12.11.2020, 08:00

Pohybujme sa zdravo! (1. časť)

Šport patrí k aktivitám, ktoré priaznivo ovplyvňujú život pacienta s rôznym typom diabetu. Základom pre jeho bezpečný priebeh je rovnováha medzi hladinou inzulínu a glykémie, ktorú možno dosiahnuť individuálne koncipovanými úpravami po porade s diabetológom alebo športovým lekárom.

Pohybujme sa zdravo! (1. časť)
Zdroj: Ľuboš Gsch


Pacienti s cukrovkou by mali vo vzťahu k vykonávanej aktivite poznať reakcie svojho tela na fyzickú záťaž a pokiaľ chcú mať dobré glykémie, musia aj dopredu plánovať a regulovať prívod sacharidov a inzulínu. Limitujúcim faktorom sú nielen aktuálne odchýlky glykémie od bežných hodnôt, ale aj prítomnosť chronických komplikácií.

Otestujte si sami vplyv aktivity


Glykemická odpoveď na záťaž je individuálna a univerzálne efektívny návod na prípravu neexistuje. Preto je potrebná aj istá miera zdravého experimentovania, čo znamená otestovať vplyv konkrétnej aktivity na dynamiku glykémií.

• Veľmi všeobecné pravidlo je, že pri glykémii menej ako 5,6 mmol/l pred začiatkom aktivity je potrebné skonzumovať asi 15 g sacharidov, čo je obzvlášť dôležité, ak bol podaný inzulín a aktivita bude trvať viac ako 30 minút.


• Druhé dôležité pravidlo je nepodceňovať príznaky hypoglykémie, pretože predlžovanie fyzickej aktivity napriek príznakom v zmysle „už len 5 minút“ môže byť nebezpečným rozhodnutím.


• Potrebné je mať vždy pri sebe rezervné sacharidy, či je to už sladký nápoj, alebo glukózové tabletky či hrozienka.


• Pred tréningom alebo súťažou sa odporúča prijať 1 g sacharidov/kg telesnej hmotnosti do 1 hodiny pred cvičením/súťažou (napr. toast s džemom, džús).


• Podané môžu byť aj dodatočné sacharidy asi 20 min. pred výkonom vo forme sušienok, mufinov či jogurtu. Dokonca aj športovci bez cukrovky aktivitu lepšie vykonávajú, pokiaľ si udržiavajú glykémiu doplňovaním sacharidov v dávke 1 g/kg po 20 min. cvičenia a 0,25 g sacharidov/kg každých 20 min. oproti športovcom, ktorí si sacharidy nedopĺňajú.


• Po cvičení treba pamätať na vývoj možnej hypoglykémie. Po cvičení (asi 2,5 h) sa odporúča skonzumovať 2 malé porcie jedla, pričom 1 porcia by mala obsahovať 1 – 2 sacharidové a 1 proteínovú jednotku a mliečnu alebo zeleninovú porciu. Glykémia by mala byť skontrolovaná do 15 min. po súťaži a znova 30 min po jedle.

Riziko hypoglykémie


Takmer pre všetky typy športových aktivít platí: vysokointenzívna a súťaživá fyzická aktivita môžu zvyšovať hladiny glykémie. Riziko hypoglykémie trvá počas trvania aktivity, ale aj po nej. Aktivitu sa neodporúča vykonávať do 2 – 3 hodín po podaní rýchloúčinkujúceho inzulínu.

Glykémie treba kontrolovať pred záťažou, počas trvania, ale aj po nej, podobne je to s doplňovaním sacharidov. Na večer je vhodné zníženie dávky bazálneho inzulínu, aby sa predišlo neskorej či nočnej hypoglykémii, v niektorých prípadoch aj zníženie rýchlo účinkujúceho inzulínu k jedlu.

MUDr. Dana Prídavková, PhD.
I. interná klinika Univerzitná nemocnica Martin