23.05.2020, 08:00

Hormóny – môžu aj za štíhlu postavu

Kľúčom k štíhlejšej postave môžu byť viaceré hormóny. Obezitu či prejedanie spôsobuje nerovnováha leptínu či grelínu. Aj stresové hormóny adrenalín či kortizol sú ďalšími, ktoré majú vplyv na váhu či trávenie.

Hormóny – môžu aj za štíhlu postavu
Zdroj: Pixabay

Hlavná úloha hormónov je kontrolovať všetko od metabolizmu cez rast až po správanie a náladu. Regulujú imunitný systém, hmotnosť, krvný tlak a aj to, či sme hladní alebo nasýtení. Sú nevyhnutné pre prežitie a reprodukciu.

„Všetky hormóny sú potrebné pre správne fungovanie organizmu. Keď chýbajú, vznikajú ochorenia rôznych systémov. Niektoré sú životne nevyhnutné. Príkladom je inzulín pre diabetikov 1. typu. Iné môžu spôsobovať rôzne hormonálne nerovnováhy, jednoduchšie alebo ťažšie liečiteľné,“ vysvetľuje MUDr. Adriana Ilavská, PhD., MBA, MPH, z diabetologickej a metabolickej ambulancie Medispektrum Bratislava.

Aj hmotnosť ovplyvňujú viaceré hormóny.

„Leptín vylučovaný tukovými bunkami, grelín a obestatín zo žalúdka a z tenkého čreva, inzulín tvorený beta-bunkami podžalúdkovej žľazy, hormóny štítnej žľazy T3 a T4, kortizol z nadobličiek, pohlavné hormóny – progesterón, testosterón, estrogén,“ vymenúva Ilavská.

Ak je niektorého v tele viac, automaticky tým narušuje rovnováhu ostatných, a tým vzniká reťazová reakcia. Na jej konci je okrem mnohých iných ochorení aj obezita.


Kľúčom ku krásnej postave sú:

  • Leptín – hormón sýtosti

Optimalizuje energetický príjem a výdaj a reguluje apetít. Dáva príkazy mozgu, kedy má spustiť pocit hladu, koľko potravy treba zjesť, kedy prestať jesť. Jeho množstvo v tele závisí od množstva tukového tkaniva.

Preto je dôležité udržiavať si správne množstvo podkožného tuku (ženy okolo 15 – 18 %).

Hladina leptínu je teda u chudých ľudí nižšia ako u ľudí s nadváhou až obezitou. Ľudia s vyššou hmotnosťou preto nedokážu odolať jedlu. Vzniká takzvaná leptínová rezistencia. „Pri porušenej funkcii vzniká leptínová rezistencia, keď organizmus stráca schopnosť vnímania jeho signálov a pocitu sýtosti,“ hovorí Ilavská. Mozog zostane odolný proti leptínu, človek prestáva mať pocit sýtosti, a preto stále niečo konzumuje.

Leptínovú rezistenciu spôsobuje nielen obezita, ale aj konzumácia veľkého množstva ovocia a neriedených ovocných štiav.

Leptín je dôležitý tiež z hľadiska celkového fungovania tela, pretože ovplyvňuje aj iné kritické telesné funkcie, ako napríklad cirkuláciu krvi, tvorbu nových kostí, regulovanie telesnej teploty, má vplyv na reprodukciu a mnohé ďalšie dôležité funkcie.

  • Grelín – hormón hladu

Tvorí sa v tráviacom trakte, konkrétne v žalúdku a tenkom čreve, odkiaľ jeho informácie idú do mozgu. Hladina grelínu stúpa, ak vynecháte nejaké jedlo, v žalúdku nie je dostatok potravy a výsledkom je pocit „vlčieho“ hladu.

Pravidelným stravovaním sa dá predísť tomu, aby hladina grelínu stúpala. Pri diétach je to práve grelín, ktorý spôsobuje pocit hladu.

Čím je diéta radikálnejšia (hladovka) a váhový úbytok drastickejší, o to viac pocit hladu narastá. Výsledkom je, že po skončení diéty sa dostaví jojo efekt a zhodené kilogramy sú späť. V minulosti grelín súvisel s prežitím a udržaním optimálnej hladiny tuku v tele. Keďže dnes máme dostatok potravy a menej pohybu, naše tukové zásoby narastajú.

  • Obestatín

Tvorí sa v tých istých častiach tráviaceho traktu ako grelín, ale má opačný účinok.

  • Adrenalín, kortizol, noradrenalín

Sú stresové hormóny, ktoré majú vplyv na hmotnosť, ovplyvňujú trávenie v strese.

  • Testosterón

Zaraďuje sa medzi tie, ktoré vplývajú na váhu, pretože s pribúdajúcimi kilogramami sa mení na estrogén.

  • Estrogén – udržiava hladinu energie

Je dôležitý pre zaistenie ženského reprodukčného systému, ale aj pre funkciu mozgu, srdca a kostí alebo zdravú a peknú pleť. Tvorí sa hlavne u žien, ale malé množstvo sa vytvára tiež v mužskom tele.

K štíhlej postave pomáha vytváraním pocitu sýtosti a udržiavaním vysokej hladiny energie, takže aj vďaka nemu máme chuť cvičiť.

Pri jeho nerovnováhe tento proces funguje presne naopak. Vedci za posledných 50 rokov prišli na to, že ak je v tele estrogénu nadbytok, vzniká vyššie riziko rakoviny, cukrovky, neplodnosti a ďalších vážnych ochorení.

  • Inzulín – pomáha ukladať tuky

Zaisťuje v tele efektívne hospodárenie s glukózou. Inzulín sa podieľa na premene glukózy na mastné kyseliny. Mastné kyseliny sa ukladajú v bunkách ako zásoba energie na neskoršie využitie. Ak tento proces funguje správne, pomáha udržiavať hmotnosť.

V prípade, že jeme dlhodobo nadbytok sacharidov, pankreas posiela do tela viac inzulínu. V nadväznosti na to „smeruje“ inzulín väčšie množstvo kalórií na uskladnenie v podobe tuku a nadváha je na svete.


Ako skrotiť hormóny?
Kľúčom k rovnovážnemu stavu hormónov a správnemu fungovaniu metabolizmu je v prvom rade jedlo. „Strava má byť čo najprirodzenejšia, bez priemyselného spracovania,“ hovorí Ilavská. Jedzte potraviny čo najmenej obohatené o prídavné látky, konzervanty. Nezabúdajte ani na aktívny život a dostatok odpočinku.

  • Dostatok spánku
    Dostatočná regenerácia počas spánku dokáže stabilizovať hladiny grelínu a leptínu do normálu.
  • Pravidelné cvičenie
    Fyzická aktivita vo vyššom tempe zvyšuje citlivosť na leptín a zároveň znižuje hladinu grelínu.
  • Žiadne drastické diéty
    Tukové zásoby pri radikálnej diéte sa zmenšia, ale klesne aj hladina leptínu a organizmus prestane citlivo reagovať na pocit plnosti.