05.05.2019, 08:00

Najlepšia prevencia cukrovky? Pohyb!

Ľudské telo je stvorené na pohyb a na vykonávanie pohybu je nevyhnutná energia. Telo energiu obvykle získava využitím glukózy. Fyzická záťaž teda logicky vedie k spotrebe glukózy a k zníženiu glykémie.

Najlepšia prevencia cukrovky? Pohyb!
Zdroj: Dreamstime.com

Jediný rozdiel medzi diabetikom a nediabetikom je v tom, že človek s cukrovkou musí o športe a pohybovej aktivite celkovo viac premýšľať, pretože telesný pohyb zásadným spôsobom ovplyvňuje glykémiu. V posledných rokoch sa výrazne diskutuje o prospešnosti pravidelnej športovej aktivity pri tomto ochorení. 

Štúdie zaoberajúce sa fyzickou aktivitou jasne preukazujú, že všetky spôsoby fyzickej aktivity (pracovná záťaž, pravidelná chôdza a pohybová aktivita vo voľnom čase) vedú k porovnateľnému poklesu rizika cukrovky o 30 až 40 %. V rámci primárnej prevencie môže fyzická aktivita spolu s racionálnou výživou oddialiť vznik diabetu typu 2 v rámci sekundárnej prevencie.


Pohybová aktivita zohráva dôležitú úlohu v komplexnej liečbe obezity a DM2

Pravidelným tréningom sa v dôsledku zvýšeného transportu glukózy do svalov prejavuje metabolická adaptácia v podobe zníženia inzulínorezistencie a inzulinémie, čo vedie k poklesu až normalizácii celého radu nepriaznivých metabolických i obehových dôsledkov zvyšujúcich riziko aterosklerózy.

Podstatná je i skutočnosť, že po dávke cvičení dochádza k poklesu inzulínorezistencie a toto zníženie trvá asi 24 – 72 hodín. Ak nie je fyzická aktivita opakovaná, inzulínorezistencia sa vracia na svoju pôvodnú úroveň. Pozitívny vplyv fyzickej aktivity u diabetika možno vidieť aj z psychologického hľadiska. Ide o možnosť potlačenia depresie, podporu relaxácie, zlepšenie sebahodnotenia, sebavedomia, pocitu spokojnosti (zvýšenie hladiny endorfínov). Zvlášť u seniorov býva pohybová aktivita dôležitým stimulom pre zlepšenie psychiky a kvality života.

Odporučené pohybové aktivity
* aeróbne pohybové aktivity cyklického charakteru, pri ktorých u často obéznych diabetikov nedochádza k preťažovaniu nosných kĺbov, doplnené o ľahké posilňovacie cvičenia
* svižná chôdza, nordic walking, turistika
* jazda na bicykli alebo ergometri
* plávanie, beh na lyžiach, tanec
* gymnastické cvičenia
* cvičenia z oblasti zdravotnej telesnej výchovy
* u starších diabetikov sú tiež odporúčané balančné cvičenia na rozvoj rovnováhy a kondičné posilňovanie, ktoré pomáha udržaniu objemu svalovej hmoty

Chôdza ako najdostupnejšia pohybová aktivita je vhodná predovšetkým z týchto dôvodov
* je jednou z najbezpečnejších pohybových aktivít
* bez zvláštnych nárokov na vedomosti, pomôcky a financie
* je vhodná pre všetka vekové a výkonnostné kategórie
* je šetrná k opornému systému
* nepoškodzuje kĺby a väzy, je vhodná aj pre obéznych seniorov
* dostatočne stimuluje svalstvo a pôsobí preventívne proti osteoporóze
* pobyt na čerstvom vzduchu a v prírode znižuje stres
* pri realizácii v skupine prináša psychosociálne a spoločenské pozitíva

Výber športu konzultujete s lekárom

U ľudí s DM, zvlášť starších, je vhodné, ak s pohybovými aktivitami začínajú, konzultovať túto skutočnosť so svojím lekárom, ktorý by mal individuálne odporučiť vhodný postup a pravidlá bezpečných pohybových aktivít podľa typu liečby diabetika. Ne každé telesné cvičenie znamená funkčný prínos pre organizmus diabetika. Veľmi dôležitý je správny výber pohybových aktivít a ich dávkovanie, intenzita a ohľad na momentálny zdravotný stav.

Diabetikom liečeným perorálnymi antidiabetikami (PAD) či inými liekmi, ktoré nespôsobujú hypoglykémie, možno odporučiť pohybové aktivity bez zvláštnych obmedzení. Pre diabetika by malo byť cieľom spálenie aspoň 3 000 až 6 000 kJ týždenne, optimálne rozdelených do 30-minútových alebo do hodinových aktivít 3-krát až 4-krát týždenne. Minimum by tak malo byť 30 minút intenzívnej chôdze každý druhý deň. Aj v prípade, že diabetik nemôže cvičiť ani chodiť rýchlejšou chôdzou, mal by sa snažiť zvýšiť svoju celkovú fyzickú aktivitu aj za pomoci bežných aktivít, to znamená snažiť sa o maximálny pohyb v bežných činnostiach.

Svetová zdravotnícka organizácia WHO, a Medzinárodná diabetická federácia IDF (International Diabetes Federation) a tiež Centrum pre prevenciu a kontrolu chorôb CDC (Center for Disease Control and Prevention) odporúčajú starším dospelým jedincom venovať 150 minút týždenne pohybovým aktivitám ako prevenciu DM2 a na dosiahnutie splnenia odporučenej pohybovej aktivity. Okrem športu a cvičenia je vhodné využiť aj bežné denné činnosti ako prechádzky, jazdu na bicykli, záhradkárstvo, domáce práce, chôdzu po schodoch atď.

PhDr. Iveta Ondriová, PhD., PhDr. Terézia Fertaľová, PhD.
Katedra ošetrovateľstva Fakulty zdravotníckych odborov PU v Prešove