21.06.2021, 08:00

Pozor na skrytý cukor! ŠESŤ potravín, v ktorých je vysoký obsah cukru

Je mnoho potravín, ktoré obsahujú veľa cukru, hoci by ste to o nich nepovedali. Napríklad kečup, sušené brusnice či jablková šťava.

Pozor na skrytý cukor! ŠESŤ potravín, v ktorých je vysoký obsah cukru
Zdroj: iDnes.cz

Prečo si treba všímať, koľko cukru zjeme? Odborníci na výživu ho právom označujú ako biely jed. Nadmerný príjem cukrov môže byť tiež príčinou viacerých chorôb. „V prvom rade je to nadváha a obezita. Častým ochorením je cukrovka. Nesmieme zabudnúť ani na celulitídu, bolesti hlavy, zubný kaz či problematickú pleť,“ upozorňuje Martina Dvořáková, odborníčka na výživu.

Starnutie aj tvorba vrások

Priveľa cukru môže vyvolávať poruchy metabolizmu tukov. Je tiež toxický pre pečeň, ktorá patrí medzi najdôležitejšie orgány, pretože čistí krv, zásobuje telo živinami a vitamínmi a odstraňuje jedovaté látky. Nebezpečný je aj tým, že jeho nadmernou konzumáciou sa zvyšuje hladina adrenalínu, čo môže viesť k podráždeniu či nesústredenosti. U detí môže vyvolať hyperaktivitu. Má negatívny vplyv aj na pokožku či tvorbu vrások.

Jeme ho viac!

Hoci náš organizmu cukor potrebuje, pretože ide o hlavný zdroj energie a v malom množstve nepredstavuje problém. Vo veľkom však zabíja a za posledných päťdesiat rokov sa jeho konzumácia, bohužiaľ, strojnásobila. Svetová zdravotnícka organizácia bije na poplach a najnovšie odporúča dospelým a deťom obmedziť jeho príjem na menej ako 10 percent ich celkového denného energetického príjmu. V minulosti si naši predkovia sladké dopriavali len zriedka a navyše mali viac pohybu, ako je to dnes. Cukor či sladkosti sú v súčasnosti ľahko dostupné, jeme ich veľa a všetku energiu nevieme počas dňa spotrebovať.

Nezaháňajme hlad ani stres

Najhoršou možnosťou podľa Dvořákovej je, ak sladkosťami zaháňame hlad. Cukor zasýti len na chvíľu. Niektorí zasa čokoládou zaháňajú stres, pretože sladká chuť navodzuje pocit harmónie a pokoja. „Sladkosti si od detstva spájame s príjemnými chvíľami. Mikulášske balíčky, veľkonočné vajíčka či odmena za dobré známky v škole. Ako deti sme si na sladké rýchlo zvykli a mnohým to ostalo až do dospelosti. Cukru potrebujeme čoraz viac a ľahko vzniká závislosť,“ dodáva odborníčka na výživu.

Veľa cukru naozaj škodí...

„Tak u nediabetikov, ako aj u diabetikov má nadmerný denný príjem sacharidov, najmä tých jednoduchých, negatívny dosah na organizmus. Ukladá sa vo forme zásobného cukru glykogénu do pečene a svalov. Ak dôjde k „preplneniu“ týchto zásob v pečeni, glykogén sa do krvného obehu uvoľňuje vo forme mastných kyselín – tukov. Tie sa potom ukladajú do tela ako rezervné zásoby tuku. Účinnosť inzulínu klesá a jeho dávky sa u diabetikov zvyšujú," vysvetľuje nutričná terapeutka Barbora Kasáková z Národného endokrinologického a diabetologického ústavu Ľubochňa.

ŠESŤ potravín s vysokým obsahom cukru

  • Kečup


Rozhodujete sa, či si dáte hotdog s kečupom alebo horčicou? Stavte na horčicu! V porovnaní s kečupom obsahuje iba malé množstvo cukru. Kečup ho má v sebe niekoľkonásobne viac. Napríklad, jeden balíček kečupu obsahuje 1,91 gramu cukru, kým rovnaké balenie horčice len 0,05 gramu cukru.

