04.06.2021, 08:00

Fyzická aktivita – základ liečby cukrovky

Fyzická aktivita – základ liečby cukrovky
Zdroj: Ľuboš Gsch

Podstata cukrovky (diabetu) 2. typu spočíva v nedostatočnej účinnosti inzulínu (hormónu pankreasu), ktorý napomáha v zužitkovaní glukózy, v dôsledku čoho tkanivá všetkých orgánov hladujú aj napriek tomu, že hladina glukózy v krvi je zvýšená. Účinnosť inzulínu a cukrovky môžeme zlepšiť pravidelnou fyzickou aktivitou, stravovaním a liekmi.

Nedostatok pohybu je problém

Nedostatočná fyzická aktivita a tučnota spolu s výskytom cukrovky v rodine sú základnými rizikovými faktormi vzniku diabetu 2. typu.

Fyzická neaktivita je spojená s inzulínovou rezistenciou – so zhoršením využitia, „spaľovania“ glukózy v rôznych orgánoch a tkanivách, v dôsledku čoho sa nezužitkuje glukóza v krvi a jej hladina stúpa. Až 80 % cukrov sa zužitkuje kostrovými svalmi, preto zvýšená fyzická aktivita patrí k základným liečebným metódam, ako znížiť hladinu glukózy v krvi, a tým aj prispieť k liečbe cukrovky.

Okrem priaznivého vplyvu na zužitkovanie cukrov a tukov primeraná fyzická aktivita má významný pozitívny účinok na zníženie inzulínovej rezistencie spojenej s aterosklerózu a deficitom oxidu dusnatého v cievach, čo vedie k ich zúženiu a zníženiu prekysličenia dôležitých orgánov (najmä srdca, mozgu, obličiek a dolných končatín). Toto je hlavnou príčinou ich poškodenia a vysokej kardiovaskulárnej úmrtnosti na diabetes 2. typu.

Zákernosť cukrovky spočíva v tom, že toto ochorenie

Priaznivý srdcovo-cievny účinok fyzickej aktivity je veľmi dôležitý preto, že cukrovka poškodzuje srdce a cievy v takom veľkom rozsahu ako prekonaný srdcový infarkt. Riziko vzniku infarktu u pacientov s cukrovkou sa vyrovná riziku opakovaného infarktu u nediabetikov.

Zákernosť cukrovky spočíva v tom, že toto ochorenie nebolí, bolia len jeho komplikácie, a to v pokročilom, často nezvratnom štádiu ochorenia, keď nastávajú ťažké chorobné zmeny, ktoré významne skracujú život pacienta. Preto je pri liečbe cukrovky 2. typu veľmi dôležitá primeraná fyzická aktivita.

Aký úžitok môže priniesť fyzický aktívny životný štýl u diabetika?

• zlepší sa schopnosť tela využívať inzulín
• zníži sa hladina glukózy
• zníži sa vysoký krvný tlak
• zväčší sa sila srdca
• posilni sa pružnosť kĺbov a sila kostí
• zníži sa riziko kolapsov
• zníži sa telesná hmotnosť
• zníži sa množstvo tukov a ateroskleróza
• dodá viac energie
• zníži sa hladina stresu
• zvýši sa fyzická zdatnosť
• má blahodarný psychický účinok, prináša relaxáciu a pocit spokojnosti

Vyvíjajte zvýšenú fyzickú aktivitu každý deň


Aj minimálne zvýšená fyzická aktivita podstatne zvýši počet spálených kalórií a zníži hladinu cukru v krvi. Tvorivo taktizujte, ako dosiahnuť tento cieľ, napríklad:

• všade chodievajte pešo, v minimálnej miere využívajte dopravné prostriedky
• využívajte rýchlu chôdzu
• prechádzajte sa počas telefonovania
• hrajte sa s deťmi
• choďte so psom na prechádzku
• pracujte v záhradke
• upratujte v dome alebo byte
• umyte auto
• zaparkujte auto na konci nákupného strediska a prejdite sa do obchodu pešo
• na pracovisku navštívte kolegu namiesto komunikácie cez telefón alebo e-mail
• choďte po schodoch namiesto výťahu
• počas prestávky na pracovisku sa choďte prejsť namiesto pitia kávy alebo desiatej
• počas obedňajšej prestávky choďte na poštu alebo vybavte si veci
• postupujte tvorivo, vymyslite iné spôsoby, ako zvýšiť pohyb počas dňa
• aj minimálne zvýšenie fyzickej aktivity má veľký význam pre zdravie

Pri cukrovke sa odporúča najmä takzvaný aeróbny typ cvičenia, pri ktorom sa zvyšuje citlivosť tkanív na inzulín, zlepšuje sa „spaľovanie“ glukózy a tukov v kostrovom svalstve a výkonnosť srdcovo-cievneho systému.

