07.10.2019, 08:00

Šport deťom s diabetom dodáva sebavedomie a pomáha kompenzovať chorobu

Aktívny telesný pohyb má predstavovať neoddeliteľnú súčasť každého človeka, či mladého, alebo staršieho, či diabetika, alebo nediabetika. Úspešná liečba diabetu je postavená na troch pilieroch. Prvý pilier predstavuje podávanie inzulínu, druhý je stravovanie a tým tretím je fyzická aktivita – šport.

Šport deťom s diabetom dodáva sebavedomie a pomáha kompenzovať chorobu
Zdroj: TASR

Čo si môžeme predstaviť pod pojmom šport?

Ide o fyzickú aktivitu, prostredníctvom ktorej sa zlepšuje telesná kondícia, ale aj psychická pohoda. Šport tiež pomáha lámať bariéry v komunikácii, čím sa rozvíjajú a upevňujú spoločenské vzťahy.

Pre detského diabetika je dôležité, aby patril do určitej komunity, aby sa necítil menejcenný. Ak vnímate, že vaše dieťa má nadanie na určitú športovú aktivitu, odporúčam vám podporovať ho v nej.


Aktívny telesný pohyb je odborníkmi odporúčaný a pacientov podporujú v jeho realizácii. Avšak pri športe treba počítať s tým, že dochádza k poklesu hladiny glykémie. Počas fyzickej aktivity telo používa ako pohonnú látku glukózu. Tento proces sa prejavuje hypoglykémiou.

Kedy môže vaše „sladké“ dieťa vykonávať fyzickú aktivitu? Odporúča sa niekoľko usmernení:

1. Na začatie fyzickej aktivity je vhodné mať glykémiu v rozpätí > 5.5 a < 14 mmol/l. Ak sa stane, že glykémia vášho dieťaťa nie je v tomto rozpätí, je vhodné počkať, kým sa glykémia upraví.
2. Ak je glykémia vyššia ako 14 mmol/l a v moči je prítomnosť ketolátok – nešportovať.
3. Počas fyzickej aktivity je nevyhnutné kontrolovať glykémiu (približne každú polhodinu, keď nepoznám reakciu daného pohybu na glykémiu).
4. Ak chceme predísť hypoglykémii počas fyzickej záťaže:
a. Začať cvičiť aspoň 1 hodinu po jedle,
b. pri glykémii nižšej ako 7 mmol/l dojesť 1 sacharidovú jednotku (10 g sacharidov) na 1 hodinu športu. Ak dieťa vykonáva naozaj intenzívny šport (ľadový hokej, intenzívne plávanie), je vhodné doplniť jedlo o 2 až 4 sacharidové jednotky.
c. Ak dieťa cvičí počas vrcholového účinku inzulínu, odporúča sa v tejto fáze vyhnúť ťažkej záťaži.
d. Pri plánovanom pohybe sa odporúča znížiť dávku inzulínu o 30 až 50 %.
e. Ak nechcete pridať jedlo, môžete znížiť dávku inzulínu o 20 až 30 %.

Strava pred fyzickou aktivitou

Diabetické dieťa by sa malo pri glykémii nižšej ako 7 mmol/l dojedať podľa intenzity fyzickej aktivity. Pri klasickej záťaži by malo postačiť doplniť 1 sacharidovú jednotku na 1 hodinu športu. Pri veľmi veľkej intenzite individuálne doplniť 2 až 4 sacharidové jednotky. Vhodné sú obľúbené müsli tyčinky s rôznymi príchuťami. 

Obsahujú väčšie množstvo vlákniny, ktorá pozitívne spomaľuje trávenie rýchlych sacharidov. Potrebné je všímať si rozdiel medzi sacharidmi a z toho cukrami v tabuľke výživových údajov na obale pochutiny. Čím je rozdiel medzi týmito číslami väčší, tým je daná pochutina vhodnejšia.

Množstvo sacharidov na obale informuje, koľko je všetkých sacharidov v pochutine (komplexné, ale aj rýchle cukry), spravidla ide o väčšie čísla. Z toho cukry informujú o množstve pridaných cukrov.

