29.09.2021, 16:00

ŠTYRI skvelé cvičenia pri neuropatii

Aj keď cvičenie nedokáže zvrátiť neuropatiu, pri liečbe cukrovky je stále dôležité byť fyzicky aktívny.

ŠTYRI skvelé cvičenia pri neuropatii
Zdroj: Flickr


Pohyb je nevyhnutný pre zdravý život s cukrovkou, pre zdravie kardiovaskulárneho systému, zníženie hladiny telesného tuku aj lepšie riadenie hladiny cukru v krvi. Ak však máte rozvinutú neuropatiu alebo poškodenie nervov, je vôbec bezpečné sa zapotiť?


Čo je neuropatia?


Ide o nervové poškodenie buniek, ktoré sa môže vyskytnúť kdekoľvek v tele, aj keď sa tento stav často prejavuje hlavne v nohách a rukách. U ľudí s cukrovkou môže vysoká hladina cukru v krvi alebo pretrvávajúca hyperglykémia spôsobiť neuropatiu, nehovoriac o množstve ďalších potenciálnych komplikácií cukrovky.


Medzitým môže u ľudí so zlým obehom nedostatok prietoku krvi a kyslíka v ťažko dostupných nervoch spôsobiť ďalšie poškodenie a smrť buniek.


Podľa Národného centra zdravotníckych informácií je z chronických komplikácii, ktoré postihujú cukrovkárov, diabetická neuropatia na treťom mieste po kardiovaskulárnych a po poruchách metabolizmu lipidov.

Prečo treba cvičiť?

Napriek všetkým výhovorkám, ako sa vyhnúť cvičeniu, pri neuropatii máte ešte viac dôvodov na to, aby ste pri zvládaní tejto komplikácie považovali cvičenie za prioritu.

Cvičenie môže zvýšiť tok krvi, kyslíka a ďalších živín  do nervových buniek.


„Jedným z najlepších spôsobov, ako zabrániť progresii diabetickej neuropatie, je zostať aktívny,“ hovorí Jason Machowsky, športový dietológ a fyzioterapeut. Napríklad v jednej štúdii publikovanej v septembri 2012 v časopise Journal of Diabetes and its Complications stačilo 10 týždňov cvičenia na výrazné zníženie bolesti a symptómov u mužov a žien s neuropatiou spojenou s cukrovkou. V tomto časovom rámci sa zlepšilo aj nervové zdravie a funkcia účastníkov.


Cvičenie podľa Machowského môže navyše prispieť k odstráneniu časti poškodenia krvných ciev, pomôcť zvýšiť tok krvi, kyslíka a ďalších živín do nervových buniek, čo prispieva k zlepšeniu neuropatických príznakov.

ŠTYRI najlepšie formy cvičenia


Ak chcete minimalizovať riziká a zvýšiť možné výhody cvičenia s neuropatiou, uprednostnite tieto tréningy schválené odborníkmi:

1. Kardio cvičenie


Schopnosť kardia zlepšovať vaskulárne zdravie u ľudí s diabetom 2. typu je pomerne dobre známa. Štúdia zverejnená v januári 2017 v časopise International Journal of Neuroscience naznačuje, že aeróbne cvičenie môže zlepšiť zdravie krvných ciev pri neuropatii spojenej s cukrovkou.
Aeróbne cvičenie pomôže tiež znížiť hladinu cukru a cholesterolu v krvi, čo vedie k zlepšeniu prekrvenia rúk a nôh.
Vhodné športy: cyklistika (aj stacionárny bicykel), plávanie.

2. Silový tréning


Vaše svaly, inzulín a zdravie ciev sú úzko spojené so svalmi, ktoré fungujú ako druh pece na spaľovanie cukru, ktorá práve tak pomáha krvným cievam „pumpovať“ krv do a zo srdca.
Cvičenie s činkami pomôže zvýšiť svalovú hmotu. Ak máte problém stáť na nohách, efektívne je aj cvičenie v sede. „Je úžasné, koľko efektívnych silových cvikov môžete vykonať zo sedu,“ hovorí Machowsky.


3. Cviky na rovnováhu a stabilitu


Poškodené nervy na nohách majú vplyv na zvýšené riziko pádov. Konštatuje to štúdia zverejnená v International Journal of Nursing Sciences. Preto je dôvod venovať sa cvičeniu na rovnováhu a stabilitu. Najdôležitejšie svaly, ktoré nás držia vo vzpriamenej polohe, sa nachádzajú v nohách.
Vykonajte cviky na jednej nohe (lastovička, účinné je aj jednoduché státie). Precvičujte chodidlo od päty k špičke a podobne.

4. Cvičenie mysle a tela


Joga, tajči či aktívne meditačné cvičenia môžu byť skutočne tým, čo váš nervový systém potrebuje. Štúdie nakoniec opakovane ukazujú, že tieto formy sú prospešné pri liečbe rôznych neurologických porúch vrátane neuropatie.
Vedci poznamenávajú, že tieto formy sú navyše prospešné pri znižovaní hladiny stresu, krvného tlaku a zápalov. Všetko to tiež môže mať vplyv na progresiu neuropatie. A hoci sa joga či tajči môžu v porovnaní s cyklistikou alebo so silovým tréningom javiť ako menej intenzívne, tiež vám dokážu rozpumpovať srdce a budovať svalovú hmotu.

Čo vám najlepšie vyhovuje
Vyberajte si jednotlivé formy cvičenia podľa toho, ako vyhovujú vašim potrebám. Napríklad môžete jednotlivé druhy kombinovať. Po intenzívnom silovom tréningu sa môžete uvoľniť lekciou jogy. Ak neviete, ktoré druhy cvičení sú pre vás vhodné, obráťte sa na fyzioterapeuta alebo kondičného trénera.