05.03.2015, 00:18

Vieme, akým jedlom ulahodíte malým diabetikom bez toho, aby sa to odrazilo na glykémii

Ako rodičia svojich malých diabetikov sa neraz trápite nad tým, čo im dať na tanier a čím nahradiť ich milované sladkosti.

Akým jedlom ulahodiť ich chuťové poháriky bez toho, aby sa to prejavilo na glukometri. Pokúsime sa vám odpovedať na otázky, ktoré vás neraz pri príprave jedla prenasledujú a na ktoré zatiaľ nepoznáte odpovede.

 

Moje dieťa má stále pocit hladu. Ako ho odstrániť, hoci má glykémiu v norme? Nechcem, aby sa postupne rozjedlo a nadmieru priberalo.

Keď má uspokojivé glykémie a aj napriek tomu si stále pýta niečo jesť, pripravte mu do krčaha chladený nesladený čaj s citrónom. Osvieži ho to a aj potreba jesť ustúpi. Jednou z možností je, keď na tanier poukladáte nakrájaná šalátovú uhorku na kolieska. To ho osvieži a pocit hladu zmizne. Takisto môžete pokrájať na pásiky zelenú papriku a ozdobiť ju nátierkou z bryndze alebo tvarohu. Je to oku lahodné, zasýti a glykémiu nezvýši.

 

Čo je lepšie pre diabetické dieťa – porcia zemiakov alebo zemiaková kaša?

Zemiaková kaša má vyšší glykemický index (GI). Glykémia po nej vystúpi rýchlejšie ako po varených zemiakoch. Keďže je nám známe, že diabetes nie je ochorenie jedného roka, nebude vaše dieťa jesť len zemiaky, ale občas aj inú prílohu a tou je aj zemiaková kaša. Lyžička masla pridaná do zemiakovej kaše mierne spomalí premenu sacharidov na glukózu, pomôže tiež porcia zeleninového šalátu ako predkrm.

 

Je vhodnejšie sladiť fruktózou alebo tmavým cukrom? Aký je rozdiel medzi týmito sladidlami – potravinami sladkej chuti?

Tmavý – nebielený cukor obsahuje minerálne látky, má vyššiu intenzitu sladkosti ako stolový cukor a preto ho spotrebujeme menej na docielenie rovnakej chuti a tým sa aj započíta menej do počtu SJ. Nezabúdajme však, že ide stále o cukor.

Fruktóza je pri rovnakom objeme dvakrát sladšia ako bežne používaný stolový cukor. Má nižší GI a preto glykémia stúpa pomalšie. Pripomínam, je to energetické sladidlo, je zdrojom energetického príjmu a tiež sa od nej priberá. Pre diabetika skôr odporúčame fruktózu ako sacharózu. Štiepi sa enzýmami v črevách. Výkyv glykémie je priaznivejší ako po sladení cukrom, ale pri väčšom použití môže spôsobiť hnačku.

 

Prečo by som nemohla použiť med na sladenie, keď má dieťa chrípku?

Hoci je med prospešný pre naše zdravie, diabetik musí evidovať, že patrí medzi potraviny na preliečenie hypoglykémie, potom to znamená, že glykémiu rýchlejšie zvyšuje.

 

Keď je dieťa choré, čo mu mám dať jesť?

Jedlá ľahko stráviteľné, a hlavne tie, ktoré má dieťa rado. Skonzumované množstvo nezabúdajte správne započítať do obsahu SJ v jedle. Vzhľadom na to, že počas choroby je dieťa na lôžku, bez pohybu, možno by bolo vhodné mierne znížiť príjem SJ hlavného jedla, ale na to vám odpovie nameraná glykémia pred a po jedle.

Počas choroby je vhodný nemastný slepačí bujón s obľúbenými písmenkami, cestovina alebo varené zemiaky, k tomu dusená ryba alebo dusené kuracie prsia, jablkový kompót so škoricou či varená mrkvička, dochutená pomarančom alebo strúhaným jablkom a citrónom. Spýtajte sa ho, na čo má chuť a jeho želanie podľa únosnosti splňte, alebo mierne upravte. Počas chrípky nezabudnite na pitný režim. Teplý čaj s citrónom pomôže hrdlu a vlažný osvieži.

 

Čo robiť, keď má dieťa hnačku?

