22.09.2020, 16:06

Úlohou nemocničných lekárnikov je prispievať k bezpečnosti pacientov

Bezpečnosť pacientov je základom poskytovania kvalitnej zdravotnej starostlivosti, ktorá by na celom svete mala byť účinná, bezpečná a zameraná na ľudí.

Úlohou nemocničných lekárnikov je prispievať k bezpečnosti pacientov
Zdroj: Pavol Funtál

Bezpečnosť pacientov je podľa Slovenskej lekárnickej komory zdravotnícka disciplína, ktorá sa objavila s vývojom zložitosti systémov zdravotnej starostlivosti a následným nárastom počtu poškodení pacientov v zdravotníckych zariadeniach.

Zameriava sa na prevenciu a znižovanie rizík, chýb a škôd, ktoré vzniknú pacientom počas poskytovania zdravotnej starostlivosti.

Nemocniční lekárnici sú kľúčovými zdravotníckymi pracovníkmi v manažmente liekov v nemocniciach a v špecializovaných ambulanciách. Preto by zabezpečovanie účinného, bezpečného, vhodného a nákladovo efektívneho užívania liekov v zdravotníckych zariadeniach malo byť plne v ich kompetencii. Kľúčovou súčasťou tejto úlohy je pri všetkých činnostiach v nemocnici v súvislosti s liekmi zabezpečiť a rešpektovať tzv. 7 „správností“, t. j. že správny pacient dostane správny liek v správnej dávke, v správnom čase, správnym spôsob podania, so správnymi informáciami a správnou dokumentáciou.

  

Úlohou nemocničných lekárnikov je prispievať k bezpečnosti pacientov

 

  • poskytovaním náležitého poradenstva pacientom, lekárom a zdravotným sestrám o bezpečnom užívaní liekov;
  • prispievaním k zlepšeniu výsledkov pacientov prostredníctvom spoločného monitorovania terapie a rozhodovania v multidisciplinárnom tíme;
  • poskytovaním ďalších odborných znalostí potrebných na uspokojenie konkrétnych potrieb u zvlášť zraniteľných skupín pacientov, v oblastiach ako je hematoonkológia, intenzívna starostlivosť, infekčné choroby, pediatria; a tiež tehotné a dojčiace ženy, a starší pacienti nad 65 rokov;

 

 

  • znižovaním chýb v liečbe zavedením systémov alebo technológií založených na dôkazoch, ako je elektronické predpisovanie liekov, výdaj formou jednotlivých dávok na pacienta a systémy identifikácie pomocou čiarových kódov;
  • zdokonaľovaním štandardných pracovných postupov a protokolov o bezpečnosti pacientov pomocou hlásenia medikačných chýb alebo nežiaducich reakcií do vnútroštátnych a európskych systémov klinických incidentov, ktoré nemajú represívny účel;
  • zaobstarávaním potrebných liekov a príslušných zdravotníckych pomôcok na základe prísnych zásad bezpečnosti a zabezpečovania kvality a zavádzaním stratégií na riešenie nedostatku liekov;
  • zabezpečovaním dodržiavania pravidiel prípravy a manipulácie s hodnotenými produktmi klinického skúšania;
  • zaobstarávaním bezpečných ochranných prostriedkov pre zdravotníckych pracovníkov a pacientov, aktuálne v súvislosti s pandémiou COVID-19.

  

Svetový deň bezpečnosti pacientov bol rozhodnutím Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) ustanovený na 17. septembra.