  • Jablková šťava


Verili by ste tomu, že jablková šťava má viac cukru ako nealkoholický nápoj? Ak veľmi túžite po takom nápoji, skúste si jablká odšťaviť doma a rozriediť s obyčajnou alebo mierne perlivou vodou. Najlepšie však urobíte, ak jablko zjete. Má veľa vlákniny a 18 gramov prírodného cukru.

  • Sušené brusnice


Budete prekvapení, ale toto sušené ovocie má o 50 percent viac cukru ako rovnaké množstvo gumových medvedíkov! Ale skôr, ako sa pustíte do „gumkáčov“, nezabúdajte, že tieto farebné a chutné cukríky majú viac kalórií na jednu porciu. V tomto smere sú brusnice a iné sušené ovocia výživnejšie.

  • Paradajková omáčka


Tá má takmer dvojnásobok množstva cukru než surové paradajky a štvornásobok množstva kalórii. Pri varení preto radšej použite surové paradajky, prípadne konzervované. Budete presne vedieť, čo vaša domáca omáčka obsahuje.

  • Šalátové dresingy


Šalátový dresing dokonca obsahuje viac cukru ako majonéza. Pozor, hoci majonéza neobsahuje cukor, na rozdiel od dresingu má zasa viac kalórií. Preto si vyberajte opatrne, čím si polejete šalát. Niekedy stačí zmiešať olej s čerstvou citrónovou šťavou, mierne osolenou. Šalát môžete dochutiť prelisovaným cesnakom a bylinkami.

  • Konzervované broskyne


Jedna porcia (v sirupe) obsahuje asi 16 gramov cukru. Pri varení či pečení radšej využite čerstvé ovocie. To, na rozdiel od konzervovaného, obsahuje viac živín aj vlákninu.

----------------------------------------

Ako obmedziť cukor v strave?
Radí Michael Achberger, osobný tréner a odborník na výživu

  • Kávu a čaj pite bez cukru.

Sladíte kávu a čaj? Začnite tým, že znížite počet kociek, až prestanete sladiť úplne.

  • Prestaňte jesť dosladzované potraviny.

Jogurty, müsli, instantné kaše, tu všade sa pridaný cukor objavuje vo veľkom množstve. Skúste ich nedosladzovaný variant – biely jogurt, čisté cereálie.

  • Žiadne limonády, ani tie s umelými sladidlami.

Zakážte si raz a navždy limonády a džúsy, a to aj tie s umelými sladidlami. Tie majú síce nulovú kalorickú hodnotu, rozhodne však neprispievajú zdraviu a hladine vášho krvného cukru.

  • Pozor na med.

Čo sa týka náhrad cukru – napríklad medu, trstinového cukru alebo sirupov – niektoré majú lepšie výživové hodnoty než klasický biely cukor. Nefunguje to však tak, že keď nimi nahradíte biely cukor, môžete ich jesť, koľko chcete, a nebudete priberať a budete ešte navyše zdraví.

  • Sladkosti si nezakazujte.

A ak ste milovníci sladkého, v ideálnom prípade by to malo vyzerať tak, že si ho nebudete úplne odopierať, ale naplánujete si, kedy si dáte nejaký kvalitný kúsok. Pri varení a pečení znižujte v receptoch množstvo cukru.

POZOR!
Všímajte si etikety!


Naučte sa čítať údaje na potravinách. Etikety musia obsahovať nielen zloženie výrobku, ale aj výživové údaje. To znamená celkovú energiu, množstvo tukov, vlákniny, bielkovín, soli, sacharidov (cukor). Výživové údaje sa uvádzajú prevažne percentom na sto gramov výrobku. Ideálne je, aby rôzne sladkosti obsahovali do 16 gramov cukru na sto gramov.