12.08.2019, 14:23

Koľko tekutín potrebujeme vypiť počas horúčav?

Dostatočný príjem tekutín je dôležitý počas celého roka, avšak v čase najväčších horúčav sa ich potreba ešte znásobuje.

Koľko tekutín potrebujeme vypiť počas horúčav?
Zdroj: Pixabay

Každý by mal vypiť okolo 30, 35, dokonca až 40 mililitrov tekutiny na kilogram telesnej hmotnosti v závislosti od intenzity fyzickej aktivity a okolitej teploty, čo u 100 kilového človeka znamená až štyri litre tekutín denne. Takže pozor, 1,5 litra vody denne určite stačiť nebude.

Prečo treba piť?

Pri dehydratácii je totiž hustejšia krv aj prostredie vo všetkých bunkách v našom tele, čo môže vyústiť do nevoľnosti, malátnosti, zvýšiť reakčný čas, aj narušiť metabolizmus.  Zvýšenú pozornosť by sme mali venovať najmä príjmu tekutín u detí a seniorov, ktorí majú znížený prah smädu a môže u nich ľahšie dôjsť k dehydratácii.

 

Čo treba piť? Čistá voda, nesladený čaj, ovocie

V horúčavách najlepšie zaženie smäd čistá neochutená voda, nesladený čaj, či ovocné a zeleninové šťavy riedené vodou. Príliš sladké nápoje smäd nezaženú. Pitný režim si môžete spraviť aj zo samotného ovocia, TOP ovocím je červený melón a medzi zeleninou zase paradajky.

Nezabúdajme na minerály

Pri vysokých teplotách strácame potením z tela nielen tekutiny, ale aj množstvo minerálov a oboje treba v dostatočnej miere doplniť. Preto by v letnom pitnom režime nemali chýbať ani minerálne vody, pri ktorých je však potrebné sledovať ich obsah.

Vyšší obsah vápnika (Ca), horčíka (Mg) nášmu telu prospejú a naopak pri sodíku (Na) by mali byť opatrní najmä seniori, pretože zvyšuje krvný tlak. Dopĺňanie minerálov práve prostredníctvom minerálnych vôd je pre naše telo vhodnou cestou.

Na príklade vápnika tento fakt vysvetľuje MUDr. Alexandra Frolkovičová, všeobecná lekárka a odborníčka na výživu:  

„Ionizovaná, voľná  forma vápnika v minerálnej vode je ideálna pre jeho jednoduché vstrebávanie v tráviacom systéme. Navyše konzumácia minerálnej vody väčšinou nie je nárazová, takže dochádza k postupnému príjmu vápnika, ktorý je pre organizmus optimálny,“ vysvetľuje lekárka.

Takto pomáha podľa nej udržiavať správnu hladinu vápnika v krvi a fyziologické hospodárenie s vápnikom. Toto je dobrý predpoklad pre uplatnenie jeho zdravotných účinkov, ako sú udržiavanie kostného zdravia, prevencia kardiovaskulárnych ochorení, prevencia močových kameňov, či optimalizácia procesu trávenia.

Ochrana pred slnkom

Prikrývka hlavy, slnečné okuliare, opaľovací krém a obmedzenie pobytu na slnku medzi 11. a 15. hodinou. To sú základné pravidlá, ako sa vyhnúť úpalu, spálenej pokožke a prehriatiu organizmu. Rovnako ako pri pitnom režime by sme mali dbať na zvýšenú ochranu pred slnkom u detí a seniorov.