Čím je číslo menšie, tým je pochutina vhodnejšia pre diabetika. Stretla som sa s deťmi, ktoré konzumujú pred športom ovocie s pečivom alebo obložený rožok. Ide o individuálnu záležitosť, čo prospieva vášmu dieťaťu. Majte na mysli: pred športom na doplnenie energie sú vhodné komplexné sacharidy (napr. cereálne obilniny).

Strava po fyzickej aktivite

Možno sa aj vášmu diabetikovi stane, že po športe má veľkú chuť na nezdravé jedlá, ako sú napríklad fast food, slané pochutiny, kalorické jedlá a pod. Mnoho odborníkov neodporúča po aktívnom športe konzumovať polotovary, slané pochutiny a ďalšie potraviny, ktoré obsahujú vo svojom zložení glutaman sodný (E621). Glutaman podporuje chuť do jedla.

Po fyzickej aktivite je potrebné vyživiť a „nakŕmiť“ svalové tkanivo. To zabezpečíte jedlom, ktoré bude podávané do hodiny. Pre správnu výživu by malo obsahovať kvalitné bielkoviny, napr. chudé mäso. Aby sme doplnili straty glykogénu (zásobný cukor vo svaloch), pridáme na tanier komplexné sacharidy – do počtu sacharidových jednotiek, ktoré sa postarajú, aby svalovica nebola výrazná.

A v poslednom rade doplníme tanier veľkou porciou zeleniny, ktorá môže byť tak voľná, ako aj započítateľná. Zeleninou doplníme potrebné minerály a vitamíny, ktoré malý diabetik potrebuje na správne fungovanie organizmu.

Čo treba piť?

Voda predstavuje významnú súčasť potravy každého jedinca. Vhodné sú pramenité, stolové a minerálne vody a pitná voda. Môžete ich dochutiť bylinkami, citrónom či mätou. Ak máte doma aktívneho športovca, odporúča sa striedať vody s vodami obohatené o horčík (magnézium – Mg), keďže na správne fungovanie svalov a nervov počas športu je potrebné dostatočné množstvo tohto minerálu. Kolové nápoje nie je vhodné zaradiť medzi vhodné. Obsahujú fosforečnany, ktoré majú schopnosť vyťahovať vápnik z kostí.

Fyzická aktivita, diabetes, obezita

Proti detskej obezite musíme bojovať aj u malých diabetikov. Pravidlo váh platí aj u nich. Ak dieťa prijme väčšie množstvo energie, ako má, telesná hmotnosť pôjde smerom nahor. Z tohto dôvodu nie je správne diabetikovi odopierať pohyb.

Pri zvýšenej hmotnosti dochádza k zníženej citlivosti na inzulín – jeho dávky sa môžu zvyšovať. Nedostatok pohybu môže spôsobiť obezitu tak u detí, ako aj u dospelej populácie. Obezita prináša so sebou do budúcnosti ďalšie negatíva, a to srdcovocievne komplikácie, dyslipidémiu, zlú kompenzáciu diabetu a následne rozvoj nefropatie, retinopatie, neuropatie a pod.


K životu dieťaťa fyzická aktivita patrí

Šport podporuje začlenenie do kolektívu, dodáva sebavedomie a pôsobí ako prevencia proti rôznym komplikáciám do budúcnosti. V našom ústave v Ľubochni som sa stretla s mnohými šikovnými deťmi, ktoré dokázali prekročiť hranicu predsudkov a vyšli zo svojho tieňa. Mala som tú česť sa stretnúť s dievčatami, ktoré sa venujú tancu, gymnastike, s chlapcami, ktorí sú takí dobrí vo futbale, že chcú chodiť alebo aj chodia na športové gymnázium (a darí sa im).

Tiež som mala možnosť edukovať najmä chlapcov, ktorí sa venujú rôznym bojovým umeniam, či nádejných hokejistov. Mnoho z týchto „sladkých detí“ má nielen cukrovku, ale aj dobre kompenzovaný diabetes a najmä sa pýšia medailami na svojom krku.

Nielen im, ale aj ostatným aktívnym „sladkým bojovníkom“ patrí veľký palec hore.

Ing. Barbora Kasáková
NEDÚ n. o. Ľubochňa
Nutričný terapeut