Pri črevných problémoch pomôže nemastná ryžová polievka, varené nemastené zemiaky, varená mrkva, banán, čaj s citrónom, suchár (1 ks zodpovedá 1 SJ), alebo čaj zo sušených čučoriedok, ktoré majú antibakteriálny účinok. Pri hnačke nepodávame surové ovocie ani surovú zeleninu, t.j. na prechodnú dobu, do odznenia príznakov, použijeme len jemné druhy zeleniny uvarené do mäkka. Zo stravy vylúčime tuky a mlieko. Potrebné je dodržať pitný režim, piť čaj bez cukru.

 

Má rodič vážiť každé jedlo?

V praxi nám pomôže tabuľka so sacharidovými jednotkami a odhad množstva jedla napríklad na polievkové lyžice. Dôležité je vedieť, koľko SJ má prijať v porcii jedla, správne zladiť množstvo jedla s dávkou inzulínu a pohybovou aktivitou dieťaťa.

 

Moje dieťa má cukrovku len prvý mesiac a o SJ už niečo viem, lebo som poučená, ale predtým, ako mu bola zistená cukrovka, často som mu robievala na večeru krupicovú kašu. Odteraz už budem musieť tento spôsob stravovania úplne zmeniť a kašu vynechať? Už nikdy krupicová kaša?

Krupicová kaša sa pripravuje z mlieka, krupice, škoricového cukru alebo sa posype kakaom a cukrom. Tak ste to robili doposiaľ, však? Teraz tú krupicovú kašu prepočítame na SJ. Viete, že na večeru má prijať jedlom len 3½ SJ?

Šálka mlieka 300 ml (1½ SJ), 1½ navŕšenej lyžice – 20 g krupice (1½ SJ), lyžička fruktózy zmiešaná so škoricou ½ SJ. Spolu 3 ½ SJ. Vyšlo to pri počítaní SJ v jedle, ale pripomínam, že po krupicovej kaši dieťa rýchlo vyhladne a SJ ste už vyčerpali. Dajte mu krupicovú kašu len za malú kompótovú misku, čo bude zodpovedať 1 až 1 ½ SJ a ešte máte 2 SJ napr. na porciu zemiakov (3 PL = 1 ½ SJ) a dusený alebo varený karfiol s malou lyžičkou kečupu ( ½ SJ). Ďalšie dni môžete na večeru pripraviť omáčky alebo prívarky, ktoré deti majú tiež radi.

 

Čím doplniť porciu jedla pri večeri alebo obede, keď má už dosť SJ na tanieri a ešte je hladné?

Zeleninou. Je voľná, nezvyšuje glykémiu, je zdravá a na svoj objem má nízku energetickú hodnotu.

 

Podľa čoho sa rozhodlo, koľko SJ má mať dieťa na deň a na jednotlivé porcie?

Niekedy stačí matematika, inokedy stravovacia anamnéza, ktorá nám odhalí, koľko dieťa zje v danom čase, aby sa zasýtilo. Pri matematike predpokladáme 10 SJ a na každý rok veku dieťaťa po 1 SJ. Potom trojročnému dieťaťu by mohlo stačiť na primerané stravovanie 13 SJ na deň. Ale niekedy môže byť skutočnosť iná, ale to odhalí stravovacia anamnéza a monitoring glykémii. Postupne sa s pribúdajúcim vekom bude počet SJ zvyšovať. Je to však individuálne prispôsobené, podľa hmotnosti dieťaťa v danom veku.

 

Musíme počítať SJ aj v dia výrobkoch? Veď sú určené pre diabetika.

Tým, že je výrobok označený DIA, je síce určený pre diabetikov, lebo na ich prípravu boli použité náhradné sladidlá, ale rovnako ako iné výrobky sú pripravené z múky a iných surovín, ktoré sa započítavajú do obsahu SJ. Preto je potrebné prepočítať každý výrobok. Je to veľmi jednoduchá matematika, keď vieme, že 1 SJ zodpovedá 10 gramom sacharidov. Čítať údaje na etikete aj na dia výrobkoch je dôležité. Keď podelíte gramy sacharidov číslom 10, vypočítate počet SJ v 100 g. Potom si overte hmotnosť výrobku a ľahkým prepočtom si vypočítajte, koľko SJ výrobok obsahuje.

 

Môže diabetik piť stopercentný džús bez cukru? Prečo sú na etikete vyčíslené hodnoty sacharidov a energetická hodnota, keď sú bez cukru? Mám, alebo ho nemusím započítať do obsah SJ v jedle? Môžem ho piť voľne, prípadne riedený stolovou vodou?

