14.12.2018, 07:00

Ochráňte sa vitamínmi

S pribúdajúcimi chladnejšími a sychravejšími dňami rastie aj počet viróz či nachladnutí. Okrem klasických vitamínov by diabetici nemali zabúdať na pravidelné dopĺňanie zásob vápnika, železa, vitamíny B, C, D, E, minerálov a iných látok.

vitamíny, lieky, tabletky
Zdroj: Dreamstime.com

V prípade, že vaša strava je pestrá, nemusíte ani ako diabetici siahať po špeciálnych vitamínových doplnkoch. Pozor by si však mali dať diabetici na redukčnej diéte, seniori, vegetariáni, tehotné ženy, ale aj tí diabetici, ktorí sú nadmerne stresovaní diabetickým ochorením. Pacienti s cukrovkou majú totiž znížené hladiny antioxidačných látok a zároveň majú aj ich zvýšenú potrebu, preto patria do ohrozenej skupiny. Nedostatočná kontrola cukrovky – hyperglykémia, sa spája so zvýšenou aktivitou oxidačného stresu.


Dôležité vitamíny
Čo teda potrebujú diabetici najviac? Určite chróm, zinok, vitamín E, vitamín B12 a železo. Chróm sa zúčastňuje nielen v procesoch spojených s kontrolou hladiny cukru v krvi, dôležitý je aj pri metabolizme tukov, znižovaní telesnej hmotnosti a hustoty kostí.


Zinok zase podporuje správnu funkciu inzulínu, zlepšuje kvalitu pokožky a hojenie rán, znižuje hladinu cholesterolu v krvi. V súčasnosti je ho v strave nedostatok a v tele sa nedokáže ukladať do zásob, preto je potrebné ho neustále dopĺňať. Pre diabetikov je nesmierne dôležitý, podporuje totiž hojenie rán a delenie buniek a priaznivo ovplyvňuje organizmus pri kožných ochoreniach. Navyše podporuje správnu funkciu inzulínu a znižuje hladinu cholesterolu v krvi.


Vitamín E neutralizuje voľné kyslíkové radikály vznikajúce počas normálnych procesov v bunke, ochraňuje bunkové membrány a zohráva úlohu aj v metabolizme tukov. Jeho hlavnou funkciou je antioxidačné pôsobenie. Chráni nás pred poškodením obličiek, nervov a ako prevencia srdcovo-cievnych ochorení.


Užitočné béčko
Pre správnu funkciu nervov je nevyhnutné dostatočné zásobovanie vitamínom B1. Pri zvýšenej hladine glukózy sa zvyšuje potreba vitamínu B1. Kyselina pantoténová alebo vitamín B5 je kyselina a zároveň vitamín. Vstupuje do metabolizmu cukrov, tukov a bielkovín. Podieľa sa na tvorbe červeného krvného farbiva hemoglobínu.

Céčková klasika
Aj vitamín C je veľmi silný antioxidant, ktorý má na zdravie človeka zásadný vplyv. Čím je taký zázračný? Dokáže ovplyvňovať normálny priebeh biochemických reakcií v tele. Zodpovedá tiež za rast a obnovu tkanív, teda hojenie rán a jaziev. Navyše posilňuje kožu, väzivá, aj krvné cievy, zlepšuje produkciu inzulínu, zabraňuje vzniku stresových hormónov, stimuluje činnosť štítnej žľazy a skracuje chorobu pri prechladnutí alebo chrípke.


Tip: Vždy si v lekárni overte, či kupované vitamíny neobsahujú cukor alebo umelé sladidlá.


(kl)