21.09.2020, 08:01

Diabetičkám dojčenie prospieva. Čo treba jesť?

Diabetička po narodení dieťatka pokračuje v zdravom stravovaní ako počas gravidity. Stravuje sa primerane, v pravidelných intervaloch podľa liečby a naďalej počíta sacharidové jednotky (SJ) v jedle, aby jej glykémie boli stabilizované. Môže jesť všetky zdravé potraviny bez veľkého obmedzenia.

Diabetičkám dojčenie prospieva. Čo treba jesť?
Zdroj: Flickr

Konzumovanie niektorých potravín však môže spôsobiť problém matke aj dieťatku. Preto je vhodné sledovať reakcie jedla na sebe a tiež sledovať dieťatko. V prípade nežiaducich reakcií na jeho pokožke, alebo keď sa prejaví nafúknutie a následne bolesť bruška, čo dieťatko oznamuje plačom, matka má vyhodnotiť svoju stravu a problémovú potravinu nabudúce vylúčiť alebo jej množstvo minimalizovať.

Matka počas dojčenia nemá požívať alkoholické nápoje, nemá fajčiť, má sa primerane a zdravo stravovať, dodržiavať pitný režim a zdravo žiť. Energetický príjem jedlom zostáva u nej zvýšený približne o 300 kcal tak ako počas gravidity, čo môže zabezpečiť konzumovaním kvalitných potravín.

Pestrá strava aj pohyb

Pestrá strava zabezpečí pre organizmus matky a pre materské mlieko, ktorým dieťatko dojčí, všetky potrebné živiny, vitamíny a minerálne látky. Tvorba materského mlieka znamená pre organizmus matky zvýšenú záťaž, zvýšený výdaj energie, spotrebu živín, minerálov, vitamínov a stopových prvkov. Aj preto musí byť jej strava v období dojčenia bohatšia a výdatnejšia.

Dojčenie tiež spaľuje kalórie, zrýchľuje sa metabolizmus tukov, a tým sa znižujú ich zásoby v tele, ktoré sa nahromadili počas tehotenstva.


Pohybová aktivita je súčasťou zdravého spôsobu života. Diabetička by sa mala zamerať na plánovaný pohyb. Pri liečbe inzulínom si jeho dávku pred pohybom úmerne zníži v súlade s usmernením, ktoré získala počas edukácie. Nebude sa musieť na pohyb dojedať a predíde hypoglykémii. Diabetičkám dojčenie prospieva. Zlepšuje metabolizmus glukózy a zvyšuje citlivosť na inzulín.


Niektorým potravinám sa treba vyhnúť


V strave majú byť zastúpené všetky základné živiny v zdravom pomere. No nie všetky potraviny sú tie najvhodnejšie. Niektorým je dobré sa vyhnúť alebo ich konzumáciu maximálne obmedziť. Patria k nim cudzokrajné a exotické ovocie a zelenina, citrusy, mango alebo kivi, keďže môžu dieťatku spôsobiť alergickú reakciu. Aj paradajky a paprika sú počas dojčenia považované za nevhodné, i keď sa názory odborníkov rozchádzajú. Nie je na škodu tieto druhy zeleniny preventívne maximálne obmedziť.

Nektorým matkám neodporúča piť ovocné džúsy a šťavy, keď ich bábätko má bolesť bruška.


Spojitosť matky s bábätkom je po narodení aj prostredníctvom materského mlieka. Preto sa niektorým matkám neodporúča piť ovocné džúsy a šťavy, keď ich bábätko má bolesť bruška, zvýšenú plynatosť alebo vyrážky na pokožke. Matka by mala piť čistú vodu alebo minerálne vody pre dojčatá. Aj niektoré čaje môžu spôsobiť problém. Všetko s mierou. Vhodné je piť občas žihľavový čaj na pomoc pri anémii z nedostatku železa a na podporu funkcie obličiek. Na posilnenie imunitného systému je vhodný čaj zázvorový, šípkový a hlavne z listov malín, ktorý obsahuje železo, draslík, vápnik a podporuje aj laktáciu.

Do stravy dojčiacej matky patrí mlieko


Matka má uprednostniť ľahko stráviteľnú, zdravú stravu, bez mastných potravín a vysmážaných jedál. Počas dojčenia nie sú vhodné sladkosti, ale diabetička sladkosti obvykle nejedáva, tak toto obmedzenie je pre ňu samozrejmosťou, keď chce mať dobrú glykémiu. Neodporúča sa sladiť náhradnými sladidlami, iba v prípade potreby použiť prírodné sladidlo stéviu a pri chuti na sladké zjesť banán a započítať si ho do počtu SJ v danom čase.

