26.04.2020, 08:34

Cukrovkári môžu jesť mrkvu, aj keď je sladká. Pomôže im chrániť oči

Môžu cukrovkári jesť mrkvu? Niektorí sa domnievajú, že zvyšuje hladinu cukru v krvi a že diabetici by ju nemali jesť. Nie je to však pravda. Obsahuje karotenoidy, ktoré môžu chrániť pred diabetickou retinopatiou.

Cukrovkári môžu jesť mrkvu, aj keď je sladká. Pomôže im chrániť oči
Zdroj: Pixabay


Mrkva neobsahuje škrob, a preto je pre cukrovkárov vhodnou zeleninou. Uvádza to Americká diabetická asociácia (ADA). Navyše má množstvo ďalších pozitívnych účinkov na organizmus.

Pozitíva pre organizmu má vďaka niektorým zlúčeninám:

Karotenoidom

Mrkva je výborný zdroj karotenoidov. V potrave sa tieto zlúčeniny vyskytujú predovšetkým v pomarančovom a žltom ovocí či zelenine. Karotenoidy obsahuje aj pigment v očiach, ich antioxidačná aktivita pomáha chrániť sietnicu pred poškodením. Niektoré výskumy naznačujú, že karotenoidy môžu chrániť pred diabetickou retinopatiou - je to ochorenie, ktoré môže viesť k strate zraku a je pomerne častou komplikáciou cukrovky.

Podľa štúdie z roku 2015 môžu diéty, ktoré obsahujú vysoké hladiny alfa a beta karoténu, prispievať k zníženému riziku cukrovky 2. typu. Mrkva je bohatým zdrojom týchto karoténov, ktorý obsahuje 8 285 mikrogramov beta karoténu a 3 477 mikrogramov alfa karoténu na 100 gramov.

Zdravým uhľohydrátom


Kontrola hladín glukózy v krvi alebo hladiny cukru v krvi je primárnym cieľom liečby cukrovky. Celkové množstvo uhľohydrátov, ktoré človek konzumuje, má na túto hladinu silný vplyv. Stredná surová mrkva obsahuje 5,84 g uhľohydrátov. Hoci mrkva nemusí mať nevyhnutne nízky obsah uhľohydrátov, predstavuje dobrý zdroj.


Podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) by sacharidy v priemere mali tvoriť 45% z kalorického príjmu cukrovkárov. Počítanie sacharidov a ich udržiavanie v zdravom rozsahu môže osobe pomôcť regulovať hladinu cukru v krvi a tak zabrániť komplikáciám pri cukrovke, ktoré môžu zahŕňať: ochorenie srdca, obličiek, stratu zraku, vyššie riziko infarktov.

Vitamínu A


Podľa článku v časopise Diabetes Management môže byť nízka hladina vitamínu A nezávislým rizikovým faktorom cukrovky. Iný článok, ktorý uverejnený v publikácii Endokrinné, metabolické a imunitné poruchy, upozorňuje, že ľudia s chronickými chorobami, kam patrí aj cukrovka, by si mali sledovať, či konzumujú dostatok vitamínu A.

Toto môže byť obzvlášť dobrá rada pre ľudí s cukrovkou 1. typu, ktorá spôsobuje, že T-bunky v tele napadajú beta-bunky produkujúce inzulín. Vitamín A hrá rozhodujúcu úlohu v pankrease a pri produkcii beta buniek. Vhodným zdrojom vitamínu A je mrkva, obsahuje 835 mikrogramov na 100 g.

Vláknine


Jesť viac vlákniny môže zlepšiť hladinu glukózy v krvi a zvýšiť inzulínovú rezistenciu a citlivosť na inzulín, čo pomáha v boji proti cukrovke.  Ľudia s cukrovkou by mali konzumovať 20–35 g vlákniny denne zo zeleniny, ovocia a minimálne spracovaných zŕn. Mrkva obsahuje 2,8 g vlákniny zo 100 g.