Odporúčané formy fyzickej aktivity:

• rýchla chôdza, turistika
• bicyklovanie, džoging
• plávanie, tenis, tanec, bežecké lyžovanie
• korčuľovanie, stacionárny bicykel
• volejbal, vodný aerobik, chôdza po schodoch…

Kondičná turistika je vhodná aj u starších diabetikov, pretože napomáha udržať aktívnu svalovú hmotu. Odporúča sa submaximálna fyzická záťaž, ktorá by mala predstavovať 60 – 90 % maximálnej záťaže, určenej tepovou frekvenciou 220 mínus vek v dĺžke 20 – 30 minút, ak sa vykonáva 4- až 5-krát týždenne alebo 45 – 60 minút, ak sa vykonáva 2- až 3-krát do týždňa.

Vhodné je, aby tepová frekvencia u diabetikov do 60 rokov nepresiahla počas cvičenia 125 tepov za minútu. U diabetikov nad 70 rokov tepová frekvencia počas cvičenia by nemala presiahnuť 100 tepov za minútu.

Dôležite rozcvičenie

U starších diabetikov sa uprednostňujú prechádzky alebo bicyklovanie s postupným predlžovaním trasy od 500 m do 5 000 m denne. Treba cvičiť približne v rovnakom čase a rovnakou intenzitou. Pred fyzickou záťažou je dôležité rozcvičenie, ktoré by malo trvať približne 5 minút so zapojením všetkých svalových skupín.

Po záťaži treba aspoň 5 minút relaxovať. Formu a rozsah fyzickej aktivity treba prispôsobiť každému konkrétnemu pacientovi, aktuálnemu stavu jeho srdcovo-cievneho systému. Z hľadiska prevencie poklesu hladiny cukru v krvi (hypoglykémie) je vhodne začať cvičiť 1 – 2 hodiny po jedení a pri ťažšom jedle aj neskôr.

Treba sa vyhýbať nadmernému zaťaženiu počas vrcholového pôsobenia inzulínu a podľa potreby znížiť dávku inzulínu o 30 % až 50 %. Dôležitý je pitný režim. Príjem alkoholu je zakázaný. Pre odporučenie pohybovej aktivity je dôležitá spolupráca pacienta s lekárom a pravidelnosť cvičenia.

Pred cvičením:

• odmerajte si hladinu glukózy v krvi
• zmeňte (znížte) si dávkovanie liekov na cukrovku
• dajte si rýchle občerstvenie, ak hladina glukózy v krvi klesne pod 5,6 mmol/l
• zle metabolicky kompenzovaný diabetik (s hodnotami glykémie v krvi nad 15 mmol/l) nesmie cvičiť
• pred intenzívnym cvičením treba skonzumovať menšie množstvo jedla s obsahom 10 – 15 g cukrov

Počas cvičenia:

• treba mať pri sebe knižku diabetika s opisom ochorenia a aktuálnej liečby cukrovky
• vždycky majte pri sebe prostriedky na zvýšenie glukózy v krvi (tablety glukózy, kocku cukru) pre prípad jej poklesu
• ak cvičenie trvá viac ako hodinu, je dobré mať pri sebe glukomer a merať si cukor v krvi v pravidelných intervaloch, možno budete potrebovať rýchle občerstvenie ešte pred ukončením tréningu

Po ukončení cvičenia:

Odmerajte si hladinu glukózy v krvi, ak pocítite známky hypoglykémie. Hypoglykémia je stav pri poklese hladiny cukru v krvi pod 3,8 mmol/l, ktorý sa prejavuje nervozitou, intenzívnym pocitom hladu, potením, slabosťou, trasom najmä rúk, bledosťou kože, búšením srdca, bolesťou hlavy, ťažkosťami pri chôdzi, neschopnosťou sa sústrediť, zhoršením videnia a reči a inými závažnejšími príznakmi (treba preštudovať odporúčanú literatúru alebo sa poradiť s lekárom).

Pri hypoglykémii použite jedno z uvedených opatrení:

• zoberte 3 – 4 tablety glukózy
• vypite pol šálky ovocného džúsu alebo koly
• zjedzte 5 alebo 6 kúskov suchárov
• dajte si 1 stolovú lyžičku medu alebo cukru
• dajte si rýchle občerstvenie

Pravidelná fyzická aktivita má významný preventívny účinok na vznik diabetu 2. typu a na priebeh cukrovky. Súbežne so zmenami glukózového metabolizmu priaznivo sa ovplyvňujú aj ďalšie rizikové faktory cukrovky ako poškodenie srdca a ciev, vysoký krvný tlak, hladina cholesterolu v krvi a ateroskleróza.

Pri určení intenzity a rozsahu pohybovej aktivity je veľmi dôležitá spolupráca pacienta s lekárom, individualizácia a pravidelnosť fyzickej záťaže šitej na mieru pacienta.

Diabetik musí byť vyrovnaný so skutočnosťou, že nejde o jednorazovú záležitosť, ale o celoživotnú stratégiu prežitia. Fyzická a športová aktivita musí byť súčasťou životného štýlu diabetika. Ide o veľmi dôležitý, dynamický a tvorivý proces pravidelne konzultovaný lekárom.

MUDr. Juraj Gmitrov, PhD.