pre diabetikov.
– Ak je spočiatku diagnózy cukrovkár depresívny, vyhľadajte pomoc psychológa.
– Začnite navštevovať kluby pre diabetikov. Dozviete sa mnoho užitočných informácií. Zdieľanie skúseností s diabetikmi vám môže pomôcť lepšie zvládnuť toto ochorenie.


Regulované stravovanie. Ide o dlhodobú úpravu stravy a pravidelnosť v stravovaní


Väčšina diabetikov 2. typu trpí obezitou a, naopak, väčšina ľudí s obezitou má cukrovku 2. typu alebo k nej speje. Existujú účinné metódy liečby, diétne opatrenia výrazne ovplyvňujúce liečebné výsledky. Nie je to však diéta v pravom zmysle slova.

V podstate ide o regulované stravovanie. To znamená regulovaný približne rovnaký prísun sacharidov a energie v jednotlivých jedlách. Pri normálnej hmotnosti pacienta je jedlo rozložené v priebehu dňa, podľa jeho zvyklostí. Vhodné je podávať jedlo šesťkrát denne.

Dlhodobo zvýšená glykémia znamená riziko vzniku aterosklerózy, odporúča sa preto obmedziť v strave živočíšne tuky, menej soliť, nefajčiť.


Na zníženie hmotnosti sa odporúča nízkotučná redukčná diéta bohatá na bielkoviny, vlákninu rozpustnú aj nerozpustnú, vitamíny a minerálne látky. Využívajú sa v nej potraviny s nízkym glykemickým indexom, potraviny bohaté na vlákninu. Dodržuje sa a sleduje sa vhodný a dostatočný pitný režim. Strava má byť pestrá a chutná, ide o dlhodobú úpravu stravy a pravidelnosť v stravovaní, ktoré platia pre diabetika celý život. Mäso nesmie byť vyprážané, vhodné je varenie, dusenie, pečenie bez tuku.

Sacharidy áno! Ale s nízkym glykemickým indexom


Sacharidy (cukry) sú nevyhnutnou živinou. Treba však vyberať také, ktoré majú nízky glykemický index. Existujú jednoduché cukry – cukor repný, trstinový, a cukry zložené, takzvané polysacharidy – škroby nachádzajúce sa v obilninách, zemiakoch, ryži.

Sacharidy sú dôležité pre správne fungovanie organizmu, ale príjem týchto potravín je potrebné regulovať tak, aby vyhovovali odporúčanému príjmu sacharidov.

Do jedálnička je vhodné zaradiť skôr celozrnné pečivo, menšie porcie príloh, ktoré sú skôr doplnené o zeleninové prílohy. Pozor aj na cukor v ovocí. Na sladenie je vhodná napríklad stévia, ktorá neovplyvňuje hladinu cukru v krvi.

Aj tuky si treba vyberať správne

Tuky sú jednou zo základných živín a nositeľmi vitamínov rozpustných v tukoch. Živočíšnych tukov je dostatok v potravinách bielkovinového charakteru – mäso, mlieko, mliečne výrobky, vajcia.

Stravu je preto zdravšie doplniť malým množstvom kvalitných, najlepšie jednoduchých rastlinných olejov – repkový, olivový, slnečnicový. Pre obsah cholesterolu a obsah nasýtených mastných kyselín sú nevhodné maslo, masť, slanina, škvarky a podobne.

Bielkoviny, najlepšie vo forme strukovín


Je vhodné zaradiť ich do jedálnička diabetika najlepšie vo forme strukovín, šošovice, hrachu, sóje, cíceru, chudého mäso, ryby, vajec najlepšie bez žĺtka.

Vláknina pomáha zasýtiť


Je dôležitou súčasťou jedálnička, v žalúdku zväčší svoj objem, spomaľuje jeho vyprázdňovanie, a tým sa spomaľuje vstrebávanie glukózy v tenkom čreve. Vlákninu získavame z potravy – nerozpustnú alebo rozpustnú.

Nerozpustnú vlákninu už telo ďalej nespracuje, v črevách iba napučí, pomôže ich vyčistiť od škodlivín a pomáha zasýtiť. Nájdeme ju v celozrnných výrobkoch a obilných otrubách. Rozpustnú vlákninu dokáže telo čiastočne spracovať. Nachádza sa hlavne v strukovinách a jablkách. Pri užívaní vlákniny je veľmi dôležité dostatočne piť tekutiny.

Tekutiny, najlepšie čistá voda


U diabetikov je veľmi dôležité dbať na dostatočný príjem tekutín. Najvhodnejšia je čistá voda alebo ovocné a bylinné čaje, ktoré neprisládzame.

Pohyb znižuje hladiny cukru


Pri liečbe diabetu je dôležitá nielen diéta, ale aj pravidelný pohyb. Pri pravidelnom pohybe dochádza k zníženiu hladiny cukru v krvi a zlepšuje sa fyzická kondícia, a to pôsobí na zlepšenie psychiky.

Pravidelný pohyb navyše pôsobí preventívne proti srdcovo-cievnym ochoreniam a zároveň znižuje telesnú hmotnosť. Pohybová aktivita by mala trvať minimálne 30 minút 3- až 4-krát týždenne. Vhodné pohybové aktivity pre diabetikov sú chôdza, nordic walking, posilňovanie, plávanie, jogging a jazda na bicykli.


Tatiana Kocúrková, farmaceutická laborantka z lekárne Dr.Max