04.03.2020, 08:00

Plán, ktorý pomôže znížiť glykémiu aj lieky

V súčasnosti máme čoraz širšie možnosti medikamentóznej liečby diabetikov 2. typu, postupujúc podľa najnovších odporúčaní a zohľadňujúc osobitosti každého pacienta. Do popredia sa dostávajú nové medikamenty, ktoré okrem priameho účinku na glykémie prinášajú aj ďalšie benefity.

Plán, ktorý pomôže znížiť glykémiu aj lieky
Zdroj: Flickr

Nemedikamentózne postupy (zmena stravovacích zvyklostí, zmena životného štýlu, adekvátna pohybová aktivita) sa často neprávom dostávajú do úzadia. Pritom práve zdravý životný štýl predstavuje základný pilier dobrej kompenzácie diabetika.

Stravovanie podľa NFI protokolu

Zdravý životný štýl pôsobí ako prevencia mnohých ochorení. NFI protokol v tomto zašiel ešte ďalej, nepôsobí len preventívne, NFI protokol je liečbou. Jeho cieľom je dosiahnuť takú úroveň metabolickej kompenzácie (posudzované sú hodnoty glykémií v priebehu celého dňa a predovšetkým hodnota glykovaného hemoglobínu), ktorá umožní zredukovať, prípadne až ukončiť liečbu cukrovky.

NFI protokol vyžaduje úzku spoluprácu pacienta a lekára diabetológa.

Pokles glykémií a pokles tlaku krvi sú viditeľné často už v prvom či druhom týždni NFI protokolu, preto je potrebné včas reagovať a upraviť liečbu pacienta. Vplyvom NFI protokolu nastáva často veľmi výrazný pokles telesnej hmotnosti. Keďže je NFI plán vypracovaný pre každého pacienta individuálne, je veľmi presne zacielený a funguje u každého. Podmienkou je dobrá spolupráca pacienta.

Ako lekárka s dlhoročnou praxou môžem potvrdiť, že väčšine diabetikov 2. typu odporúčame zredukovať telesnú hmotnosť. Pacientov poučíme o zásadách racionálnej výživy. Niektorí pacienti si zoberú rady lekára k srdcu a skutočne, pri najbližšej kontrole vidíme miernu redukciu telesnej hmotnosti, väčšinou okolo 3 – 5 kilogramov.

Žiaľ, nie vždy sa pokles telesnej hmotnosti spája so zlepšením laboratórnych ukazovateľov. Moja skúsenosť hovorí, že pacienti často v snahe dosiahnuť úbytok hmotnosti redukujú obsah sacharidov v strave (ryža, obilniny, ovocie). Zvýšený príjem živočíšnych produktov vedie zákonite k zhoršeniu parametrov lipidového spektra (stúpa „zlý“ cholesterol a triacylglyceroly). Mnohí pacienti považujú živočíšne produkty za jediný zdroj bielkovín.

Zníženie hmotnosti už za dva týždne

NFI protokol nie je diéta, predstavuje presne vypracovaný stravovací plán, ktorý funguje na princípe chemických interakcií jednotlivých použitých potravín. Znamená to, že nie je dôležité obmedzenie kalórií, pacient sa môže nasýtiť podľa chuti, dôležité je, aby dodržal stravovací plán na sto percent. Tí pacienti, ktorí dodržiavajú plán presne, sú už v priebehu prvých dvoch týždňov odmenení stabilizovanými glykémiami a úbytkom telesnej hmotnosti väčšinou okolo 3 – 5 kilogramov.

Priemerný pokles telesnej hmotnosti u mojich pacientov, ktorí absolvovali NFI protokol, je okolo 20 kilogramov.

Väčšinou už v treťom týždni môžeme začať postupne redukovať liečbu diabetu, znižovať dávky liekov na cukrovku, prípadne znižovať dávky inzulínu. V prípade, že má pacient zachovanú tvorbu vlastného inzulínu, pri správnom dodržiavaní NFI protokolu a dostatočnej dĺžke NFI protokolu je možné postupne ukončiť medikamentóznu liečbu cukrovky 2. typu.

