23.07.2021, 17:16

Najradšej máme smotanové jogurty

Ochutené jogurty milujeme. Najviac ich preferujeme v smotanovom prevedení. Uvádza prieskum spoločnosti Rajo.

Najradšej máme smotanové jogurty
Zdroj: Flickr

Až viac ako tri štvrtiny (83 %) slovenských spotrebiteľov preferuje vo svojom jedálničku ochutené jogurty. Jahoda, čokoláda, čučoriedka a vanilka, to sú najobľúbenejšie príchute jogurtov podľa Slovákov. Najviac ich preferujeme v smotanovom prevedení.

 

Mliečne chute Slovákov sú naozaj špecifické

Regionálnou špecialitou Slovenska sú práve čokoládové jogurty. Inde v Európe si bežne zákazníci kyselkavú chuť jogurtu nezvyknú spájať s čokoládou.

„Smotanové jogurty hlavne čokoládové,  kyslomliečne nápoje biele, ale aj ochutené, mlieko polotučné či čokoládové a samozrejme smotana a tvarohy, to je predstava Slovákov o najlepšom mliečnom produkte,“ uvádza Zuzana Stanová, členka predstavenstva spoločnosti RAJO, slovenského výrobcu, ktorý spracúva priemerne 130 miliónov litrov slovenského mlieka ročne a patrí tak k najvýznamnejším výrobcom mlieka a mliečnych výrobkov na Slovensku.

 

O nízkotučné už nie je taký záujem

 Čo sa týka obsahu tuku v jogurtoch, na prelome milénií dominovali nízkotučné jogurty, dnes je to naopak. Zaujímavosťou je, že dlhodobo medziročne rastie predaj bielych jogurtov, tak v kategórii smotanové, ako aj probiotické či zrejúce v tégliku.

 Najpredávanejším mliečnym produktom je prirodzene mlieko.

Celkovo preferujeme mlieko polotučné, v čerstvej verzii si však vyberáme skôr to plnotučné. Plnotučné mlieko si kupujú predovšetkým rodiny s deťmi, a to kvôli plnej chuti mlieka. Na Slovensku prekvitá aj trh s ochutenými mliekami. Chuťové poháriky Slovákov sa najčastejšie potešia mlieku ochutenému čokoládou či kakaom (44 %), nasledujú príchute vanilka, banán a jahoda.

 

Obľubujeme aj kyslomliečne nápoje

 

Acidofilné mlieka a iné kyslomliečne nápoje patria dlhodobo k najobľúbenejším mliečnym nápojom medzi slovenskými spotrebiteľmi. Viac ako dve tretiny (68 %) spotrebiteľov obľubujú najmä neochutené acidofilné mlieka. Tretina uprednostňuje ochutené verzie, najmä vanilkové alebo jahodové.

 

Bezlaktózové sú trendy

 Laktózovou intoleranciou trpí na Slovensku čoraz viac obyvateľov. Výrobcovia mliečnych produktov však našli riešenie. Pridaním enzýmu laktáza sa rozloží mliečny cukor na jednoduchšie, ľahšie stráviteľné cukry, ktoré už nespôsobujú tráviace ťažkosti.

RAJO už viac ako desaťročie vychádza v ústrety ľuďom s týmito problémami. K bezlaktózovému mlieku postupne pribudli smotany, maslo, tvaroh, cottage cheese a najnovšie aj jogurty. „Sme hrdí, že podľa prieskumu agentúry Nielsen Admosphere z roku 2020 si spotrebitelia zvolili Rajo Laktofree za najobľúbenejšiu značku bezlaktózových mliečnych výrobkov na Slovensku,“ uzatvára Zuzana Stanová.

 

V spotrebe mliečnych výrobkov však zaostávame

 Slovensko v spotrebe mlieka a mliečnych výrobkov značne zaostáva za okolitými štátmi strednej Európy. V roku 2018 z krajín strednej Európy vysokú spotrebu mlieka mliečnych výrobkov na obyvateľa malo Česko (245, 8 l) a Poľsko (221 l). V SR bola zaznamenaná spotreba len 171,1 l. Porovnateľnú hodnotu spotreby ako Slovensko vykazovalo Maďarsko 165,5 l

Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov na Slovensku je aj pod priemerom odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie (220 kg na osobu).

 V porovnaní s rokom 1996, keď vznikla spoločnosť RAJO, je však spotreba vyššia, vtedy Slováci skonzumovali ročne len 160 kg mliečnych výrobkov na osobu.