Nápoje bez cukru, v tomto prípade 100 % džús bez cukru je vyrobený z ovocia, má nižšiu energetickú hodnotu, ale nie je bez energie a sacharidov. O ovocí vieme, že obsahuje sacharidy, sú s nízkym GI (glykemickým indexom), ale na etikete je uvedené, že 100 ml zodpovedá 10 g sacharidov. Je to silný koncentrát ovocnej šťavy. Tento džús je potrebné započítať do obsahu SJ v jedle. Ovocie obsahuje fruktózu a to je ovocný cukor, ktorý sa premení na glukózu, tak ako si započítate jablko alebo pomaranč, či iné ovocie. Čítajte aj naďalej etiketu na výrobku a gramy sacharidov premieňajte na SJ. Poznamenávam však, že ovocie spracované na ovocnú šťavu v odšťavovači zvýši glykémiu rýchlejšie, ako to isté množstvo ovocia, ktoré požujeme a zjeme ho vcelku.

 

V lete chodíme grilovať na ohni do prírody. Môže môj 3-ročný syn, ktorému cukrovku zistili len nedávno, jesť takéto špeciality, ktoré sú súčasťou stanovania alebo opekania na záhrade pri rodinnom dome? Ako sa započíta opečený špekáčik alebo slaninka či guláš do počtu SJ v jedle? Opekáme si na ohni pred večerou.

V prírode jedlo chutí niektorým deťom viac ako doma za stolom. Rodinná veselá pohoda, blčiace plamene ohňa, to je atmosféra, na ktorú sa dlho spomína, ako aj na chutné špeciality, o ktorých ste hovorili. Ale keď uvážime, že 3-ročné dieťa bude jesť opečenú slaninu alebo špekáčik, jeho žalúdku nepomôžeme. Dospelí, prečo nie, raz začas, ale pre dieťa by som skôr pripravila dobre ugrilované kuracie krídelka v alobale. Nepočítajú sa do obsahu SJ, len kúsok chleba, čo mu k nim podáte. Pokrájané paradajky alebo iná zelenina sa do počtu SJ tiež nepočíta.

Keď mu chcete dať guláš, tak nie pikantný kotlíkový guláš, ale pripravený diétne, tak ako sa varí pre trojročné dieťa. Bez pikantného a ostrého korenia. Jesť môže domäkka udusené chudé mäso s pokrájanou paradajku alebo s lyžičkou paradajkového pretlaku, dochutené mletou rascou, najemno nakrájanou pažítkou, mierne posolené, zahustené nadrobno pokrájaným zemiakom.

Pripravte si ho poobede doma, vychladnutý odložte do chladničky a keďže máte posedenie pri ohni večer v záhrade, nebude problém si ho z bytu doniesť, prihriať a naservírovať do rovnakej misky ako jedia ostatní členovia rodinnej party. 1 porcia sa započíta za 2 SJ a kúsok chleba k tomu za 1 SJ a to bude aj večera pre vášho malého diabetika.

 

Môžem dať môjmu 5-ročnému synovi – diabetikovi paštétu?

Konzervované paštéty sú bohatým zdrojom tuku a majú vysokú energetickú hodnotu. Zaťažia zažívací trakt vášho dieťaťa, aj keby cukrovku nemalo. Je tu reč o zdravom stravovaní detí v predškolskom veku. Lepšie je pripraviť si mäsovú jemnú nátierku doma napríklad z vareného hovädzieho alebo kuracieho mäsa, prípadne z ryby. Bude to paštéta a predsa iná, zdravšia.

 

Môžem používať na chlieb aj živočíšne maslo alebo len rastlinný tuk?

Maslo je pre deti rovnako vhodný tuk ako rastlinný. Iba deťom, ktoré majú vyššiu hladinu cholesterolu v krvi odporúčame rastlinné tuky bez cholesterolu.

 

Môžem dieťaťu – diabetikovi, dovoliť zjesť za deň aj viac porcii ovocia, alebo len toľko, koľko udáva rozpis stravy?

Celodenný rozpis stravy je usmernením o počte SJ v danej porcii jedla, primeranom prijme bielkovín a tukov. Keď pokryjete obsah sacharidov (SJ) väčšími porciami ovocia, nezostal by vám priestor na pokrytie energetickej hodnoty aj komplexnými sacharidmi.

 

Aké koreniny môžem použiť pri varení?

Rovnaké, ako ste dochucovali pokrmy pred diagnostikovaním cukrovky. Jemné koreniny, primerané vekovej skupine stravníka (petržlenová vňať, rasca, pažítka). Deti nemajú rady korenisté a pikantné jedlá.

 

Mária Štefáková, diétna sestra