Samozrejme, znižovanie dávok liekov na cukrovku či inzulínu patrí do rúk lekára. Každého pacienta na NFI protokole však upozorňujem, že sa môžu vyskytnúť i hypoglykémie, s pacientmi na NFI protokole som preto v užšom kontakte.

Zbaviť sa cukrovky? Je to možné

Pre mnohých pacientov na NFI protokole predstavuje deň, keď je ukončená liečba cukrovky, nový začiatok. Práve tu mnohí pacienti urobia chybu, lebo majú pocit, že sú vyliečení a NFI protokol ukončia. Väčšinou však po vysadení liekov na cukrovku alebo inzulínu (väčšinou je to možné po 12 – 18 týždňoch) je potrebné pokračovať v NFI protokole ešte približne 4 – 6 týždňov.

Tieto posledné týždne sú veľmi dôležité z hľadiska stabilizácie stavu.

Cukrovka 2. typu sa vyvíja niekoľko mesiacov alebo rokov, liečba NFI protokolom trvá niekoľko týždňov.

Po jeho absolvovaní je organizmus zresetovaný. Po skončení NFI protokolu pacientovi odporúčame stravovať sa zdravo. Veľmi vhodná je tzv. celorastlinná strava.

Kontrolné vyšetrenia diabetika po absolvovaní NFI protokolu bývajú dôvodom na radosť, množstvo mojich pacientov má výsledky, ktoré si zaslúžia pochvalu – optimálny alebo výrazne zlepšený glykovaný hemoglobín, stabilizované hodnoty cholesterolu a ostatných lipidov v krvi.

Praktické rady pre pacientov na NFI protokole

  • Najlepšie je rovno si písať zoznam na nákup – pred začatím NFI plánu je potrebné nakúpiť si potraviny, ktoré nemáte doma. Možno niektoré potraviny nie sú známe, pri príprave plánov však odporúčame výhradne také, ktoré sú bežne dostupné na Slovensku.

  • Nenahrádzajte potraviny. V menších obchodoch na sídlisku alebo dedine môže byť problém kúpiť niektoré potraviny. Nemožno totiž nahradiť jednu potravinu druhou, miesto čučoriedok nemožno zjesť maliny, ak je v recepte uvedená žltá paprika, nie je možné nahradiť ju oranžovou.

  • Jedzte všetky odporúčané potraviny. Aby NFI protokol fungoval, je potrebné využiť pri príprave jedla všetky odporúčané potraviny a potom aj zjesť z každej použitej potraviny aspoň trošku. Napr. ak zle tolerujete zelenú papriku, ak je uvedená v recepte, do jedla je potrebné pridať aspoň malý kúsok a následne ho aj zjesť.

  • Pozor na dochucovanie. Treba dávať pozor, čím je možné konkrétne jedlo dochutiť. Soľ a čierne korenie je možné použiť pri príprave všetkých jedál, ostatné pochutiny treba voliť podľa receptu.

  • Nezamieňajte ani poradie za sebou idúcich dní. Zo stravovacieho plánu nie je možné žiadnu potravinu ani jedlo vynechať, rovnako nie je možné do plánu žiadnu potravinu ani pridať. Nie je možné vymieňať poradie dní v pláne ani vymieňať poradie jedál.

  • Dodržiavajte pitný režim. Takisto je dôležitý príjem tekutín, v niektorých dňoch je možné piť ovocný čaj (okrem citrónového), v iných dňoch je vhodný, naopak, citrónový čaj, alebo ešte lepšie vlažná voda ochutená šťavou z citróna. Pozor, citrón nie je možné nahradiť limetkou.

  • Nie je mlieko ako mlieko. Predovšetkým na prípravu raňajok odporúčame rastlinné mlieka, najčastejšie sójové alebo mandľové. Vhodné je vybrať mlieka s pridaním vitamínu B12.

MUDr. Janka Lejavová, diabetologička, Ružomberok