Do stravy dojčiacej matky patrí mlieko pre obsah zinku, vápnika a vitamínu B. 


Do stravy dojčiacej matky patrí mlieko pre obsah zinku, vápnika a vitamínu B. Obyčajné kravské mlieko však môže dieťatku spôsobiť koliku. Aj keď sa problémy neobjavia, lepšie sú pre matku kyslomliečne probiotické výrobky s nižším obsahom tuku. Nie je vhodné nepasterizované mlieko a mliečne výrobky, čo platí aj pre bryndzu. Na spestrenie jedálneho lístka je vhodné využiť mlieko s ovsenými vločkami a ovocím. Vločky obsahujú rastlinné bielkoviny a sú ľahko stráviteľné. Môžu to byť rýchle raňajky pre matku, keď do porcie horúceho pasterizovaného mlieka pridá 2-4 lyžice nasucho opražených ovsených vločiek (1-2 SJ), čím zvýši aj obsah vlákniny a pokrája alebo postrúha vhodné ovocie podľa chuti, ktoré započíta tiež do počtu SJ.

Nie každá zelenina je vhodná


Zo zeleniny je vhodná mrkva pre obsah betakaroténu, draslíka a tiež podporuje laktáciu. Nerobí problém pri trávení, ale diabetička ju má započítať do obsahu sacharidov. Dve malé mrkvy zodpovedajú 1 SJ, tak ako polovica malého banána, malé jablko alebo napríklad broskyňa.
Niektoré druhy zeleniny spôsobujú plynatosť, preto je potrebné vyhnúť sa problémovej zelenine, ako je karfiol, alebo individuálne aj brokolici a póru. Vhodné sú cuketa, špenát, tekvica, ľadový a hlávkový šalát a jedlá z týchto plodov, ako aj tekvicové semienka pre obsah vlákniny a zdravých tukov.


Vyvarovať sa treba alergénov, medzi ktoré je zaradený zeler, škrupinovité plody a huby.

Aj napriek tomu, že orechy sú dobrým zdrojom minerálnych látok ako selén a zinok, ktoré matka po pôrode potrebuje vo väčšej miere, sú častým alergénom, a to má matka rešpektovať. Vhodnou bielkovinovou potravinou počas dojčenia sú aj strukoviny, hlavne šošovica. Podporujú tvorbu materského mlieka, ale môžu spôsobiť nadúvanie. V tomto prípade pomôže striedmosť a zaradiť ich do jedálneho lístka občas, a najmä v malom množstve. Aj keď sa šošovica obvykle nenamáča pre rýchlejšie uvarenie, na zníženie plynatosti namáčanie môže pomôcť a vodu pred varením zliať, tak ako pri fazuli. Strukoviny sú tiež zdrojom vlákniny a potrebných minerálnych látok. Majú nízky glykemický index, čo je pre diabetičku ich prednosť, lebo glykémia stúpa pomaly.


Strava má byť rozdelená na menšie porcie, jedlo konzumujte podľa liečby v pravidelných časových intervaloch. Zabezpečí príjem všetkých živín, vitamínov, minerálnych látok a vlákniny.
Aj technologická úprava a dochucovanie plní svoju úlohu. Potraviny pripravujte varením, dusením a obmedzte vysmážané jedlá a pečenie na tuku.

Šošovica počas dojčenia nie je vhodná

Nepoužívajte pikantné koreniny, ktoré neprospievajú tráviacemu systému. Vyberajte si medzi potravinami kvalitu, potraviny s nižším GI a sacharidové potraviny s obsahom vlákniny. Zo sacharidových potravín s nižším GI okrem celozrnných chlebovín, strukovín alebo ovsených vločiek je vhodná aj pohánka (15 g/1 SJ a varená zodpovedá 1 SJ/50 g).
Obľúbená škorica pre diabetikov na podporu metabolizmu sacharidov počas dojčenia nie je vhodná, pretože znižuje tvorbu materského mlieka.

Pre matku sú prvé tri mesiace náročné. Preto zdravý spôsob života, pohyb a odpočinok mali by byť v rovnováhe. Predchádza sa tým stresu, a to je záruka pohody pre matku a dieťatko, čím sa posilňuje ich imunitný systém.
Každý deň je jedinečný a iný. Matka získava nové skúsenosti, aby sa čo najlepšie postarala o svoje dieťatko a jeho zdravý vývoj. To je jej cieľ a ja jej prajem na tejto ceste spoznávania veľa šťastia a radosti.

