11.11.2019, 19:35

Ako cvičiť tak, aby sme z neho mali radosť

Pri cvičení by mal človek vedieť, čo naozaj chce a mal by to vedieť správne definovať. Cieľ chcem schudnúť nie je zďaleka tak presný, ako chcem schudnúť 10 kilogramov tuku... Radí tréner Ľuboš Gsch. Je autorom knihy, podľa ktorej cvičí aj herečka Zuzana Vačková.

Ako cvičiť tak, aby sme z neho mali radosť
Zdroj: Ľuboš Gsch

Najčastejšie ľudí privádza do fitness centra vidina krásnej postavy. Je toto nastavenie správne?

Pri cvičení by mal človek vedieť, čo naozaj chce a mal by to vedieť správne definovať. Cieľ chcem schudnúť nie je zďaleka tak presný, ako chcem schudnúť 10 kilogramov tuku bez ohľadu na zostávajúcu telesnú hmotnosť. Keď si človek čo najkonkrétnejšie určí, čo chce cvičením dosiahnuť a čo je ochotný preto urobiť, je jedno, či cvičí s osobným trénerom alebo v skupine. Výsledky sa dostavia.

 

Takže cvičiť s trénerom alebo v skupine?

To, či chce človek cvičiť s osobným trénerom alebo v skupine, záleží od jeho preferencii. Niekto podáva lepšie výkony v skupine, iný sám. Obidva spôsoby majú svoje pre a proti a je na zvážení každého, ktoré z nich bude bližšie jeho srdcu.

 

Zdroj: Ľuboš Gsch

Koľko cvičenia človek reálne potrebuje?

To je individuálne a nemožno ľudí škatuľkovať. Všeobecné odporúčania z hľadiska užívania si zdravotných benefitov cvičenia hovoria o minimálne dvoch tréningových jednotkách do týždňa. Pre efektívnu zmenu postavy, je to 4 - 5 tréningových jednotiek do týždňa. Mal som v programe mladú ženu, ktorá veľmi efektívne chudla s tréningom 3-krát do týždňa. To ale väčšine ľudí nestačí. 

 

Je vhodnejšie cvičiť ráno alebo večer?

Stretol som sa s názorom, že tréning je potrebné časovo prispôsobiť vlastnému rytmu. V prvom rade je potrebné povedať, že akýkoľvek tréning je lepší, ako žiadny. Pokiaľ ide o ranné tréningy, preferujem ľahké, dynamické tréningy. Vo večerných hodinách pomalšie, silové tréningy. Reálne si človek nemôže dovoliť trénovať ráno aj večer, čiže trénuje striedavo.

 

 

Jeseň je obdobím, kedy nás prepadáva pochmúrna nálada. Dá sa jej vyhnúť cvičením?

Určite áno. Cvičením sa uvoľňujú endorfíny čiže endokanabinoidy, čo sú látky podobné konope, ktoré dokážu zlepšiť náladu, utlmiť bolesť a dokonca aj rozširujú cievy. Cvičením ľudia riešia veľa zo svojich starostí a bolestí a cvičenie im pomáha zvýšiť sebavedomie a celkovo pohľad na svet. Aj môj príbeh trénera značne ovplyvnilo to, ako som sa cítil. Bol som sklamaný láskou a cvičenie mi vtedy pomohlo cítiť sa lepšie.

 

Mnoho ľudí začne cvičiť a prestane. Ako si udržať motiváciu a mať radosť z cvičenia?

Ľudia očakávajú výsledky hneď. Presne z tohto dôvodu sú slová rýchlo, hneď a okamžite v každej reklame na suplementy a podobne. V reálnom živote to tak nefunguje. Človek sa môže motivovať tým, že si stanoví akési medziciele, ktoré s prioritným cieľom nemusia zdanlivo súvisieť. Aj keď je prioritným cieľom redukcia tuku, medzicieľom môže byť prekonanie vyššej záťaže, väčší počet opakovaní, prejdená/prebehnutá väčšia vzdialenosť a podobne. Optimálne je trénovať pre radosť, psychologickú očistu a zrelaxovanie. Keď sa človek dostane do tohto stavu, ide už samotná tréningový proces a jeho zlepšovanie ľahko.

 

Zdroj: Ľuboš Gsch

 

Ľuboš Gsch je autorom online programu Členstvo v POHYBe. Program je založený na kompletných tréningových plánoch, ktoré je možné kombinovať aj cyklovať. Vidíme to na príprave akéhokoľvek športovca. Znamená to, že mimo sezónu trénuje inak, v predsúťažnom období inak, v súťažnom tiež inak a inak po súťaži. Tieto cykly sa zdanlivo zameriavajú na iné ciele (napr. objem tréningu, intenzita, udržiavanie, regenerácia). Prioritným cieľom je pritom vždy maximálna forma a výkon na súťaži.

 

Je tiež autorom kníh Začni cvičiť s POHYBom pre ženy a Začni cvičiť s POHYBom pre mužov. Podľa knihy cvičí aj herečka Zuzana Vačková