25.11.2020, 07:00

Komplikuje vám potenie život? Vieme, čo vám pomôže

Bez potenia by bolo naše telo zanesené toxínmi a jedmi. Nadmerné potenie však môže byť signálom nádorových ochorení či problémov so štítnou žľazou.

Komplikuje vám potenie život? Vieme, čo vám pomôže
Zdroj: Flickr/Mario Bollini

Potenie je pre ľudský organizmus životne dôležité. Potné žľazy sú podľa dermatologičky Adriany Tomekovej funkčné už od narodenia človeka a ich hlavnou úlohou je termoregulácia. „Termoreguláciou nazývame schopnosť organizmu udržovať stálu telesnú teplotu, aj keď produkcia tepla, príjem a straty kolísajú,“ hovorí Tomeková.


Bez potenia by bolo naše telo zanesené toxínmi a jedmi. „Keď robíme nejakú telesnú aktivitu, napríklad cvičíme alebo bežíme, v našom tele sa vytvára teplo – tepelná energia. Aby sa telo neprehrialo, musí túto energiu nejako vyrovnať. To vykonáva prostredníctvom potu, ktorý na koži a v tele vyvoláva chladiaci efekt, čím dochádza k termoregulácii organizmu,“ vysvetľuje.

Kedy vyhľadať lekára


Pretrvávajúce potenie bez zjavného dôvodu, a to aj keď je človek v pokoji, môže byť signálom rôznych ochorení a vtedy treba vyhľadať lekára. K príčinám nadmerného potenia patrí napríklad obezita, ochorenia štítnej žľazy, zápalové a infekčné ochorenia, klimaktérium, nádorové ochorenia (napr. Hodgkinov lymfóm) a iné.


Stupne hyperhidrózy

  • Ľahká hyperhidróza
    Podpazušie, dlane a chodidlá sú veľmi často vlhké, v podpazuší sa tvoria škvrny na oblečení s priemerom asi 5 – 10 cm.
  • Stredne silná hyperhidróza
    Na dlaniach alebo chodidlách sa nám tvoria kropaje potu a v podpazuší dosahujú škvrny na oblečení priemer 10 – 20 cm.
  • Silná hyperhidróza
    Pot z nás doslova kvapká. Škvrny na oblečení mávajú v podpazuší viac než 20 cm v priemere. Odev je veľmi často prepotený aj na chrbte či v oblasti medzi nohami. Kropaje potu sa tvoria na dlaniach, chodidlách, chrbte a na chrbte rúk.

Pot je bez zápachu


Pot je sterilná tekutina bez zápachu. „Zápach spôsobujú až baktérie, ktoré sú prítomné nielen v podpazuší, ale aj v ďalších častiach tela,“ uvádza Tomeková s tým, že aj to, čo jeme, sa prejavuje na tom, ako pot zapácha.
Prirodzenú vôňu tela nezlepšia alkohol, nikotín, ťažké a korenisté jedlá, sladené nápoje. Pach potu negatívne ovplyvňujú i cibuľa s cesnakom.

Pot ochladzuje

Dalo by sa povedať, že pot je vlastne chladiacou kvapalinou ľudského tela. Bez ochladzovania by telesná teplota nášho tela stále stúpala, a tým by mohlo ľahko dôjsť k tepelnému šoku – prehriatiu a následnému kolapsu.

Názor odborníka:
MUDr. Adriana Tomeková, primárka Dermatologicko-laserovej kliniky TOMAR

Aké sú účinné metódy na odstránenie nadmerného potenia?

Efektívnym a dostupným riešením hyperhidrózy je aplikácia botulotoxínu. Najmä ak hovoríme o emocionálnej hyperhidróze, ktorú vyvoláva stres, strach a rôzne iné emócie. Botulotoxín-A je neurotoxín, ktorý je známy predovšetkým ako bojovník proti vráskam. Okrem toho však dokáže zablokovať a ochromiť aj potné žľazy.

Vpichovať sa môže do podpazušia, dlaní, čela a chodidiel. V podstate preruší spojenie medzi svalmi a nervami. Jedno ošetrenie zmierni potenie a zápach na sedem až desať mesiacov. Je to veľmi individuálne. Najdlhšie vydrží pod pazuchami, najkratšie na dlaniach. Pred aplikáciou botulotoxínu však lekár musí zistiť, či je pacient zdravý a nemá spomínané ochorenia.


Zákrok je ambulantný a rýchly, miestami však nepríjemný, hlavne na dlaniach, kde sa nachádza najviac nervových zakončení. Efekt terapie sa začína od 3 dní po aplikácii.
Aplikácia botulotoxínu je veľmi častý, obľúbený a minimálne invazívny zákrok, ktorý ľudia radi podstupujú najmä pred letom, lebo redukuje nadmerné potenie až o 95 %.

-----------------------------------------------------


Účinné tipy na zmiernenie potenia

  • Šalvia lekárska
    Má schopnosť znížiť funkciu potných žliaz. Vypite aspoň dve až tri šálky šalviového čaju denne. Ak sa vám potia dlane, pomáha, keď si ich namočíte do vlažného šalviového čaju. Navyše šalvia pôsobí antistresovo a upokojujúco.
  • Sila horčíka
    Nadmerné potenie môže byť spôsobené aj nedostatkom horčíka, čo je minerál dôležitý pre telo. Podľa niektorých štúdií podávanie 400 mg horčíka denne môže už za týždeň pomôcť lepšej kontrole nadmerného potenia.
  • Doplňte vitamíny B
    Pri nervozite telo uvoľňuje kortizol a adrenalín, zvyšuje sa srdcová frekvencia aj aktivita potných žliaz. Vitamíny B6, B9 a B12 pomáhajú pri strachu a strese regulovať hormóny.
  • Dostatok tekutín
    „Ľudia majú mylnú predstavu, že ak sa nechcú veľmi potiť, mali by obmedziť príjem tekutín. Toto nie je vôbec pravda,“ hovorí Tomeková.
    Hydratácia podľa nej zabráni prehrievaniu organizmu, a preto sa budete potiť menej. Ideálne sú bylinné čaje, najmä zelený čaj a obyčajná čistá voda.




Rozsah a intenzita potenia závisia od mnohých faktorov ako napríklad:

  • vonkajšia teplota
  • zdravotný stav človeka
  • fyzická námaha
  • psychické vzrušenie
  • stres