PRÍKLADY jedálneho lístka pre dojčiacu diabetičku na inzulínovej liečbe.
Obsah stravy, napr. 20 SJ na deň, sú rozdelené na 6 porcii.

1.
Raňajky 4 SJ
Jogurt (1 SJ) s 3 lyžicami ovsených vločiek (1,5 SJ), ovocím (1,5 SJ) a ľanovými semienkami
Desiata 3 SJ
Celozrnný chlieb (2 SJ) s nátierkou z bryndze z pasterizovaného mlieka (0 SJ), zelenina – rukola (0 SJ), pohár mlieka (1 SJ)
Obed 4 SJ
Rascová polievka s vajcom (0,5 SJ), kuracie plátky na zelenej fazuľke (1 SJ), varené zemiaky (2,5 SJ), hlávkový šalát (0 SJ)
Olovrant 3 SJ
Ovocie za 2 SJ a 1 plátok celozrnného chleba s plátkom syra a zelenina, čaj s citrónom
Večera 4 SJ
Zapekaná zelenina (1 SJ) so syrom, dusená nelúpaná ryža (3 SJ), väčšia porcia šalátu z čerstvej miešanej zeleniny do 200 g (0 SJ)
2. večera 2 SJ
Mrkvový šalát s citrónom (2 SJ)

2.
Raňajky 4 SJ
1 biely jogurt gréckeho typu (cca 154 g/1 SJ) s dvomi lyžičkami rozdrvených semienok, 2 lyžice nasucho opražených vločiek (1 SJ) s postrúhaným väčším jablkom (2 SJ)
Desiata 3 SJ
Celozrnný rožok (2 SJ), šľahaný tvaroh s pažítkou (0 SJ), zelenina (0 SJ), pohár mlieka (1 SJ)
Obed 4 SJ
Šošovicová polievka (1 SJ), celozrnná cestovina (4 PL/2 SJ) so syrovou omáčkou (1 SJ)
Olovrant 3 SJ
Celozrnný chlieb (za 3 SJ) so sardinkovou nátierkou (0 SJ) a zeleninou (0 SJ), šípkový čaj s citrónom (0 SJ)
Večera 4 SJ
Zeleninové rizoto s hovädzím mäsom (6 PL/3 SJ), šalát zo surovej zeleniny (>200 g/1 SJ)
2. večera 2 SJ
Celozrnný Knäckebrot (za 2 SJ) s vaječnou nátierkou (0 SJ), zelenina (0 SJ)

3.
Raňajky 4 SJ
Celozrnný chlieb (3 SJ), plátok detskej šunky a strúhaný syr (0 SJ), zelenina (0 SJ), pohár mlieka (1 SJ)
Desiata 3 SJ
Biely jogurt (1 SJ), džem bez cukru (1 SJ) a polovica celozrnného rožka (1 SJ)
Obed 4 SJ
Zeleninová polievka s krupicovými haluškami (1 SJ), dusený špenát (0,5 SJ), varené vajce (0 SK), varené zemiaky (2,5 SJ)
Olovrant 3 SJ
Ovocie: banán (2 SJ) a miska ríbezlí (1 SJ)
Večera 4 SJ
Rybie filé na mlynársky spôsob (1 SJ), zemiaková kaša (3 SJ), hlávkový šalát (0 SJ)
2.večera 2 SJ
Šálka mlieka 300 ml (1,5 SJ) a plátok celozrnného trvanlivého chleba (0,5 SJ)


Vedeli ste, že....

  • Materské mlieko je plnohodnotnou stravou pre bábätko
  • Obsahuje všetko pre jeho zdravý vývoj. Dieťa vypije denne približne 150 – 180 ml materského mlieka na kg svojej hmotnosti. Dojčatá pri každom kŕmení vypijú približne 30 – 60 ml materského mlieka a v rámci dňa prijmú mlieko v dvanástich porciách. V každom týždni sa dávka mlieka postupne individuálne zvyšuje.
  • 100 ml materského mlieka zodpovedá: 67 kcal/280 kJ, 1,5 g bielkovín, 3,8 – 4 g tukov, 7 g laktózy, čiže mliečneho cukru

Mária Štefáková,
Národný endokrinologický a diabetologický ústav, Ľubochňa